Schimbări majore legate de publicitate în noua Lege a audiovizualului, care a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis. Pentru prima dată după 20 de ani, TVR va putea întrerupe emisiunile cu reclamele. Va putea difuza şi mai mult de opt minute pe oră, cât avea până acum.
O altă modificare importantă ţine de durata calupurilor: nu mai e limitată pe oră, ci pe interval din zi. Pauzele de publicitate de la posturile TV pot fi mult mai lungi decât până acum, în anumite condiţii.
Legea vine şi cu norme mai clare legate de plasarea de produse, dar şi cu publicitatea la ţigări şi produse conexe, cum ar fi ţigările electronice şi aromele pentru acestea.
Paginademedia.ro a consultat noua lege. Detalii, în continuare:
În noua Lege a audivizualului, articolul care interzicea publicitatea în interiorul programelor de la TVR a fost abrogat. Schimbarea vine după 20 de ani în care canalele TVR aveau voie să dea publicitate doar între programe (de aici, soluţii prin care multe emisiuni erau difuzate pe părţi).
Televiziunea publică are dreptul, cu noua lege, la mai multă publicitate. Timp de 20 de ani, TVR putea da cel mult opt minute de publicitate pe oră (şi acelea doar între programe). Legea de acum vorbeşte de 16,7% publicitate pe oră. Adică zece minute de publicitate, faţă de opt până acum.
ISTORIE. În urmă cu 20 de ani, când a fost restricţionată publicitatea pe TVR, canalele publice erau un jucător important atât pe piaţa programelor, cât şi pe piaţa publicităţii. Cu emisiuni realizate de Valeriu Lazarov (Surprize, Surprize, Ploaia de stele sau Iartă-mă) TVR scotea audienţe bune, iar încasăile de publicitate se duceau, anual, la 10-15 milioane de euro.
După măsura de restricţionare a publicităţii şi de plasare doar între emisiuni, încasările au scăzut treptat. Corelat cu scăderea audienţelor, în 2021 TVR atrăgea din publicitate în jur de patru milioane de euro.
Modificare importantă: pauza de publicitate poate fi oricât de lungă!
Cea mai importantă schimbare legată de publicitate ţine de lungimea pauzelor de publicitate, care nu vor fi limitate la cel mult 12 minute pe oră (la posturile comerciale) şi 10 minute (la TVR).
Există totuşi un calcul, pe intervale orare:
- în intervalul orar 6.00-18.00, numărul minutelor de publicitate nu poate depăşi 20% din timpul total de reclamă. Practic, posturile pot da, în total, la fel de multă publicitate ca până acum, însă o pot împărţi diferit pe tot intervalul, nu doar într-o oră.
- al doilea interval pentru care se aplică aceleaşi reguli este zona de Prime-Time: 18.00-24.00. Numărul de minute de reclame se calculează pe tot intervalul, nu pe oră: pot fi 24 de minute de reclame într-o oră şi niciuna în ora următoare.
La ce ajută această libertate în împărţirea reclamelor?
- de exemplu, dacă o emisiune are o audienţă mai mare şi o cerere mai mare de publicitate, postul TV poate concentra publicitatea în respectivul program, fără grija celor 12 minute limitate pe care le avea până acum (depăşirea lor însemna amendă de la CNA).
- un alt exemplu ţine de posturile de ştiri: un Breaking News sau o declaraţie importantă difuzată într-o oră putea duce la pierderea publicităţii din intervalul respectiv.
CNA nu mai recomandă spoturi sociale
Până acum, ONG-urile care derulau campanii sociale veneau la CNA ca să obţină o recomandare. Având această recomandare, campania era dată gratuit de posturile TV.
Cu noua Lege a audiovizualului, CNA nu mai emite astfel de recomandări, iar decizia de a le difuza ţine doar de posturile TV.
"Este interzisă emiterea recomandării cu privire la difuzarea în regim de anunţ de interes public a spoturilor informative radio — TV.”
Interzis la publicitatea pentru ţigări electronice
Dacă până acum Legea veche interzicea publicitatea la ţigări şi produse din tutun, dar şi sponzorizările din partea unor astfel de companii, noua Lege a audiovizualului extinde interdicţia şi la ţigările electronice:
"Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru ţigări şi alte produse din tutun, precum şi pentru ţigarete electronice şi flacoane de reumplere este interzisă", spune noua Lege a audiovizualului.
Interzis la ştiri
Noua lege a menţinut interdicţia legată de sponsorizarea emisiunilor de ştiri, însă a reformulat-o:
"Sponsorizarea programelor jurnalelor de ştiri şi programelor de actualităţi politice este interzisă"
Reguli pentru plasarea de produse
Plasarea de produse este mai clar reglementaţă în noua lege. În ce condiţii: să nu fie "reclamă deşănţată", iar emisiunile să marcheze clar că programul conţine Plasare de produse.
Condiţii pentru plasarea de produse:
a) conţinutul şi organizarea în cadrul unei grile, în cazul transmisiilor de televiziune, sau în cadrul unui catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, nu sunt în nicio circumstanţă influenţate într-un mod care să afecteze responsabilitatea şi independenţa editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale;
b) nu încurajează în mod direct cumpărarea sau închirierea de bunuri sau servicii, mai ales prin trimiteri exprese cu caracter promoţional la bunurile sau serviciile respective;
c) nu pun în evidenţă, în mod nejustificat, produsul în cauză;
d) trebuie să cuprindă informaţii clare privind produsele, fiind identificate corespunzător atât la început, cât şi la sfârşit, precum şi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice confuzie din partea publicului.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Nu cumva e rost de anchetă DNA sau Curtea de conturi ?
Să vedem cine va realiza matinalul Dimineață blană la PRO FM în curând și vedem dacă va mai fi și Veve sau nu. PRO FM a ajuns un dezastru de când au venit Miruna Rumina și Venger de la Impact FM Regional. Mai vedem la toamnă ce grilă va avea PRO FM.
Acum televiziunile ne vor plictisi cu reclamele.... Ceea ce v-a conduce către migrarea și mai mult în online și servicii de streaming... Ceea ce ar fii putut permite mai degraba ar fii fost inserturile publicitare (împărțirea ecranului în mod picture in picture si afisarea unor bannere publicitare, sau reclame scurte de 30 de secunde, permiterea mai mult a plasarii de produse....dar nu transformarea tuturor posturilor in canale de teleshopping ... Te uiti la serviciile de streaming ca vor sa se foloseasca de tehnologie pentru a include reclame persoanlizate fiecarei tari sau chiar utilizator direct in filme (exemplu cand e un televizor deschis in film, afiseaza reclama personalizata la un produs romanesc cand este urmarit stream-ul din Romania...cand trece protagonistul pe strada si e un panotaj, pe afis vezi un produs specific tarii urmaritorului...) pentru a nu deranja telespectatorul cu intreruperi...