Skip to main content

Schimbări majore: după 20 de ani, TVR poate întrerupe programele cu reclame! Poate da şi mai multe. Modificări notabile în publicitate şi la posturile private

 
Foto: George Călin, Inquam Photos
Foto: George Călin, Inquam Photos

Schimbări majore legate de publicitate în noua Lege a audiovizualului, care a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis. Pentru prima dată după 20 de ani, TVR va putea întrerupe emisiunile cu reclamele. Va putea difuza şi mai mult de opt minute pe oră, cât avea până acum.

Publicitate

O altă modificare importantă ţine de durata calupurilor: nu mai e limitată pe oră, ci pe interval din zi. Pauzele de publicitate de la posturile TV pot fi mult mai lungi decât până acum, în anumite condiţii.

Legea vine şi cu norme mai clare legate de plasarea de produse, dar şi cu publicitatea la ţigări şi produse conexe, cum ar fi ţigările electronice şi aromele pentru acestea.

Paginademedia.ro a consultat noua lege. Detalii, în continuare:

În noua Lege a audivizualului, articolul care interzicea publicitatea în interiorul programelor de la TVR a fost abrogat. Schimbarea vine după 20 de ani în care canalele TVR aveau voie să dea publicitate doar între programe (de aici, soluţii prin care multe emisiuni erau difuzate pe părţi). 

Televiziunea publică are dreptul, cu noua lege, la mai multă publicitate. Timp de 20 de ani, TVR putea da cel mult opt minute de publicitate pe oră (şi acelea doar între programe). Legea de acum vorbeşte de 16,7% publicitate pe oră. Adică zece minute de publicitate, faţă de opt până acum.

ISTORIE. În urmă cu 20 de ani, când a fost restricţionată publicitatea pe TVR, canalele publice erau un jucător important atât pe piaţa programelor, cât şi pe piaţa publicităţii. Cu emisiuni realizate de Valeriu Lazarov (Surprize, Surprize, Ploaia de stele sau Iartă-mă) TVR scotea audienţe bune, iar încasăile de publicitate se duceau, anual, la 10-15 milioane de euro.

După măsura de restricţionare a publicităţii şi de plasare doar între emisiuni, încasările au scăzut treptat. Corelat cu scăderea audienţelor, în 2021 TVR atrăgea din publicitate în jur de patru milioane de euro.

Modificare importantă: pauza de publicitate poate fi oricât de lungă!

Cea mai importantă schimbare legată de publicitate ţine de lungimea pauzelor de publicitate, care nu vor fi limitate la cel mult 12 minute pe oră (la posturile comerciale) şi 10 minute (la TVR).

Există totuşi un calcul, pe intervale orare:

- în intervalul orar 6.00-18.00, numărul minutelor de publicitate nu poate depăşi 20% din timpul total de reclamă. Practic, posturile pot da, în total, la fel de multă publicitate ca până acum, însă o pot împărţi diferit pe tot intervalul, nu doar într-o oră.

- al doilea interval pentru care se aplică aceleaşi reguli este zona de Prime-Time: 18.00-24.00. Numărul de minute de reclame se calculează pe tot intervalul, nu pe oră: pot fi 24 de minute de reclame într-o oră şi niciuna în ora următoare.

La ce ajută această libertate în împărţirea reclamelor?

- de exemplu, dacă o emisiune are o audienţă mai mare şi o cerere mai mare de publicitate, postul TV poate concentra publicitatea în respectivul program, fără grija celor 12 minute limitate pe care le avea până acum (depăşirea lor însemna amendă de la CNA).

- un alt exemplu ţine de posturile de ştiri: un Breaking News sau o declaraţie importantă difuzată într-o oră putea duce la pierderea publicităţii din intervalul respectiv. 

CNA nu mai recomandă spoturi sociale

Până acum, ONG-urile care derulau campanii sociale veneau la CNA ca să obţină o recomandare. Având această recomandare, campania era dată gratuit de posturile TV.

Cu noua Lege a audiovizualului, CNA nu mai emite astfel de recomandări, iar decizia de a le difuza ţine doar de posturile TV.

"Este interzisă emiterea recomandării cu privire la difuzarea în regim de anunţ de interes public a spoturilor informative radio — TV.” 

Interzis la publicitatea pentru ţigări electronice

Dacă până acum Legea veche interzicea publicitatea la ţigări şi produse din tutun, dar şi sponzorizările din partea unor astfel de companii, noua Lege a audiovizualului extinde interdicţia şi la ţigările electronice:

"Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru ţigări şi alte produse din tutun, precum şi pentru ţigarete electronice şi flacoane de reumplere este interzisă", spune noua Lege a audiovizualului.

