Luna aceasta se împlinesc cinci ani de când Urban.ro a intrat sub coordonarea şi patronajul jurnalistei Cristina Bazavan, alături de Orlando Nicoară, acţionar minoritar. Iar de la un site „uşurel” despre muzică şi informaţii a ajuns unul de referinţă, o publicaţie culturală, o publicaţie de timp liber şi de interviuri cu nume grele, de la noi, dar şi din afară.
„Fiecare zi în care învăţăm ceva e o zi bună” a fost ideea cu care a pornit la drum Cristina Bazavan.
Cum a fost acest drum de cinci ani? Jurnalista Cristina Bazavan ne-a povestit într-un interviu despre evoluţia urban.ro în aceşti ani, despre subiectele care au adus succes site-ului de cultură, dar şi despre direcţiile de dezvoltare.
În prezent, proiectul urban.ro a fost declinat şi într-o serie de podcasturi realizate de cei doi oameni din echipă, Cristina Bazavan şi Eduard Enache, unul din culisele filmelor româneşti, iar altul despre artă contemporană.
Dar mai multe despre site-ul Urban.ro ne vorbeşte Cristina bazavan în continuare:
PaginadeMedia.ro: Ce era Urban.ro în momentul în care l-ai preluat?
Cristina Bazavan: Urban.ro era un site de timp liber, axat mai mult pe muzică şi ceva mai orientat către bârfe şi informaţii uşoare. Am vrut să-l transform într-o platformă cu conţinut serios, să arăt că lifestyle-ul cultural poate fi o sursă curată şi bună de informaţii, care să-ţi fie de ajutor, din care să înveţi ceva.
PaginadeMedia.ro: Acum, dacă ar fi să defineşti urban.ro în câteva cuvinte, care ar fi?
Cristina Bazavan: Un loc în care în orice moment înveţi/ descoperi ceva nou cultural, educaţional, despre sănătatea ta. De altfel, când l-am reformatat descriptivul a fost “Fiecare zi în care învăţăm ceva e o zi bună”. Şi am declinat asta în film, teatru, operă, balet, muzică contemporană, cărţi, modă, design, sănătate, chiar şi bune maniere. Tot ce ar aduce o calitate a vieţii în materie de lifestyle.
PaginadeMedia.ro: Cum a evoluat urban.ro în aceşti cinci ani? Ce momente sau proiecte ai considera esenţiale pentru dezvoltarea site-ului?
Cristina Bazavan: Pandemia, surprinzător, pentru noi a fost o oportunitate, deşi ne-a fost foarte greu din punct de vedere al vânzărilor pentru că eram la început.
Era toată lumea în casă, avea nevoie de o oază de bine şi frumos în care să mai scape de presiunea informaţiilor din jur şi asta le-am oferit. Ne-am centrat pe muzee care puteau fi văzute integral online, pe spectacole de teatru sau mari musicaluri pe care le puteai urmări online. În perioada respectivă, un articol care te plimba virtual prin muzeul Ermitaj din Sankt Petersburg a făcut peste 120.000 de vizualizări.
Am continuat direcţia aceasta şi chiar zilele astea avem un articol despre un spectacol de teatru excepţional cu Andrew Scott protagonist, pe care-l poţi vedea online de acasă, iar textul are puţin peste 25.000 vizualizări şi câteva sute de share-uri. Vorbim de texte de formă lungă, nu conţinut video /audio unde e alt comportament de consum.
Esenţial a mai fost când publicul a înţeles, graţie exclusivitatilor noastre, că avem acces la mulţi actori şi regizori mari internaţionali care au lucrat în România şi că pe urban.ro află prima dată de un proiect mare filmat la noi sau de un actor român într-un proiect mare internaţional.
Apoi ne-am dezvoltat şi în podcasturi — unul din culisele filmelor româneşti pe care-l fac eu şi un altul despre artă contemporană pe care-l face colegul meu, Eduard Enache, absolvent de Istoria Artei.
PaginadeMedia.ro: Care a fost viziunea ta iniţială pentru urban.ro şi cât de aproape este de ceea ce a devenit astăzi?
Cristina Bazavan: Din punct de vedere al conţinutul scris şi vizual este exact în descriptivul şi setul de valori pe care le-am pus pe hârtie cu colegul Eduard Enache când ne-am apucat de treabă.
Nu ne-a ieşit încă ceea ce am numit atunci brand extensions — cărţi care să fie un sprijin în domeniul nostru, o serie de conferinţe şi întâlniri pentru cititori, evenimente cu invitaţi de afară şi o direcţie de sprijin pentru artişti ca suport logistic în proiectele lor, cu traininguri tematice. (Am mai ajutat pe aici pe colo, cu traininguri media pentru participări în festivaluri, colegul Eduard cu consiliere şi styling pentru apariţile artiştilor pe red carpet la Cannes sau Veneţia, dar foarte puţin faţă de cât ne-am propus).
Nu am avut resurse nici umane, nici de timp, dar sunt pe to do list.
PaginadeMedia.ro: Ce fel de conţinut a avut cel mai mare succes pe platformă şi cum s-a schimbat acesta de-a lungul timpului?
Cristina Bazavan: Cum spuneam mai devreme scorează minunat orice articol care dă acces la un muzeu, o expoziţie, un spectacol internaţional – să le poţi vedea din confortul casei tale.
Scorează minunat şi interviurile internaţionale, mai ales când ele nu sunt parte din press promo ale reţelelor de streaming pentru că facem şi asemenea interviuri, ci sunt obţinute de noi direct. Cum a fost interviul cu Tim Burton, singurul acordat în România (şi unul dintre cele 3 acordate în lume) despre munca la serialul Wednesday.
Sau cum a fost recent interviul cu Tonne Goodman, fashion editor şi mâna dreaptă a Annei Wintour de la Vogue în ultimii 20 de ani, care a realizat peste 200 de coperte Vogue, inclusiv două cu fosta Primă Doamnă Michelle Obama. Sunt personalităţi care au schimbat cultura, artişti de geniu la care se ajunge cu greu şi care văd lumea altfel şi au poveşti din care înveţi ceva, care îţi prezintă o altă perspectivă a vieţii.
PaginadeMedia.ro: Cum crezi că se diferenţiază urban.ro de alte platforme similare din România?
Cristina Bazavan: Suntem foarte corecţi, nu îţi vom spune niciodată că un spectacol e bun dacă el nu este aşa; avem background solid pentru ceea ce scriem: eu am lucrat pentru filme şi festivaluri de film şi teatru, colegul Eduard face proiecte în artele vizuale, a făcut costume de film şi reclame. Sunt nuanţe care dau un plus în calitatea textului, nuanţe care nu sunt fluturate pe frontispiciu, dar fac diferenţa.
PaginadeMedia.ro: Ai simţit că cititorii urbani din România au un profil specific? Ce le place cel mai mult în materie de cultură, lifestyle sau evenimente?
Cristina Bazavan: Am realizat, mai degrabă, că avem o categorie de public care nu e targetată editorial. Avem un public 35+, crescut după Revoluţie, care a acumulat profesional suficient şi are deschiderea să experimenteze în călătorii, în cultură, în experienţe de mai multe tipuri, o categorie de public – pe acest segment de vârstă – pe care nu o aveam acum 10 sau 20 de ani pentru că venim din comunism unde a fost o altă educaţie şi nu vorbeam de lifestyle.
Scriem exact pentru acest public - educat, deschis la minte, matur, care are experienţă internaţională la muncă pentru că a lucrat în multinaţional. E un public care nu e interesat de bârfe şi îşi valorizează bine timpul, când citeşte ceva e frumos să aibă şi un beneficiu intelectual.
E publicul pe care-l vedem acum la festivalurile de film, la festivalurile de teatru sau în muzeele moderne cu expoziţii multimedia.
PaginadeMedia.ro: Există vreun domeniu nou în care urban.ro ar dori să se extindă sau să inoveze? Sau ce plănuieşţi pentru viitorul Urban.ro?
Cristina Bazavan: Cum ziceam ne dorim să facem acţiuni care să fie un sprijin şi pentru cititori, dar şi pentru artiştii despre care scriem din orice domeniu cultural ar fi ei. Lucrăm la asta, ca de obicei, ţintim un standard internaţional – şi participare internaţională – şi mai avem puţin până facem publice şi direcţiile acestea.
PaginadeMedia.ro: Care sunt principiile după care te ghidezi pentru a menţine urban.ro un spaţiu dedicat culturii şi lifestyle-ului de calitate, fără a cădea în capcană senzaţionalismului?
Cristina Bazavan: Niciodată despre viaţă privată a cuiva, întotdeauna despre muncă/activitatea/aptitudinile sale. Întotdeauna subiecte realizate cu specialişti care sunt certificaţi prin şcoală, dacă se poate internaţională, nu validaţi de notorietatea social media.
Mai puţine opinii personale şi mai mult conţinut bazat pe informaţii care să fie utile cititorului, fapte, rezultate.
Eu zic mereu că nu facem operaţii pe creier şi nici nu o să fim în cartea de istorie pentru că munca noastră, subiectele noastre nu au amplitudinea unor anchete sau articole politice, dar ele te pot inspira să-ţi faci viaţa mai frumoasă, să te bucuri de lucrurile bune din jurul tău, să înveţi despre artă şi să te emoţionezi de frumuseţea din jurul tău pe care, adesea, o ratezi că eşti asaltat de griji.
PaginadeMedia.ro: Cum ai reuşit să păstrezi urban.ro departe de tabloidizare, într-un peisaj media în care senzaţionalul şi ştirile facile domină atenţia publicului?
Cristina Bazavan: Nu am luat nicio clipă în calcul varianta uşoară cu senzaţionalul dintr-o poveste fără conţinut cu substanţă, am muncit mai mult pentru subiectele noastre dar întotdeauna, dacă cercetezi, mult găseşti ceva care să inspire prin autenticitate, sinceritate, calitate.