Skip to main content

Active Watch cere CNA să analizeze „cu rigoare şi litera legii” pseudo-ştirile despre candidaţi. Totul a pornit de la o „ştire” fără marcaj despre Gabriela Firea, difuzată de B1 TV

 
Active Watch cere CNA să analizeze „cu rigoare şi litera legii” pseudo-ştirile despre candidaţi. Totul a pornit de la o „ştire” fără marcaj despre Gabriela Firea, difuzată de B1 TV

ActiveWatch, organizaţie care militează pentru comunicarea liberă în interesul public, cere Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) să analizeze „cu rigoare şi în litera legii, incidenţa materialelor produse şi promovate de candidaţi şi integrate în emisiuni informative, fără o delimitare grafică şi editorială clară.”

Publicitate

Solicitarea vine după decizia CNA, din 30 mai 2024, de atenţionare a postului B1 TV, printr-o scrisoare, pentru o pseudo-ştire cu privire la lansarea programului electoral al candidatei Gabriela Firea.

„Pseudo-ştirea consta în prezentarea, în calupul de ştiri, fără marcaj vizibil şi lizibil şi cu o intervenţie editorială minimă, a unui material electoral al acestui candidat.

Propunerea de sancţionare cu somaţie a B1 TV pentru încălcarea prevederilor din legislaţia care reglementează campania electorală în audiovizual nu a întrunit voturile necesare (...)”, spune ONG-ul.

ActiveWatch spune că „decizia de a nu sancţiona acest tip de pseudo-ştiri încalcă legislaţia pe care CNA trebuie să o aplice. Mai exact, sunt încălcate art. 5 alin. 1 lit. a, art. 6 alin. 1, art. 7 alin. 2, art. 8 alin. 2 din Decizia nr. 150/2024.”

„B1 a difuzat, în zilele de 22 şi 23 mai 2024, în cadrul unor jurnale de ştiri – dimineaţa şi seara – un spot/material electoral nemarcat despre o vizită a Gabrielei Firea la compania Romaero.

Spotul a fost publicat cu acelaşi text introductiv ca cel citit de prezentatorul B1 TV pe site-urile Realitatea Plus (cu un marcaj de “promovare electorală” la final de articol) şi Prima News (în secţiunea de “Comunicate”, fără marcaj de publicitate electorală). Pe cele două site-uri, spotul apare cu codul de identificare (CMF), care ne arată, cu ajutorul site-ului Autorităţii Electorale Permanente, cine a plătit pentru realizarea acestui material (în acest caz, PSD)”, se arată în scrisoarea ActiveWatch.

Scrisoarea deschisă

În atenţia Consiliului Naţional al Audiovizualului

Scrisoare deschisă

Conservele electorale nu sunt ştiri. Difuzarea lor încalcă legea

După trei săptămâni de campanie electorală difuză şi lipsită de consistenţă, constatăm că nu ştirile false sunt cele mai mari ameninţări pentru spaţiul informaţional din audiovizual, ci falsele ştiri. Solicităm Consiliului Naţional al Audiovizualului să analizeze extensiv, cu rigoare şi în litera legii, incidenţa materialelor produse şi promovate de candidaţi şi integrate în emisiuni informative, fără o delimitare grafică şi editorială clară. Considerăm că acest tip de comunicare afectează dreptul publicului la informare corectă şi erodează suplimentar rolul mass-media de a verifica şi analiza critic platformele şi planurile candidaţilor.

Ilustrativă pentru acest fenomen este decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului, din 30 mai 2024, de atenţionare a postului B1 TV, printr-o scrisoare, pentru o pseudo-ştire difuzată pe 18 mai 2024 cu privire la lansarea programului electoral al candidatei Gabriela Firea. Pseudo-ştirea consta în prezentarea, în calupul de ştiri, cu o intervenţie editorială minimă, a unui material electoral publicat pe pagina de Facebook a candidatei Firea. Propunerea de sancţionare cu somaţie a B1 TV pentru încălcarea art. 7, alin. 2 din Decizia nr. 150/ 2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2024 nu a întrunit voturile necesare.

În opinia ActiveWatch, decizia de a nu sancţiona acest tip de pseudo-ştiri încalcă legislaţia pe care CNA trebuie să o aplice. Mai exact, sunt încălcate art. 5 alin. 1 lit. a, art. 6 alin. 1, art. 7 alin. 2, art. 8 alin. 2 din Decizia nr. 150/2024.

Aşa cum am arătat în raportul publicat pe 29 mai 2024, “CAMPANIE ELECTORALĂ 2 ÎN 1. Alegătorii, prinşi între chichiţe legislative şi marcaje electorale foarte mici”, acest tip de ştiri înşelătoare, în care materialele electorale ale candidaţilor sunt prezentate drept conţinut editorial, apar adesea în calupurile de ştiri. Aceste situaţii apar în ciuda faptului că legea permite difuzarea acestor materiale electorale numai în cadrul emisiunilor electorale (în cazul alegerilor locale) sau de promovare electorală (în cazul alegerilor europarlamentare) sau sub formă de spoturi electorale, clar marcate şi delimitate.

Într-adevăr, prezentarea unor astfel de materiale de promovare publicate de candidaţi, cu doar o minimă intervenţie jurnalistică, nu face decât să transforme redacţiile în instrumente de propagandă electorală. În plus, competitorii mai mici, care nu pot produce astfel de materiale, sunt dezavantajaţi. Iar CNA rămâne singurul responsabil să analizeze dacă modul în care sunt ele selectate de către televiziuni respectă principiile echilibrului şi echităţii prevăzute de lege sau sunt favorizaţi, prin numărul de apariţii, anumiţi competitori.

Prezentăm câteva exemple ilustrative de ştiri similare, aşa cum le-am publicat în raportul citat, dintre care primul este chiar pseudo-ştirea B1 TV discutată în şedinţa CNA din 30 mai. Precizăm că B1 TV nu este un caz singular.

  • Material despre activităţile de campanie ale Partidului Naţional Liberal (lansare candidaţi la Cluj) prezentat în cadrul programelor de ştiri ale B1 TV din 18 mai 2024 (min. 35:20). “Ştirea” este alcătuită din materialul de promovare al PNL, fiind, de altfel, şi marcată cu codul impus de legislaţia finanţării campaniilor electorale. B1 TV difuzează ştiri similare, folosind materialele (probabil) puse la dispoziţie de partide, şi cu ceilalţi competitori electorali (AUR, Drepta Unită), dar există o lipsă de echillibru în numărul de apariţii al partidelor, în favoarea Alianţei PSD-PNL.

 

  • B1 a difuzat, în zilele de 22 şi 23 mai 2024, în cadrul unor jurnale de ştiri – dimineaţa şi seara – un spot/material electoral nemarcat despre o vizită a Gabrielei Firea la compania Romaero. Spotul a fost publicat cu acelaşi text introductiv ca cel citit de prezentatorul B1 TV pe site-urile Realitatea Plus (cu un marcaj de “promovare electorală” la final de articol) şi Prima News (în secţiunea de “Comunicate”, fără marcaj de publicitate electorală). Pe cele două site-uri, spotul apare cu codul de identificare (CMF), care ne arată, cu ajutorul site-ului Autorităţii Electorale Permanente, cine a plătit pentru realizarea acestui material (în acest caz, PSD).

 

 

  • Există materiale care, chiar dacă nu sunt marcate, prin modul în care sunt editate (muzică, montaj) devine imediat evident pentru un privitor mai atent că, deşi sunt prezentate ca ştiri realizate de radiodifuzori, sunt, de fapt, materiale de promovare realizate de candidaţi. Un astfel de material (spot electoral) prezentat ca ştire s-a referit la Gabriela Firea şi la promisiunea acesteia către bucureşteni că va finaliza Spitalul Metropolitan. Am identificat această “ştire” pe Antena 3 şi B1 TV. În plus, acelaşi material, difuzat la mai multe televiziuni, a fost postat ca spot electoral pe pagina oficială de Facebook a Gabrielei Firea, unde este şi marcat cu codul unic alocat PSD în campania pentru alegerile locale. În mod enigmatic, marcajul a dispărut din ştirile difuzate de B1 TV şi Antena 3.

 

__________

Şedinţa CNA din 30 mai 2024 – între min. 10:00 şi 44:00

Legislaţia relevantă:

Decizia nr. 150/ 2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2024

Art. 5

(1) Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot realiza şi difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral:

a) emisiuni informative, prevăzute la art. 67 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în care pot fi difuzate informaţii privind sistemul electoral, tehnica votării şi activităţile de campanie ale candidaţilor; în acest scop, durata programată a emisiunii informative poate fi mărită cu cel mult 15 minute; emisiunile informative electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică;

b) emisiuni electorale, prevăzute la art. 67 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în care competitorii electorali îşi pot prezenta programele politice şi activităţile de campanie electorală; în situaţia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, durata acestor transmisii se va încadra în timpul de antenă acordat fiecărui competitor electoral potrivit prevederilor art. 68 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul „emisiune electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune; emisiunile electorale pot fi difuzate în zilele de luni până vineri;

c) de dezbatere electorală, prevăzute la art. 67 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea a cel puţin doi candidaţi sau reprezentanţii lor; în cazul neparticipării unui candidat sau a unui reprezentant al acestuia, acest fapt este menţionat; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul „emisiune de dezbatere electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune; emisiunile de dezbateri electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică.

