Skip to main content

RAPORT. Sute de mii de euro pentru o campanie masivă de dezinformare pro-AUR şi pro-Georgescu

 
Foot: Unsplash
Foot: Unsplash

O reţea din care fac parte cel puţin 25 de pagini de Facebook şi 25 de site-uri, cu reclame care au fost văzute de 160 de milioane ori, a plătit între 167.900 şi 264.909 mii de euro pentru peste 4.000 de reclame de dezinformare în perioada august-decembrie 2024.

Publicitate

Reclamele, spun cercetătorii de la CheckFirst şi Reset Tech, care au analizat reţeaua de propagandă, reprezintă „un efort substanţial de a atrage şi a influenţa audienţe la o scară largă”.

Datele aparţin unui raport „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Electionla care au contribuit şi jurnaliştii Victor Ilie şi Luiza Vasiliu

Folosind arhiva de reclame Meta, specialiştii în dezinformare au descoperit o avalanşă de conţinut plătit care încalcă standardele Facebook şi regulile Digital Service Act ale Uniunii Europene.

Deşi se prezintă drept surse de ştiri sau entertaiment, fără vreo afiliere politică, aceste pagini au împânzit Facebook-ul cu discurs denigrator despre adversarii politici ai lui Georgescu, promovare directă a partidului AUR sau ştiri false menite să polarizeze votanţii români.

„Dacă nu ştiaţi de ce a ajuns mătuşa voastră din Italia să creadă că USR ne-a băgat în saci în pandemie sau de ce trebuie să ne fie frică&scârbă de Lasconi care vine cu invazia „legebetistă” peste noi, atunci printre răspunsuri sunt şi aceste 4.140 de reclame. În total, atacurile la oponenţii politici, incitările la ură şi conspiraţiile cu masoni şi servicii secrete au avut un reach care sare de 160 de milioane de afişări”, scriu jurnaliştii Luiza Vasiliu şi Victor Ilie. 

Multe dintre pagini au conţinut identic sau au fost create în acelaşi timp, indicând că în spatele reţelei stă un creier comun.

Printre paginile care au dat bani ca să promoveze conţinutul AUR, se află un film regizat de un preot care se laudă că s-a întâlnit cu Putin şi un magazin de mobilă pentru copii care e legat de şefa departamentului online al AUR. E „un comportament atipic, care ridică semne de întrebare despre standardele META de aprobare a advertiser-ilor politici.”

Date din Meta Ad Library arată că 452 reclame ale paginilor din reţea au rulat şi în weekend-ul 23-24 noiembrie, încălcând legislaţia electorală din România.

Întregul raport, AICI

 

Ştirile Zilei

 

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus