Skip to main content

STUDIU. Facebook rămâne la putere în România. Ştirile TV, mai căutate decât cele online. Cum se văd campaniile cu influenceri pe TikTok

 
Foto - Pexels
Foto - Pexels

STUDIU. Cea mai populară reţea printre români rămâne Facebook. Televizorul este sursă principală de informare, fiind un mediu mai popular conform studiului, deşi căutarea ştirilor pe internet înregistrează cea mai mare creştere comparativ cu date din luna mai. Sunt doar câteva dintre concluziile unui studiu realizat de agenţia Spark Foundry (parte a grupului Publicis).

Publicitate

Datele arată evoluţia comportamentelor de consum media. Acelaşi studiu cuprinde date cu privire la TikTok şi campaniile cu influenceri, segmentul de gaming, cumpărăturile online, Instagram şi conţinutul online căutat de români. 

Principalele concluzii ale studiului New Media Adoption:

- Comparativ cu anii anteriori, românii au folosit online-ul mai mult

- Facebook continuă să fie cea mai populară platformă social media, cu o acoperire de 93% în rândul utilizatorilor de Internet din mediul urban, fiind folosită de toate grupele de vârstă, dar mai ales de către persoanele de peste 55 de ani. 

- TV-ul rămâne sursa de informare principală pentru 43% dintre români. Aceştia spun, conform datelor, că preferă mai degrabă să se uite la ştiri decât să citească informaţiile online. 

- TikTok este platforma de social media cu cea mai mare dinamică, dar prezintă o scădere a notorietăţii campaniilor de tip Influence Media. Totul se întâmplă, spun autorii cercetării, în condiţiile în care urmărirea influencerilor este motivul utilizării platformelor. 

- Aproximativ 48% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au văzut recent campanii derulate de influenceri sau branduri pe TikTok.

- Atât tinerii, cât şi persoanele mature au întreprins activităţi de gaming în ultimele luni, în special jocuri descărcate pe smartphone-urile lor (54%)

„Creştere a încrederii în informaţia primită la TV”

Valeriu Galani (managing director Spark Foundry) explică câteva dintre concluziile ce reies din studiu: 

„Odată cu acest nou set de date putem trage primele concluzii despre trenduri în consumul de New Media. Ne-a surprins plăcut semnul de maturitate dat de segmentul 18-34 unde vedem o creştere a încrederii în informaţia primită la TV, în condiţiile în care căutarea ştirilor pe internet este activitatea cu cea mai mare creştere raportată la valul anterior de date”, spune acesta. 

De asemenea, continuă: 

„Un alt aspect interesant este că, TikTok, platforma de social media cu cea mai mare dinamică, prezintă o scădere a notorietăţii campaniilor de tip Influence Media în condiţiile în care urmărirea celebrităţilor/influencerilor este motivul utilizării platformelor cu cea mai mare creştere vs. valul anterior.

Avem o confirmare că atunci când subiectul este serios, chiar şi generaţia tânără recurge la medii de informare clasice şi reglementate. De asemenea, avem confirmarea că nu orice campanie de Influence Media este un succes garantat; la fel ca în orice activitate de comunicare trebuie  să existe un fir roşu strategic în execuţie pentru ca ea să aibă efectul dorit”, subliniză şeful agenţiei. 

TikTok şi campaniile cu influenceri

O concluzie pe care o aduce cercetarea cu privire la campaniile cu influenceri de pe TikTok este următoarea: 

Deşi numărul celor care utilizează TikTok este din ce în ce mai mare, gradul de conştientizare a campaniilor cu influenceri este mai mic, lucru care, cel mai probabil, se datorează unui conţinut tot mai divers în platformă”, relatează autorii studiului. 

De asemenea, în topul campaniilor cu influenceri pe TikTok se regăsesc cele legate de:

  • muzică (60%) şi de frumuseţe şi modă (57%)
  • cele legate de turism (55%)
  • cultură (39%)
  • DIY (33%)
  • decoraţiuni interioare (41%)
  • campanii sociale (44%)
  • dezvoltare personală/ profesională (51%)

De ce stau românii în social media şi cine urmează după Facebook

Platoformele de social media, după cum reiese şi din studiu, se împart în funcţie de categoria de vârsta din care fac parte utilizatorii. Dacă Facebook este folosit mai ales de persoanele de peste 55 de ani, Instagram şi Pinterest sunt accesate preponderent de cei cu vârsta cuprinsă între 25 şi 34 de ani.

Tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani preferă TikTok, Snapchat, Reddit sau chiar LinkedIn. Persoanele de peste 45 de ani stau mai mult pe Twitter. 

De ce s-a stat în social media?

Conform datelor, utilizatorii de internet din mediul urban au accesat social media în special pentru a-şi ocupa timpul liber, pentru a se relaxa (65%), dar şi pentru a păstra legătura cu cei dragi (64%), motive regăsite în special la persoanele mature, cu vârsta peste 45 de ani. 

Tinerii, în schimb, stau online pentru a căuta informaţii cu privire la diferite produse sau branduri, postează fotografii sau clipuri video, se înscriu în diferite comunităţi şi urmăresc celebrităţi sau influenceri.

Imagini, stories sau live-uri? Ce conţinut caută românii? 

În ceea ce priveşte conţinutul pe care-l caută românii, lucrurile se împart şi aici în funcţie de vârstă. 

Astfel, imaginile rămân cel mai popular tip de conţinut din social media, pentru toate segmentele de vârstă, cu o acoperire de 78%. 

În timp ce tinerii (18-24 ani) preferă videoclipuri (72%) sau stories pe Instagram (45%), persoanele cu vârste cuprinse între 35-44 ani sunt mai atrase de live streaming (19%), iar cele cu vârsta cuprinsă între 45 şi 55 de ani sunt interesate de postările brandurilor (44%) şi de imaginile şi video-urile 360 grade (29%).

În acelaşi timp, articolele (61%) şi conţinutul audio (33%) sunt mai populare printre persoanele de peste 55 de ani.

Metodologia

Studiul a fost realizat de agenţia de media Spark Foundry, prin interviuri online, pe un eşantion de 805 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatoare de internet, din mediul urban, în perioada 8-15 septembrie 2021. 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Camelia Camelia
    Facebook-ul este invadat de rugaciuni si bancuri, iar comentariile sunt majoritatea emoticoane. Daca iti vine ideea sa intri pe Facebook, inseamna ca neuronii tai au hotarat sa se sinucida.

Trimite un comentariu

sus