Serialele indiene ţin barca pe linia de plutire, admite directorul Naţional TV, post aflat într-o situaţie delicată în prezent. „Indienele" sunt o parte importantă a salvării staţiei: „achiziţii de seriale indiene se vor face în continuare şi încercăm să fim în continuare cei mai relevanţi aici", spune Dan Diaconu într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Paginademedia.ro.
Naţional TV s-a diferenţiat pe piaţă cu serialele indiene, apărute acum aproximativ 15 ani dintr-un motiv simplu: „ştirile prea lungi consumau resurse foarte mari".
Acum, grupul fratţlor Micula trece printr-o perioadă dificilă, despre care vorbeşte în exclusivitate în interviul Paginademedia managerul Dan Diaconu (director de programe National TV şi, din aprilie şi CEO, director general, al ABC Plus Media, companie care deţine atât postul TV, cât şi Naţional FM).
Pe scurt, sunt două scenarii posibile la National TV:
- scenariul să revenim la producţii proprii. Dar legat de aceste producţii în sine, resursele umane sunt foarte mici. Aşa că, dacă vom dori să avem din nou producţii noi va trebui să ieşim în piaţă.
- scenariul în care se rămâne pe filme şi seriale indiene.
Pe larg, în interviu.
Context:
Aşa cum anunţa Paginademedia.ro încă din martie, grupul fraţilor Micula trece printr-o perioadă de restructurări. S-a renunţat la producţiile proprii şi s-au oprit, pentru o perioadă nedeterminată, achiziţiile.
Denis Ciulinaru, prezentatorul emisiunii Miezul problemei, care fusese şi director de programe la Naţional FM şi era unul dintre „veteranii" companiei, a decis să plece din grup în martie. Emisiunea Miezul problemei a fost întreruptă în decembrie. De asemenea, a fost scoasă din producţie şi emisiunea de divertisment Start Show, care era prezentată de Diana Matei şi Adrian Enache.
Şi staţia-soră Favorit TV a fost afectată de restructurări, cum se arăta în acelaşi articol publicat pe Paginademedia.ro în luna martie.
Despre toate acestea a vorbit, în exclusivitate pentru Paginademedia, Dan Diaconu, actualul director general al ABC Plus Media. Am primit şi câteva explicaţii despre ce ar putea urma. „Este un moment foarte dificil. Nu mai facem producţii proprii, nici achiziţii. Folosim ce avem, mizăm pe serialele şi pe filmele indiene”, a spus Dan Diaconu.
Paginademedia.ro: Deşi aţi fost numit CEO al companiei care deţine Naţional TV şi Naţional FM, aţi păstrat şi funcţia de director de programe Naţional TV. Care este cea mai mare realizare de când vă aflaţi pe acest post?
Dan Diaconu: Decizia de a cumpăra telenovele indiene, pentru prima dată în România. A ta pentru totdeauna (Banoo Main Teri Dulhann, produsă de ZEE TV, n.r.) a fost prima telenovelă indiană difuzată vreodată în România. A fost difuzată de postul Naţional TV de la începutul anului 2009 până în iulie 2010. Tot în 2009 am început să difuzăm şi serialul indian În căutarea fericirii (Ghar ek sapna, n.r..).
Paginademedia.ro: Cum de aţi ajuns la această decizie?
Dan Diaconu: Erau ştirile prea lungi şi consumau resurse foarte mari. Se ştie că ştirile sunt cele mai mari consumatoare de resurse. Eram şi atunci într-o perioadă în care a trebuit să scădem bugetul şi să găsim ceva pe un slot de doar jumătate de oră, în intervalul 19.30-20.00.
Are legătură directă cu începutul recesiunii de atunci. Aşa am testat prima telenovelă indiană. A performat imediat, iar reţeta a fost luată apoi şi de alţii. Nimeni nu-şi dă seama de anvergura unui star din India.
Dan Diaconu: „Găsim soluţii pentru a-i salva pe cei care rămân”
Paginademedia.ro: A fost greu să concediaţi oameni şi să găsiţi alte soluţii?
Dan Diaconu: Da. Dar încerc să văd partea bună atunci când sunt în astfel de situaţii. Faptul că găsim soluţii pentru a-i salva pe cei care rămân.
Paginademedia.ro: Ce v-a determintat, totuşi, să vă opriţi la serialele indiene şi nu la alte producţii?
Dan Diaconu: La momentul respectiv, cele mai celebre erau serialele sud-americane. Nu exista nimic în epocă care să aibă acelaşi impact.
Înainte de serialele indiene am avut şi noi seriale sud-americane. Am avut şi o continuare a celebrei serii cu Sclava Isaura. Dar aveam nevoie de ceva mult mai accesibil, mai ieftin. Aveam deja succes cu filmele indiene, pe care le difuzam deja pe un slot, duminica.
