Simona Ţăranu, care face parte dintre jurnaliştii cu care s-a format postul tv Digi24, povesteşte, în exclusivitate pentru Paginademedia.ro, care sunt cele mai mari provocări ale acestei meserii. Cariera de jurnalist de televiziune cere multe sacrificii în viaţa personală. „Pentru că mi-am dorit foarte mult să reuşesc şi să mă menţin în acest domeniu, am sacrificat multe: în primul rând nu exista timp liber, am neglijat familia...”, spune Simona Ţăranu. În curând împlineşte 12 ani de când face parte din echipa postului TV Digi. Şi aproape patru de când activează şi ca influencer, lucru mai puţin ştiut de cei care o urmăresc pe sticlă. Despre acest „job” secundar ne-a oferit detalii în premieră.
Acum mai bine de trei ani din ce în ce mai multe companii care doreau să apeleze la sprijinul ei pentru a-şi face reclamă pe Internet şi îndeosebi în social media au început să o contacteze. Uşor-uşor, această activitate, care părea iniţial o joacă, s-a transformat în ceva foarte serios.
„Am început să fiu destul de activă în social media acum trei-patru ani, când am observat un interes crescut al celor care urmăreau activitatea mea. Social media este un loc în care îmi expun viaţa. Este despre familie, activitatea profesională, pasiuni, călătorii... Arăt cum este viaţa mea din spatele camerelor de filmat”, a spus Simona Ţăranu, pentru Paginademedia.ro.
Simona Ţăranu a povestit cum a făcut primii paşi în această meserie.
A fost mereu prietenă foarte apropiată cu obiectivul aparatelor de fotografiat şi al camerelor de luat vederi. „Eram studentă la Regie Film şi TV şi aproape fiecare zi pe care o petreceam la facultate era într-un studio, înconjurată de camere de luat vederi, şi nu aveam trac (acele emoţii distructive, n.r.), în faţa camerei de luat vederi”, spune Simona Ţăranu.
Interviul integral poate fi citit în continuare
Simona Ţăranu: „În octombrie împlinesc 12 ani de televiziune, 12 ani de Digi”
Paginademedia.ro: De câţi ani lucrezi în televiziune?
Simona Ţăranu: În luna octombrie împlinesc 12 ani de televiziune, 12 ani de Digi. Aici am început, aici m-am format ca om de media, aici am evoluat, fără întrerupere, timp de 12 ani. Nu îmi vine să cred când pronunţ, scriu această cifră. Sunt foarte mulţi ani şi parcă prea repede a trecut timpul. A fost şi continuă să fie o perioadă, o activitate foarte frumoasă, eu zic că am avut un parcurs firesc şi curat.
Paginademedia.ro: Ce îţi mai aduci aminte despre primii paşi în acest domeniu?
Simona Ţăranu: Primul pas în acest domeniu, când eram în penultimul an de facultate, al treilea, l-am făcut la Digi24. La acea vreme era o echipă în formare. Televiziunea încă nu avea un nume, nu existau studiorile de astăzi, nu aveam un sediu propriu zis.
Primele şase luni am muncit fără zile libere, pentru a reuşi să mă integrez şi să mă ridic la nivelul colegilor jurnalişti. Din echipa Digi24 am făcut parte doi ani, timp în care am fost reporter şi prezentatoare de ştiri generaliste.
Pentru că mi-am dorit foarte mult să reuşesc şi să mă menţin în acest domeniu, am sacrificat multe: în primul rând nu exista timp liber, am neglijat familia, iar ieşirile cu prietenii deveniseră o dorinţă.
După mai bine de doi ani petrecuţi la ştiri, am aflat că a plecat o colegă de la departamentul Sport şi, după ce m-am consultat cu familia şi cu unii dintre colegi, am luat hotărârea de a face acest transfer.
A fost cea mai bună decizie, în primul rând pentru programul mult mai relaxant care mi-a permis să mă ocup şi de hobby-uri, de pasiuni, de familie şi de prieteni. M-am integrat rapid, am îndrăgit din prima clipă echipa de la Sport şi, de zece ani facem o treabă excelentă împreună, zic eu.
