Creştere puternică a pieţei de publicitate din România. Într-un singur an, plusul a fost de aproape 50%. Cu acest avans, valoarea pieţei de publicitate digitală se duce spre 300 de milioane de euro anual, apropiindu-se de televiziune.
Studiul realizat de Romanian Online Advertising Adspend Study (ROADS) arată că valoarea pieţei de publicitate digitală în anul 2021 a depăşit aproximativ 260 milioane euro, în creştere cu 42% comparativ cu 2020. Studiul ROADS este realizat pe baza rapoartelor făcute de jucătorii din piaţa de digital.
Comparativ cu acest studiu, estimările agenţiei Initiative (Media Fact Book) arată că în 2021, publicitatea pe digital a fost de aproape 190 de milioane de euro, iar abia în 2022 este estimat saltul la 225 de milioane de euro. Televiziunea este, încă, "regina" încasărilor, cu 350 de milioane de euro atraşi în reclame în 2022.
Cine a făcut cele mai mari investiţii în publicitatea online, în 2021?
Cea mai activă categorie din digital este Cosmetics and Toiletries, urmată de domeniile Auto, Household Equipment, Pharmaceutical & healthcare şi Online retail.
Zona de cosmetics a cheltuit aproape 30 de milioane de euro în publicitatea digilală, în timp ce partea de auto a totalizat aproape 23 de milioane de euro. Bugete totale de peste 20 de milioane de euro au mai cheltuit în digital sectoarele Pharma şi Magazinele Online.
Sumele cheltuite în zona de digital în 2021, pe domenii:
Domeniul | Buget (euro) | Procent |
---|---|---|
Cosmetics | 29.000.000 | 11% |
Motors | 22.900.000 | 9% |
Household | 22.070.000 | 9% |
Pharmaceutical | 21.990.000 | 8% |
Online retail | 20.950.000 | 8% |
Campanii sociale, politice, guvernamentale | 18.590.000 | 7% |
Retail | 11.560.000 | 4% |
Finance | 11.260.000 | 4% |
Telecom | 9.900.000 | 4% |
Clothing | 9.300.000 | 4% |
Partea de mobile atrage cele mai mari bugete
După suportul media digital, zona de mobile a afişat cele mai multe campanii din zona de digital: aproape 170 de milioane de euro, în timp ce zona "clasică", de desktop a totalizat aproape 90 de milioane. Cât a fost publicitate clasică şi cât programmatic?
Mobile:
Clasică, "tradiţională": 143.600.000 euro
Programmatic: 26.000.000 euro
TOTAL: 169.600.000 euro
Desktop:
Clasică, "tradiţională": 79.700.000 euro
Programmatic: 10.200.000 euro
TOTAL: 89.900.000
Piaţa românească de digital în context european
Şi pe plan european, piaţa de publicitate online a înregistrat cel mai bun an de până acum - cu o creştere de 30.5% faţă de 2020 până la o valoare totală de 92 mld euro, mai arată datele ROADS.
Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro
Hai să presupunem că vorbim de banii de la local publishers. Deci 14% e Google și restul sunt comenzi directe? Pe ce lume trăiesc oamenii care au decis că studiul ăsta e ok?