Am evaluat trendurile, ceea ce se întâmplă în alte pieţe şi, după ce am analizat şi bugetul disponibil, am mizat în continuare pe producţiile indiene, deoarece am constatat că au un impact cultural şi emoţional foarte mare pentru români.
Paginademedia.ro: Seamănă foarte mult acea perioadă cu cea de acum, când s-a renunţat din nou la producţiile proprii şi se caută alte soluţii...
Dan Diaconu: Da. În 2005 existau nişte producţii mari pe post, care funcţionau. Dar, începând din 2007, s-au făcut reduceri de buget din ce în ce mai mari, din cauza crizei. Şi atunci, ca şi acum a trebuit să decid ce rămâne pe post, analizând performanţa în comparaţie cu costuri. Şi o televiziune este supusă aceloraşi reguli, ca orice altă companie care trebuie să facă profit.
Dan Diaconu: „Este din nou un moment foarte dificil”
Paginademedia.ro: Istoria se repetă...
Dan Diaconu: Din primăvară, de când s-au sistat majoritatea producţiilor proprii... Este din nou un moment foarte dificil. Trebuie să ne asigurăm să avem continuitate. Eu am fost adus în poziţia de director general după momentul sistării producţiilor proprii şi am prins momentul încheierii lor. Am început în luna aprilie.
Paginademedia.ro: Şi ce plan aveţi pentru redresarea staţiei?
Dan Diaconu: Vreau să văd cum ne impactează financiar aceste tăieri, pe termen lung şi că există din nou un echilibru financiar.
Impactul închiderii producţiilor şi tuturor disponibilizărilor îl vom vedea abia peste încă o lună de acum înainte.
Cred că abia la începutul lui septembrie am putea avea o radiografie mai clară a tuturor deciziilor luate în ultimele luni. Şi atunci când vom face o analiză, o vom face pe grup, nu doar pentru Naţional TV.
Dan Diaconu: „Există şi scenariul să revenim la producţii proprii”
Paginademedia.ro: Dar aveţi întocmite deja câteva scenarii de acţiune pentru ce va urma din septembrie încolo, bănuiesc...
Dan Diaconu: Există nişte propuneri interne vizavi de cum ar trebui să continuăm. Dar tocmai pentru a nu lansa aşteptări sau speranţe false angajaţilor nu le putem comunica.
Paginademedia.ro: Totuşi, în linii mari, care ar putea fi aceste scenarii?
Dan Diaconu: Există şi scenariul să revenim la producţii proprii. Dar legat de aceste producţii în sine, resursele umane sunt foarte mici. Aşa că, dacă vom dori să avem din nou producţii noi va trebui să ieşim în piaţă.
Însă abia atunci când vom şti de ce buget dispunem va fi clar dacă merită să facem producţii noi intern sau extern. Dar, dacă vom hotărî la un moment dat să avem din nou un talkshow, acesta cu siguranţă va fi intern, un talkshow nu se pretează să fie făcut extern. Însă pentru entertainment (divertisment, n.r.) lucrurile stau diferit.
Dan Diaconu: „Publicul Naţional TV nu a fost afectat”
Paginademedia.ro: Şi celălalt scenariu?!..
Dan Diaconu: Să rămânem ca acum, doar cu achiziţii şi cu reluări ale programelor pe care le avem deja în portofoliu.
Paginademedia.ro: Clienţii de publicitate nu s-au sesizat şi nu au început să se retragă, în consecinţă?
Dan Diaconu: Nu. Cel puţin pe ABC Plus Media nu s-a pierdut publicitate. Clientul este reprezentat de agenţie, nu pleacă aşa. El poate fi nemulţumit doar dacă nu îi livrezi cât vrea...
Paginademedia.ro: Bănuiesc că aveţi deja şi oameni din public care vă întreabă direct ce se întâmplă cu grila de programe...
Dan Diaconu: Da, mereu sună oamenii... Te ceartă, scriu şi pe hârtie, îţi fac şi sugestii. Vin şi la redacţie...
Paginademedia.ro: Şi care este răspunsul oficial pentru cei de acasă?
Dan Diaconu: Răspunsul oficial pentru fanii şi telespectatorii noştri fideli este acesta: publicul Naţional TV nu a fost impactat. Cei fideli sunt cei care urmăresc telenovele. Iar achiziţii de seriale indiene se vor face în continuare şi încercăm să fim în continuare cei mai relevanţi aici.
Paginademedia.ro: Aşadar se poate spune că serialele indiene ţin barca pe linia de plutire...
Dan Diaconu: Da, şi pentru asta le mulţumim telespectatorilor fideli.
Paginademedia.ro: Cum vă raportaţi la audienţe?
