PROIECT SPECIAL. Iniţiativă inedită pornită de Google în România, în luna în care se derulează campania electorală pentru alegerile europarlamentare şi locale. Google a identificat mai multe tehnici de manipulare în online şi le-a explicat detaliat.
"Dezinformarea circulă mai repede în mediul online decât poate fi dezminţită", explică Gîoogle pe un site creat special, disponibil în mai multe limbi, printre care şi limba română. :Avertizând oamenii şi pregătindu-i să identifice şi să respingă argumentele înşelătoare, aceste mesaje îi ajută pe spectatori să devină mai rezistenţi la încercarea de a fi înşelaţi în viitor", îşi justifică Google demersul.
"Prebunking" este termenul folosit de Google pentru această iniţiaţivă.
Paginademedia.ro vă prezintă, în câteva episoade, principalele tehnici de manipulare cu care vă puteţi întâlni în mediul online. Un Proiect Special susţinut de Google.
Azi detaliem "Scoaterea din context" şi "Ţapul ispăşitor".
Scoaterea din context
Aşa cum îi spune numele, tehnica nu are nevoie de foarte multe explicaţii. Este utilizarea intenţionată a unui conţinut de tip text, audio sau vizual într-un context diferit decât cel original sau eliminarea informaţiilor de context pentru a modifica semnificaţia conţinutului.
"O fotografie a pagubelor provocate de un dezastru natural a fost postată cu un comentariu înşelător care afirmă că pagubele au fost cauzate de un protest recent", prezintă Google un exemplu.
De ce este folosită această tehnică de către manipulatori?
Eliminarea contextului dintr-un fragment de conţinut poate duce la dezinformarea oamenilor şi la formarea opiniilor lor pe baza unor informaţii înşelătoare.
Ea se bazează pe tendinţa oamenilor de a avea încredere în ceea ce văd şi aud, şi îi determină să nu mai verifice faptele sau declaraţiile cu alte surse.
Ce să faci în astfel de cazuri?
Fii sceptic faţă de raţionamentele care se bazează pe o imagine sau un citat extrem de inflamator şi verifică întotdeauna sursa care împărtăşeşte informaţiile: este sau nu de încredere?
Examinează cu atenţie conţinutul distribuit online pentru a determina dacă discuţia din jurul acestuia este una corectă, văzând dacă alte persoane partajează sau resping informaţiile şi/sau caută sursa originală a imaginii / videoclipului / poveştii. Reverse Image Search este un instrument excelent pentru a găsi sursa originală a unei imagini.
Un exemplu:
Ţapul ispăşitor
Individualizarea unei persoane sau a unui grup şi învinovăţirea nejustificată a acestora pentru o anumită problemă
Exemple:
”Prezenţa la vot este scăzută pentru că un grup refuză să iasă la vot."
"Şomajul este ridicat deoarece economia este controlată de un grup etnic".
De ce e folosit?
Găsirea unui ţap ispăşitor simplifică drastic o problemă complicată prin distragerea atenţiei în altă parte. Permite făptuitorului să-şi redirecţioneze atenţia de la sine către un alt grup sau persoană.
Ce să faci
Fii sceptic faţă de argumentele care aruncă vina asupra unei persoane sau a unui grup.
Fii precaut atunci când vezi o problemă gravă / complexă redusă la vina unui individ sau a unui singur grup de indivizi.
Trimite un comentariu