Simona Ţăranu prezintă Rezumatele etapei şi ştirile din sport la Digi Sport
Paginademedia.ro: Ce prezinţi la Digi acum, în ce zile şi la ce ore?
Simona Ţăranu: Prezint ştirile din sport şi emisiunea Rezumatele Etapei de la Digi Sport, iar la Digi24 prezint jurnalul de la 19.45, de luni până vineri, împreună cu Andreea Truşcă. La Digi Sport începem emisia la ora 15.00, iar în weekend de la 11.30.
Pe lângă ştiri, sunt implicată şi în proiectul Scena Deschisă de la Digi24, o emsiune de tip podcast pe care o prezint uneori.
Paginademedia.ro: Cum ai fost cooptată în echipa Digi?
Simona Ţăranu: În timpul facultăţii mulţi profesori ne îndrumau să ne căutam un loc de muncă din timpul anilor de studiu. Fie în echipa producţiilor de film, fie într-o redacţie TV. Din dorinţa de a uşura sacrificiul financiar al părinţilor, am decis în anul al treilea de facultate că este momentul să mă angajez.
Îmi plăcea (şi nu am pierdut această pasiune) să editez video (să fac montaj) şi speram să mă încadrez pe un post de asistent video, în cadrul unei televizuni. În căutarea unui loc de muncă am dat peste anunţul de pe site-ul Digi Sport, care suna cam aşa: „Dacă vrei să faci parte din echipa noastră, trimite CV-ul tău la adresa...”.
Simona Ţăranu: „Nu aveam trac în faţa camerei de luat vederi”
Practic nu era vorba de echipa Digi Sport, se căutau oameni pentru a forma o nouă televizune de ştiri în România, Digi24. Am trimis CV-ul, am fost chemată după două săptămâni la interviu şi de la prima întrevedere m-au rugat să dau o probă pentru prezentare.
Ţinând cont că eram studentă la Regie Film şi TV şi aproape fiecare zi pe care o petreceam la facultate era într-un studio, înconjurată de camere de luat vederi, nu aveam trac (acele emoţii distructive, n.r.), în faţa camerei de luat vederi.
Am citit cursiv şi cu intonaţie, ceea ce a surpins audienţa, ţinând cont că nu aveam experienţă şi nici măcar nu am exersat vreodată cititul de pe prompter.
Au urmat luni de pregătire, cursuri de dicţie cu Ileana Cârstea Simion, coborâtul vocii cu actorul Mihai Baranga, ore de prezenţă scenică, mimică şi gesturi cu regizorul artistic Cristi Toporan (care este alături de noi în echipa Digi24 şi astăzi şi îi pregăteşte pe toţi cei care apar la TV).
Paginademedia.ro: Ce îţi place cel mai mult la job-ul tău?
Simona Ţăranu: Iubesc această activitate atât de mult încât nu simt că muncesc. Am oportunitatea să fiu eu.
M-a şi şlefuit acest domeniu: am dobândit mai multă eleganţă, feminitate, expresivitate.
Evoluez într-un cerc de oameni cu un caracter puternic, profesionişti, de înalt calibru. Fiecare zi petrecută alături de echipa Digi este un câştig. Am învăţat multe de la colegi şi poate nu aş fi ajuns în acest punct dacă nu aveam în jur astfel de modele.
Simona Ţăranu: „Am pus accent pe parteneriatele mari”
Paginademedia.ro: Ştiu că eşti foarte activă şi în social media? Putem vorbi despre un business pe care l-ai construit acolo deja...
Simona Ţăranu: Am început să fiu destul de activă în social media acum trei-patru ani, când am observat un interes crescut al celor care urmăreau activitatea mea. E mult spus comunitate, şi nici nu aş denumi-o astfel.
Social media este un loc în care îmi expun viaţa. Este despre familie, activitatea profesională, pasiuni, călătorii. Arăt cum este viaţa mea din spatele camerelor de filmat.
Aleg să expun momentele plăcute, pentru că mereu mi-am dorit să pun accent pe partea plină a paharului. Cu toţii avem stări neplăcute sau traversam perioade nefavorabile şi nu îmi doresc să le dau importanţă, să le evidenţiez şi mai mult. Aşa că atunci când am un proiect, am trăit o experienţă frumoasă sau un produs m-a impresionat, îmi place să semnalizez acest lucru printr-o postare.