Dan Diaconu: Avem trei zile în care suntem destul de relevanţi. Miercurea este una dintre ele, pentru că avem două filme dintre cele mai bune ale noastre. Şi mai avem zile mai bune şi luni, şi vineri. Decizia noastră este să rămânem relevanţi doar pe prime time.
În timpul zilei nu suntem spectaculos. Investiţia pentru produsul de zi este pentru a ridica media zilnică, dar asta contează doar la televiziunile mari.
Sunt televiziuni mari care pierd bani în timpul zilei cu show-uri, dar este o pierdere asumată, pentru că dă bine să aibe producţii proprii şi peste zi. Televiziunile mici nu îşi permit astfel de pierderi.
Dan Diaconu: „Vedem dacă putem construi o linie de business din ceea ce avem”
Paginademedia.ro: Care consideraţi că este publicul-ţintă?
Dan Diaconu: Target-ul nostru cred că este uşor mai matur. Categoria de vârstă 21-54 e mai aproape de adevărul nostru. Cred că şi ei care monitorizează audienţele ar trebui să regândească aceste categorii de public. 18-49 nu mi se pare reală.
Dacă te uiţi şi analizezi structura socială, cei mai mulţi români cu putere mai mare de cumpărare sunt „decreţeii”, care azi au în jur de 50 de ani. Cei cu vârste cuprinse între 18 şi 21 de ani nu au aceeaşi putere de cumpărare cu cei de 50 plus...
Paginademedia.ro: Ce alte soluţii aveţi în vedere pentru ieşirea din criză?
Dan Diaconu: Vedem dacă putem construi în momentul de faţă o linie de business din ceea ce avem. Vrem să închiriem spaţii, să monetizăm studiourile pe care le avem. La un moment dat am mai făcut asta, i-am văzut pe aici şi pe Irina Rimes, şi cei de la Comedy Central, au închiriat la noi platouri pentru filmări.
Paginademedia.ro: Dacă mai ai ceva de adăugat...
Dan Diaconu: Mai e o chestie cu care ne luptăm. Anul acesta este un an dificil şi pentru cei mari. Bugetele au crescut foarte puţin, iar inflaţia este masivă, iar „jucătorii” mari din TV au continuat să polarizeze.
În România sunt monitorizate undeva la mai bine de 80 de televiziuni, care nu intră la categoria „others” („altele”, n.r.). Grupurile Pro TV, Antena şi Kanal D au 85% din piaţă. Vorbim despre o piaţă de 650 şi 670 de milioane de euro. Restul, cam de 70 de televiziuni adică, împărţim ceea ce rămâne, doar 15% din piaţă. Este o piaţă extrem de competitivă.
În ţările din Europa de Est nu o să vezi aşa ceva. Ungaria, Bulgaria, inclusiv Cehia şi Slovacia nu au mai mult de 20 de posturi TV.
Despre Dan Diaconu:
- A absolvit în 1996 Liceul Emanoil Gojdu (profil Matematică-Fizică) din Oradea, oraşul natal. A urmat cursurile Colegiului Tehnic Economic, apoi a studiat Ştiinţe Economice.
- A cochetat cu lumea artistică încă din liceu, unde a şi înfiinţat un post de radio local.
- Din 1999 până în 2003 a lucrat într-o companie de telecomunicaţii din Oradea.
- A venit la Bucureşti în 2003, după un proces de recrutare făcut în Oradea de fraţii gemeni Micula, care au căutat pe meleaguri natale oameni alături de care să înfiinţeze un post tv. Ioan şi Viorel Micula sunt doi afacerişti bihoreni (originari din satul Cucuceni, comuna Rieni) care au pus bazele grupului European Food&Drinks în anul 1993.
- Din 2003 până în 2005 a fost Day-to-day managing operator, apoi Asistent Manager pentru Douglas Foulton, cel despre care spune că este „omul care mi-a deschis apetitul pentru acest job”.
- În 2005, pe vremea directorul executiv al Centrului Naţional Media (aşa se numea iniţial grupul cu Naţional TV) era Jana Gheorghiu, Dan Diaconu a început să lucreze ca director de programe, poziţie din care s-a ocupat de „achiziţie de conţinut şi organizarea grilei”.
- În 2015 a părăsit compania pentru aproximativ jumătate de an, pentru a se ocupa de preluarea Media Pro Distribution, care aparţinuse de CME, fosta compania-mamă a Pro TV.
- A revenit pe poziţia de director de programe Naţional TV tot în 2015, la finalul anului, la insistenţele colegilor. „Nu am vrut să mă reîntorc, dar am avut relaţii foarte bune cu foştii colegi şi aveau nevoie de consultanţă pe achiziţie de conţinut”, a spus Dan Diaconu, pentru Paginademedia.ro.
- În aprilie 2023, Dan Diaconu a fost numit director general al ABC Plus Media.