Media sau… social media? TV sau… YouTube? Facebook sau Instagram? Ştiri sau emisiuni? Suntem curioşi ce media consumă… oamenii de media.
Ce media consumă? Cum? Cât? Când? Afli din interviul care urmează, o altfel de conversaţie cu jurnalista Irina Ursu.
Unde o vezi?
La Observatorul de weekend de la Antena 1
- TV sau… YouTube?
Le folosesc pe ambele, însă pentru scopuri diferite. Pentru entertainment şi news aleg cu siguranţă TV-ul, iar YouTube, în general pentru muzică.
- Radio sau podcast?
Podcast, însă le prefer mai mult pe cele internaţionale. Îmi plac podcast-urile care abordează subiecte de pe agenda zilnică sau care includ aceste subiecte în contexte mai largi pe teme precum: schimbările climatice, mediul de lucru, politica externă, economie, dezvoltare personală, inovaţii.
M-am bucurat să regăsesc abordări interesante pentru temele zilei şi invitaţi pe măsură în podcastul colegului Marius Pancu şi în My Simplu, podcastul realizat de Dan Pavel. Aleg acele podcast-uri “Thought Provoking”, cele care vin cu perspective noi sau dărâmă anumite credinţe pe care ni le formăm pe o anumită temă.
Îmi place mult ca după ce ascult ceva să rămân cu informaţii noi sau să spun “interesant, nu m-am gândit niciodată la această temă în felul ăsta.”
- Facebook sau Instagram?
Din ce în ce mai mult Instagram. Însă şi aici urmăresc foarte multe conturi creative care să mă inspire: fie unele care furnizează pe scurt informaţii utile pe diverse teme, fie pagini ale publicaţiilor de ştiri, fie conturi de travel, de food sau arhitectură, fie pagini ale agenţiilor mari de advertising sau de branding.
Îmi place să urmăresc campanii creative, elemente vizuale, transformări ale brandurilor. Am un master in Advertising şi PR, aşa că de aici vine această pasiune.
- Ştiri sau emisiuni?
Şi, şi. Programele de ştiri le urmăresc pentru că vreau să fiu tot timpul la curent cu noutăţile, iar la emisiuni mă uit de obicei pentru relaxare, pentru partea de entertainment.
Sunt în general momentele în care vrei să te relaxezi, după o zi în care ai procesat informaţii şi ştiri de peste tot.
- Ce ştiri preferi să consumi? Din ce categorii?
Îmi plac în general ştirile din zona de business, tehnologie sau cele economice. Îmi place să aflu care sunt ultimele trenduri în această zonă, mai ales pe plan internaţional, pentru că, peste câţiva ani, le vom vedea şi la noi.
În general sunt şi nişte domenii destul de efervescente, cu foarte multe subiecte şi abordări. Apoi îmi plac cele de politică externă, mai ales că traversăm o perioadă destul de tumultuoasă.
Aici prefer analizele sau articolele de opinie, pentru că, exact cum menţionam anterior, sunt un om căruia îi place să afle cât mai multe perspective în legătură cu o temă. Îmi pun tot timpul cunoştinţele la îndoială, în căutarea lucrurilor care mă ajută să privesc un lucru şi mai în profunzime.
- De unde te informezi cel mai des? TV, online sau print?
TV-ul şi online-ul sunt pe primele locuri. Cel puţin în cazul meu, fiind jurnalist de televiziune, TV-ul rămâne principalul canal de informare, pentru că noi privim o ştire dincolo de informaţia în sine.
Vedem cum e realizat montajul, imaginile care au fost alese, creativitatea jurnalistului în realizarea materialului, interpretarea prezentatorului- sunt multe elemente din care pur şi simplu înveţi.Online-ul ajută foarte mult la dezvoltarea de perspective, la îmbunătăţirea background-ului pe un subiect- oferă multă diversitate.
- Cu ce publicaţii îţi începi ziua?
Prima dată citesc cele mai noi ştiri pe www.observatornews.ro, apoi citesc ştirile de pe site-urile agenţiilor de presă de la noi. Am şi o aplicaţie pe telefon care adună pe baza selecţiei mele cele mai noi ştiri din presa internaţională, din Europa şi din Statele Unite.
Îmi place să citesc ştiri din Reuters, BBC, The Guardian, The Independent, Financial Times, The Economist, Bloomberg, Wall Street Journal, Business Insider şi multe altele.
- Când ai citit ultima oară un ziar şi ce ziar?
Cred că ultimul ziar tipărit pe care l-am citit a fost Ziarul Financiar, în urmă cu câteva luni.
- Ce reviste cumperi?
Nu prea mai cumpăr reviste. Recunosc că îmi e mai comodă varianta digitală. Mai citesc uneori reviste ca Elle sau Viva, dar sunt mai axată pe partea de ştiri.
- La ce te uitai la TV când erai mică?
Mă uitam destul de des la TV când eram mică, părinţii mei urmăreau emisiunile, serialele TV româneşti şi programele de ştiri din prime time.
Nu aş spune că am ştiut de pe atunci că vreau să ajung jurnalist sau prezentator TV, însă când am mai crescut şi tatăl meu urmărea programele de ştiri şi emisiunile de dezbateri, am simţit că aş vrea să fiu unul dintre oamenii care pune acele întrebări, uneori incomode. Atunci a apărut în mine dorinţa de a învăţa să vorbesc în public şi a fost şi momentul când m-am înscris la clubul de dezbateri.
- Serial preferat?
Am urmărit câteva, însă nu mă pot considera un fan înfocat al serialelor. Prefer mai degrabă mini-seriile, pentru că sunt mai intense din punct de vedere al scriptului. Ultimul pe care l-am văzut şi mi-a plăcut a fost Anatomy of a Scandal. Un alt serial care m-a marcat a fost Cernobyl pe care l-am văzut aproape într-o singură zi.
- Emisiune preferată?
Anul acesta m-am uitat mai mult decât oricând la emisiuni. M-a prins noul sezon de Chefi la Cuţite şi îmi place mult Stand-up Revolution. A reuşit să facă din mine un fan al stand-up-ului, deşi înainte nu era deloc tipul meu de entertainment.
- Cât de des postezi pe reţelele sociale?
Pentru un om normal, destul de des. Pentru o persoană publică, tind să cred că rar. În general postez lucruri legate de munca mea şi câte puţin din activitatea mea zilnică.
Sunt mai activă pe Stories, decât pe Feed. Nu îmi bombardez urmăritorii cu postări, ci doar cu mici lucruri care mă inspiră (restaurante sau cafenele noi, o cafea bună, o carte, clădiri frumoase)
- Ţi-ar plăcea să ai un blog sau să faci vlog?
Mi-am făcut un blog înainte de primul an de facultate şi mai scriam ce îmi trecea prin minte. Am intrat rapid în câmpul muncii şi m-am apucat de scris ştiri. Sincer, nu cred că varianta clasică de blog mai e actuală.
Ce funcţionează acum în Social Media sunt în general postările cu text scurt, informaţie care să poată fi absorbită rapid, la fel şi în cazul vlogurilor.
Surprinzător este că munceşti poate la fel de mult să poţi sintetiza un lucru mai complex în ceva uşor de consumat. Încă nu am găsit o nişă care să mă diferenţieze suficient de mult astfel încât să ies în faţă în această mare de creatori de conţinut.
- Cum a fost începutul tău în presă?
Am intrat în presă în 2013, la 19 ani, în primele zile de facultate. PRO TV organiza la Cluj-Napoca un internship şi avea 4 locuri disponibile. Mi-am depus şi eu CV-ul deşi eram convinsă că am 0 cunoştinţe de jurnalism, însă am zis să încerc.
Au fost 1.500 de candidaţi înscrişi, a fost şi ultimul internship organizat la aşa nivel la Cluj-Napoca. Am avut surpriza să fiu prima selectată. Timp de 9 luni am lucrat în redacţie cu colegii mei reporteri (îi însoţeam pe teren, scriam ştiri, făceam cursuri de dicţie) apoi m-au angajat ca reporter corespondent.
- Ai început cariera într-o televiziune generalistă, apoi ai continuat într-o televiziune de ştiri şi ulterior ai revenit la o televiziune generalist. Cum a fost această trecere de la o televiziune generalist la o televiuziune de ştiri?
Ritmul este cu siguranţă altul într-o televiziune de ştiri. Trebuie să fii conectat tot timpul la informaţie, pentru că trebuie să cunoşti subiectele pe care le vei discuta a doua zi.
Am învăţat ce este acela un Breaking News, cum să îl duc la capăt, cum să vorbesc liber, cum să fiu spontană în întrebări şi interacţiuni cu invitaţi şi cum să plasez informaţiile într-un context mai larg. A fost o experienţă extrem de utilă care m-a întregit ca jurnalist.
- De ce ai luat pauză doi ani din media?
Am simţit că am nevoie de noi provocări şi să îmi dezvolt şi alte abilităţi pe lângă cele dezvoltate cât am lucrat ca reporter corespondent.
Începusem masterul de Advertising şi PR şi văzând toate proiectele şi campaniile creative mi-am dorit să fac altceva. Să scot la iveală o latură a mea mai jucăuşă pe care o lăsasem în umbră. Am considerat că aveam vârsta potrivită să risc şi să o iau oarecum de la capăt într-un domeniu nou.
- Ai lucrat ca PR Specialist la agenţia Comm‘ON. Cum a fost în PR?
A fost o experienţă frumoasă şi mi-au fost de folos abilităţile şi cunoştinţele dobândite în anii cât am lucrat ca reporter. Am avut proiecte extrem de diverse care m-au ajutat să fiu creativă în moduri diferite. Am lucrat şi pentru companii mari şi pentru afaceri mici sau evenimente şi fiecare proiect în sine îmi aducea o satisfacţie.
- Te-ai reîntoarce?
Când am plecat din TV, lumea m-a întrebat acelaşi lucru. Nu am vrut să spun nu şi foarte bine am făcut, pentru că la doi ani după plecarea din TV, m-am reîntors. Nu voi fi categorică nici de data aceata, nu ştiu ce îmi rezervă viaţa.
Cert este că pentru mine, o condiţie esenţială să rămân într-un domeniu este să am constant perspective de dezvoltare. Dacă e îndeplinită, sunt foarte statornică.
- Ce alegi între PR şi jurrnalism?
Prima dragoste rămâne jurnalismul. E un tip de adrenalină dat de această meserie pe care vrei să o trăieşti şi pe care nu o găseşti în alte domenii. Trăiesc astăzi visul pe care l-am avut în clasa a 11-a când am decis să mă înscriu la Facultatea de Jurnalism din Cluj.
- Peste 4 ani te vezi tot la ştiri?
Dacă publicul va vrea să mă vadă tot la ştiri şi peste 4 ani, accept cu mare bucurie.
Irina Ursu - Carte de vizită:
- reporter la Pro TV
- PR Specialist la Comm'ON The Agency
- a lucrat la Smart Radio
- prezentatoare la Aleph News
Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro
Comentarii
Nu ca tine postacule. Vocea a sters pe jos cu Bucatarii Zero.
Si Fierbinti si Sunt celebru au fost lideri detasati pe toate target-urile.