Art. 6

(1) În perioada campaniei electorale candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali au acces numai în emisiunile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) şi c) difuzate de posturile de radio şi televiziune, publice şi private, inclusiv la cele prin cablu, implicate în campania electorală.

Art. 7

(1) Emisiunile informative se supun obligaţiei de obiectivitate, echitate şi de informare corectă a publicului.

(2) În emisiunile informative, prezentarea activităţilor de campanie va fi realizată exclusiv de către radiodifuzori. Sunt interzise difuzarea de materiale în legătură cu activităţile de campanie, realizate sau puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către competitorii electorali, precum şi difuzarea de interviuri acordate de către candidaţi sau reprezentanţi ai competitorilor electorali.

Art. 8

(2) Emisiunile electorale se realizează în direct sau se înregistrează, în cadrul timpului de antenă acordat fiecărui competitor electoral, în proporţiile stabilite de aceştia.

Art. 10

(1) Radiodifuzorii privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale şi de dezbateri electorale, cu respectarea dispoziţiilor art. 67 alin. (5) şi (6) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a cerinţelor referitoare la publicitate prevăzute în Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 220/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Spoturile publicitare electorale se difuzează în calupuri separate şi marcate ca atare. În cadrul emisiunii electorale, în spaţiul alocat unui competitor electoral nu pot fi inserate spoturi electorale ale altor competitori electorali.

DECIZIE nr. 149 din 3 aprilie 2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2024

Emisiuni electorale

Art. 7 - (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot acorda acces competitorilor electorali numai prin:

a) emisiuni de promovare electorală - în care candidaţii sau reprezentanţii competitorilor electorali, precum şi candidaţii independenţi îşi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură;

b) emisiuni de dezbatere electorală - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor, reprezentanţilor competitorilor electorali, jurnaliştilor, analiştilor şi a altor invitaţi;

c) spoturi electorale - în care competitorii electorali sau candidaţii, după caz, îşi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură.

(2) Accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio şi de televiziune, precum şi la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio şi de televiziune este gratuit.

Art. 8 - (1) În cadrul emisiunilor informative se pot difuza ştiri privind activităţile de campanie ale competitorilor electorali, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare corectă a publicului.

(2) Radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii făcute în direct de către candidaţi cu prilejul activităţilor de campanie, cu respectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1).

(3) Emisiunile informative nu pot fi sponsorizate.

Art. 9 - (1) Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către competitorii electorali pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.

(2) Difuzarea în direct ori înregistrată a mitingurilor sau întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de campanie ale competitorilor electorali, fără intervenţia editorială a radiodifuzorilor, este considerată emisiune de promovare electorală.

Art. 10 - Radiodifuzorii privaţi pot difuza contra cost numai acele producţii audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de către competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contribuţie editorială.

Art. 11 - Emisiunile de promovare electorală şi de dezbatere electorală vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul „promovare electorală”, sau, după caz, „dezbatere electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune.

Art. 15 - (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi electorale numai în cadrul emisiunilor electorale prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 13.

(2) Spoturile electorale nu constituie publicitate comercială, în sensul dispoziţiilor legale.

(3) Spoturile electorale nu pot avea o durată mai mare de 60 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare sau prin conţinut, de către competitorii electorali.

(4) Durata totală a difuzării spoturilor electorale nu poate depăşi 6 minute dintr-un interval de o oră.

(5) Pentru difuzarea spoturilor electorale radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi să asigure competitorilor electorali condiţii egale de acces şi de tarifare pe unitatea de timp.

(6) În emisiunile de promovare electorală nu pot fi inserate spoturi ale unor competitori electorali în intervalele alocate altor competitori electorali.

(7) În cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii pot insera spoturi electorale numai în calupuri separate şi marcate corespunzător.

(8) În perioada campaniei electorale, cu excepţia spoturilor electorale, este interzisă difuzarea oricăror forme de publicitate ce conţin referiri la competitorii electorali.

Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro
viewscnt

sus