Încă două organizaţii din domeniul publicităţii reacţionează în scandalul gazetei Sporturilor, publicaţie ai cărei jurnalişti au acuzat presiuni din partea managementului Ringier, în ce priveşte clienţii publicitari din domeniul jocurilor de noroc.
Este vorba de Consiliul Român al Publicităţii (RAC) şi de IAB (Interactive Advertising Bureau).
„Ne manifestăm îngrijorarea faţă de orice situaţie care poate duce la limitarea libertăţii de exprimare a presei în general, libertate ce reprezintă baza unei societăţi democratice”, spune RAC, organizaţie profesională independentă ce are ca membri agenţii de publicitate, clienţi publicitari, dar şi instituţii de presă.
„Fără standarde înalte adoptate de industrie şi, de asemenea, fără asigurarea libertăţii de exprimare nu se poate asigura informarea corectă şi nepărtinitoare a publicului, iar încrederea acestuia în sursele de informare va fi afectată”, mai arată RAC în comunicatul de presă.
Şi aosciaţia Interactive Advertising Bureau, asociaţia reprezentantivă pentru industria de publicitate online, şi-a arătat susţinerea fermă pentru independenţa editorială a jurnaliştilor.
„IAB Romania accentuează importanţa separării intereselor comerciale sau de altă natură în deciziile editoriale”, spune organizaţia într-un comunicat de presă.
„Într-o lume în care informaţia circulă cu rapiditate, din surse extrem de variate, este esenţial ca jurnaliştii să opereze liber, fără constrângeri, furnizând informaţii obiective şi bine documentate.”
Valul de susţinere din partea mai multor instituţii, printre care şi International Advertising Association şi Consiliul Naţional al Audiovizualului, vine în contextul în care jurnaliştii de la Gazeta Sporturilor au reclamat faptul că oameni din managementul Ringier au cerut să vadă înainte de publicare articolele despre casele de pariuri care sunt sau ar putea fi clienţi de publicitate. Reacţiile de solidaritate au venit după concedierea redactorului-şef, Cătălin Ţepelin.
Ce spun creativii despre scandalul GSP
Situaţia de la Gazeta Sporturilor a ajuns şi în atenţia oamenilor de creaţie.
Raluca Feher, om de creaţie, care a lucrat în trecut şi în presă, se numără printre creativii care au comentat situaţia de la Gazeta Sporturilor:
„Responsabilitatea oamenilor de publicitate este să nu ajungă aidoma clienţilor lor, o gaşcă de cefoşi care bat cu pumnu în masă şi cer să vadă înainte materialul”, spune ea, citată de IQads.
Serban Alexandrescu, de la Headvertising, spune la rândul său pentru IQads:
„Cand cineva urineaza in piscina in care inotam cu totii, o sa mirosim toti ciudat. Si sa stiti ca intra si prin ochelarii de inot".
Comunicatul integral al RAC:
Consiliul Român pentru Publicitate sau Romanian Advertising Council (RAC) este o organizaţie profesională independentă, reprezentativă pentru industria de marketing şi comunicare. Activitatea organizaţiei are la bază Codul de Practică în Comunicarea Comercială, un set de bune practici în domeniul publicităţii adoptat cu scopul de a sprijini dezvoltarea unui mediu de afaceri decent şi onest şi de a oferi un standard pentru o comunicare comercială corectă şi cinstită faţă de consumator.
RAC nu are atributul de a interveni în conţinutul editorial, atât timp cât acest conţinut nu vizează o comunicare comercială. Totuşi, ne manifestăm îngrijorarea faţă de orice situaţie care poate duce la limitarea libertăţii de exprimare a presei în general, libertate ce reprezintă baza unei societăţi democratice.
Considerăm că libertatea şi independenţa presei sunt un drept fundamental al omului, în strânsă legătură cu libertatea de exprimare, recunoscut şi protejat prin lege în majoritatea statelor moderne.
Fără standarde înalte adoptate de industrie şi, de asemenea, fără asigurarea libertăţii de exprimare nu se poate asigura informarea corectă şi nepărtinitoare a publicului, iar încrederea acestuia în sursele de informare va fi afectată.
Prin urmare, Consiliul Român pentru Publicitate încurajează membrii şi industria de comunicare în general să respecte bunele practici şi profesionalismul în comunicare şi să promoveze standarde etice în relaţia cu mass-media.
Comunicatul integral al IAB:
Interactive Advertising Bureau (IAB) în România, asociaţie de referinţă în industria comunicării online şi auto-reglementare, îşi manifestă public susţinerea pentru independenţa editorială a jurnaliştilor, considerând această valoare fundamentală pentru buna informare şi funcţionare a unei democraţii.
Într-o lume în care informaţia circulă cu rapiditate, din surse extrem de variate, este esenţial ca jurnaliştii să opereze liber, fără constrângeri, furnizând informaţii obiective şi bine documentate.
IAB Romania accentuează importanţa separării intereselor comerciale sau de altă natură în deciziile editoriale. Fundamentul credibilităţii şi integrităţii presei este independenţa redacţională. Orice compromis în această direcţie afectează nu doar această libertate, dar şi buna funcţionarea a unei societăţi democratice.
Astfel, IAB România îşi reiterează angajamentul de a lucra cu membrii şi cu partenerii săi, promovând standarde înalte de etică şi responsabilitate în comunicare, subliniind importanţa conţinutului echidistant şi de calitate pentru o societate corect informată şi liberă.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro