Skip to main content

Aproape 800 de milioane de euro cheltuiţi pe reclame în 2024. Jumătate, pe televiziuni. Au contat electoralele şi evenimentele sportive. Estimările Media Fact Book

 
Aproape 800 de milioane de euro cheltuiţi pe reclame în 2024. Jumătate, pe televiziuni. Au contat electoralele şi evenimentele sportive. Estimările Media Fact Book

Media Fact Book. Piaţa de publicitate din România se apropie de pragul de 800 de milioane de euro. Cum sunt împărţiţi între televiziuni, online, ooutdoor şi radio? Estimările Media Fact Book, analiză realizată de agenţia Initiative, în continuare.

Publicitate

Pe final de 2024, Media Fact Book estimează că piaţa totală în acest an se ridică la 778 de milioane de euro, o creştere de 11 procente faţă de anul 2023. Este o mică ajustare faţă de calculele din vară, când analiza vorbea de un total de 760 de milioane.

Ce a dus la această creştere?

Multiplele runde electorale, dar şi evenimentele sportive, precum Campionatul European şi Jocurile Olimpice de la Paris, notează raportul.

Cei mai mulţi bani, pe televiziuni

TV. Televiziunea rămâne suportul media preferat de publicitari. Peste jumătate din banii de reclame, adică 406 milioane de euro, au fost cheltuiţi pe posturile TV. Creşterea: 10% faţă de 2023.

DIGITAL. Cifra din digital este una de ordinul sutelor de milioane: 283 de milioane de euro mai exact. Sunt sute de milioane, dar cei mai mulţi bani sunt atraşi de marile platforme internaţionale: 

- 46% din Google Search

- 26% Display (include şi Google Display, dar şi partea locală, mult mai mică)

- 22% Social Media

- 6% Youtube

Panotajul. Până la sfârşitul anului 2024, piaţa de Outdoor este estimată să atingă 46,6 de milioane de euro, adică o creştere de +12,5% faţă de bugetele nete din 2023, susţinută de un context economic favorabil şi de competiţia intensificată în sectoare precum Retail, Servicii Financiare şi Automotive.

Radio. Prognoza pentru piaţa de Radio este de 38 de milioane de euro în 2024, şi aici un plus: +8% faţă de anul anterior.

Cele mai multe reclame sunt la magazine

Topul sectoarelor economice din punct de vedere al investiţiilor media este dominat de Retail, cu 24% din piaţă şi o creştere de +8% faţă de 2023, atingând o valoare de aproape 190 de milioane de euro.

Sectorul de Healthcare păstrează poziţia secundă cu 16% din piaţa totală şi o creştere de 5% faţă de anul anterior.

Sectoarele Food & Beverages (+11%), E-commerce (+8%) şi Cosmetice & Îngrijire personală (+8%) au înregistrat creşteri moderate, în timp ce Serviciile Financiare (+20%), Pariuri & Jocuri de Noroc (+17%), HoReCa (+17%), Materiale şi Servicii de Construcţii (+31%) şi Produse pentru Casă (+30%) au avut creşteri mai dinamice.

Singurul sector care a înregistrat o scădere a investiţiilor în media este cel de Telecomunicaţii, cu -14% faţă de 2023.

Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România:

„Piaţa media din Romania în 2024 reflectă în continuare transformările consumatorului român din punct de vedere tehnologic, social dar şi economic. Televiziunea rămâne un element de bază al investiţiilor publicitare, fiind canalul cu cel mai mare reach naţional.

Aceasta continuă să fie relevantă pentru segmentele urbane prin adaptarea conţinutului cu producţii locale de calitate, transmisiuni live şi o bună înţelegere a rolului platformelor digitale, ceea ce îi permite să atragă un public diversificat şi foarte implicat.

Digitalul continuă să domine expansiunea pieţei media, pe fondul creşterii platformelor de streaming, dar şi al conţinutului video scurt pe reţelele sociale. Ascensiunea influenţatorilor locali ca vectori importanţi în campaniile publicitare, mai ales pe platforme precum TikTok, Instagram şi YouTube, este un trend care va avea implicaţii în dinamica industriei de publicitate şi în viitor.

Ultimii ani au arătat o dezvoltare rapidă a  publicităţii digitale şi în zona de OOH – numărul de panouri tip LED a crescut semnificativ, iar dinamica acestui sector este de aşteptat să se menţină. Radioul îşi păstrează relevanţa prin oferirea de conţinut local şi emisiuni tematice, adresând un public fidel, în timp ce presa scrisă, deşi cu o prezenţă modestă, rămâne o valoare simbolică pentru anumite sectoare.

Este o piaţă agilă, capabilă să se adapteze rapid la schimbări, oferind multiple oportunităţi celor care ştiu să le valorifice rapid. În acest context Media Fact Book rămâne nu doar o analiză anuală a pieţei media, ci şi un instrument important în luarea deciziilor strategice într-o  piaţă media aflată într-o efervescentă evoluţie”

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

sus