Skip to main content

Cât (ne) costă panourile publicitare cu ostaşul Ciucă. Milioane de euro din bani publici pentru promovarea cărţii lui Nicolae Ciucă

 
Foto: INQUAM Photos / George Calin
Foto: INQUAM Photos / George Calin

O carte (nelansată încă!) cu cel mai mare buget de promovare sau doar o propagandă electorală deghizată?

Publicitate

Jurnalistul Cristian Andrei, de la publicaţia de investigaţii Snoop, a mers pe urma panourilor care au împânzit toată ţara şi în care „vedeta” este Nicolae Ciucă, prezentat drep „Un ostaş în slujba ţării”. 

Sunt atât de multe încât au apărut şi glume pe seama panourilor cu fostul premier, preşedintele PNL. 

Dar până la glumă, cât (ne) costă această campanie? Pentru că panourile sunt plătite din bani publici. 

Potrivit Snoop, sunt 400 de panouri outdoor cu imaginea lui Nicolae Ciucă, prezente în oraşe, pe autostrăzi şi drumuri naţionale. Şi un total de 762 de afişe. 

Pentru perioada 15 mai – 15 iunie, care s-a suprapus în bună măsură peste campania electorală, preţul a fost de 510.000 de euro chiria, TVA şi taxe locale, a comunicat PNL. În plus 450.000 de euro este costul care a fost înregistrat o singură dată, la începutul campaniei, pentru producerea panourilor cu cartea şi pentru montarea lor, scrie Snoop.

Totalul de până acum al publicităţii outdoor pentru carte a fost de 2 milioane de euro, pe cele trei luni scurse.

Până la finalul anului, afişarea volumului lui Nicolae Ciucă va costa, în total, peste 4 milioane de euro

Povestea banilor din spatele promovării începe în ianuarie 2024, lună în care PNL a decis să demareze un intens marketing outdoor. În centrul ei trebuia să fie chipul lui Nicolae Ciucă.

Chiar dacă aspiraţiile prezidenţiale ale liderului PNL se negociau încă în Coaliţia cu PSD, decizia promovării fusese deja luată.

„În luna ianuarie-februarie s-a luat decizia. Am închiriat cele mai bune zone de panotaj din toată ţara, până în luna decembrie. A fost o strategie gândită pentru prezidenţiale, dar care a ajutat şi la locale şi europarlamentare”, a dezvăluit un lider PNL pentru Snoop.ro.

Sfidarea din campanie

În lunile mai - iunie, când s-a desfăşurat campania pentru locale şi europarlamentare, toţi jucătorii politici au respectat legea care spune că toate posterele de campanie trebuie să se limiteze la dimensiunea unei coli A4. Mai puţin „ostaşul” Nicolae Ciucă. 

„Aici a fost întreaga cheie. Noi am întrebat Autoritatea Electorală Permanentă dacă putem să păstrăm panourile cu Nicolae Ciucă. Ele nu au semnul PNL, nu vreun îndemn la vot. Panourile au culoarea neagră şi au două tipuri de mesaj: «Un ostaş în slujba ţării»şi «Povestea mea: de la ostaş la om politic». Am primit ok-ul să nu le dăm jos, chiar dacă ele au fost contestate şi la Birourile electorale judeţene”, susţin surse din PNL.

Liberalii consultaţi de Snoop precizează că spaţiul pentru panotaj „nu avea sens să rămână gol” şi de aceea a fost concepută „campania pentru Ciucă şi cartea sa”.

AEP nu a răspuns întrebărilor Snoop până la publicarea acestui articol.

Citiţi întreaga investigaţie pe Snoop.ro

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

sus