Interzis la ştiri

Noua lege a menţinut interdicţia legată de sponsorizarea emisiunilor de ştiri, însă a reformulat-o:

"Sponsorizarea programelor jurnalelor de ştiri şi programelor de actualităţi politice este interzisă"

Reguli pentru plasarea de produse

Plasarea de produse este mai clar reglementaţă în noua lege. În ce condiţii: să nu fie "reclamă deşănţată", iar emisiunile să marcheze clar că programul conţine Plasare de produse.

Condiţii pentru plasarea de produse:

a) conţinutul şi organizarea în cadrul unei grile, în cazul transmisiilor de televiziune, sau în cadrul unui catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, nu sunt în nicio circumstanţă influenţate într-un mod care să afecteze responsabilitatea şi independenţa editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale;

b) nu încurajează în mod direct cumpărarea sau închirierea de bunuri sau servicii, mai ales prin trimiteri exprese cu caracter promoţional la bunurile sau serviciile respective;

c) nu pun în evidenţă, în mod nejustificat, produsul în cauză;

d) trebuie să cuprindă informaţii clare privind produsele, fiind identificate corespunzător atât la început, cât şi la sfârşit, precum şi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice confuzie din partea publicului.

Citeşte şi: Digi, obligat de noua lege să schimbe ordinea posturilor. Plângerile lui Sârbu i-au adus amenzi în trecut. Scrisoare către abonaţi

Citeşte şi: Şi vloggerii ar putea fi amendaţi de CNA! În ce cazuri? Se poate cere blocarea contului! Ce spune noua lege a audiovizualului

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Dani Dani
    TVR-urile ar mai trebuii sa schimbe siglele. Au acest design de multi ani de zile
  • Mile Mile
    Mai rasfirat postaci
  • Mile Mile
    Postaci esomar nu dispăreți niciunde , oricum nu aveți bani de dubai nu , v am lăsat sa vasd ce aberați , penibil ha
  • jk jk
    @*** poate a fost omu in concediu
  • Gorovei Gorovei
    Sunt decizii bune, să ne gândim și la posturi, poate vor câștiga mai mulți bani din publicitate și vor oferi content mai bun.
  • MucCelMic MucCelMic
    A trecut luna, a aparut si pensionarul mile. I-a mai dat dom' profesor ceva firimituri sa faca galagie aici.
  • Mile Mile
    Felicitări antena filmul regatul cerului de aseară super , puține găsești, in general de nimica , astăzi Ecaterina cea mare
  • Mile Mile
    Americanii nu fac asta iată ha
  • Mile Mile
    Esomar stai acasă toată vara , sa fie publicitate cât vrea fiecare, ca vom avea emisiuni bune , nu te uiți dacă nu vrei
  • RzV RzV
    Era singurul punct forte al TVR-ului, ca daca te decideai sa urmaresti un program de-al lor erai sigur ca il vedeai fara intreruperi.
    Acum cu ocazia unei libertati si mai mari pe reclame posturile comerciale vor umple de reclame, si asa erau unele care exagerau si cam nu tineau cont mereu de minutele alocate dar acum jumatate din program va fi doar din reclame ceea ce va face ca un urmaritor sa umble cu telecomanda dintr-un post in altul sau sa migreze si mai tare catre telefon fiind mult mai la indemana sa gaseasca ceva si asa vor pierde si mai mult din audienta
  • Noi mințim poporul cu televizorul Noi mințim poporul cu televizorul
    O lege a audiovizualului care este atât de grijulie cu sporirea veniturilor din publicitate a televiziunilor nu poate însemna decât un singur lucru - statul își asigură bunăvoința aparatului de propagandă, în vederea vremurilor deosebit de *** care se profilează.
  • Mirugi Mirugi
    Postaci cum este în America nu ziceți

    Mai bine zi de audiente in Romania postacule. Antenuta umilita maxim anul acesta. Dezastru in audiente.
  • B.A.M B.A.M
    Să înțeleg ca articolul privind "gruparea posturilor în tematici UNICE" a fost scos?!?!?!? Pe bune?!?!!?
    Și asta în contextul în care avem exemple din partea cabliștilor (RCS-RDS) că pot DISTRUGE orice post TV după bunul plac (Aleph News, NCN, etc)!!!!!!!!
    Ce naiba s-a întâmplat în Parlament?!?!?!
  • Leo Leo
    Prapad si dezastru in tv cu masura asta. In primul rand tvr nu ar fi trebuit sa bage pub, fiind finantat gras și ilogic de la stat, in al doilea rand ideea cu mai mult spatiu pt pub e ctetinism total. Asa da liber la reclame ieftine si numeroase sau repetitive.

    Cred ca trebuia o masura cna in sens invers, taiat din spatiul alocat pt pub. Astfel dezvolti ideea de productii mai mari mai bune, si mai cerne putin piata de publicitate. Ar merge pe principiul (pe care il sustin de ani de zile( putun si bun, adica in loc de 10 reclame proaste cu 10 lei, mai bine 5 reclame bune cu 20 lei.
  • Mile Mile
    Postaci cum este în America nu ziceți

Trimite un comentariu

sus