Nu mi-am uitat pasiunea pe care am dezvoltat-o în facultate, cea a editării video, şi astfel continui să exersez montând reels-uri.
Pentru că de-alungul acestor ani au tot venit din partea unor branduri propuneri de parteneriate, am hotărât să colaborez pe partea de social media cu Global Records (ei poartă discuţiile, negociază contractele). Dar pentru că televiziunea îmi ocupă mult timp şi mă dedic total acestui domeniu, împreuna cu echipa de la Global Records am luat decizia de a ne focusa asupra parteneriatelor mari, de imagine.
Simona Ţăranu: „Nu sunt plătită să promovez o bluză”
Nu sunt agent de vânzări, nu mă identific cu anumite colaborări care îţi oferă procente din vânzări. Am pus accent pe parteneriatele mari, sunt contracte de imagine pe termen lung cu anumite branduri cu greutate. Dar contrar a ceea ce am precizat mai sus, cele mai multe postări de pe social media sunt recomandări, experienţe trăite sau momente surpinse din vacanţă, din viaţa mea de zi cu zi.
Nu sunt platită să promovez o bluză, un răsfăţ la coafor, o ieşire la un restaurant. Dar de cele mai multe ori etichetez în postare brandul de la care am achiziţionat acel produs sau restaurantul căruia i-am trecut pragul şi am fost încântată de calitatea bucatelor alese, iar apoi primesc mesaj de mulţumire din partea brandului respectiv.
Public aceste imagini pentru că fac parte din viaţa mea. Ştiu că acum predomină lipsa de încredere în influenceri, ei fiind acuzaţi că sunt remuneraţi pentru orice sfat oferă în social media.
Principala mea activitatea rămâne cea desfăşurată în televiziune. Şi responsabilitatea identificării cu Digi este una imensă şi asumată. Împreună cu echipa de la Global Records alegem cu grijă brandurile cu care colaborăm şi ne concentrâm pe parteneriatele pe termen lung.
Astfel se produce o fuziune, o identificare a imaginii mele cu brandul respectiv şi viceversa. Iar aici aş veni şi cu exemple: de la bancă, supermarket, brand de bijuterii de lux, până la sponsorul Superligii. Colaborări care nu caută cifre şi like-uri, ci identificarea cu mine ca om de media.
Simona Ţăranu: „Soţul meu, Florin, se ocupă de finanţe, eu sunt cu partea artistică”
Paginademedia.ro: Procentual, cât la sută din veniturile obţinute de tine vin din job-ul de la tv şi cât la sută din ce faci pe lângă?
Simona Ţăranu: Soţul meu, Florin, se ocupă de finanţe, eu sunt cu partea artistică. Nu mi-am pus această întrebare, însă de la an la an veniturile au crescut considerabil. Şi nu doar din colaborările de pe social media sau din parteneriatele de imagine, ci şi din prezentări de evenimente. Onest vorbind, tot salariul este baza.
Paginademedia.ro: Ce îţi place cel mai mult la activitatea de influencer?
Simona Ţăranu: Poate te voi suprinde, dar nu mă identific în totalitate cu activitatea de influencer. Postările se traduc uneori prin validare, o avalanşă de complimente şi aprecieri. Sunt recunoscătoare pentru ele, însă nu acesta este scopul postărilor.
Şi eu la rândul meu apreciez o fotografie reuşită, o destinaţie care îmi provoacă dorinţa de a călători, însă social media s-a transformat foarte mult, încrederea oamenilor a scăzut considerabil şi nu te mai poţi desfăşura aşa cum simţi.
Este foarte greu să fii autentic. Oricât încercăm să fim noi, totuşi o poză realizată impecabil printr-un machiaj curat, o lumină pusă corespunzător, o interpretare a unui personaj, atrag foarte mult în mediul online.
De aceea prefer colaborările care îşi doresc să se identifice cu mine ca om de televiziune, cu activitatea mea, şi mai puţin cu cifrele pe care le generează o fotografie reuşită. Şi tot la acest capitol aş interzice filtrele care modifică fizionomia.
Paginademedia.ro: Cum ai de gând să dezvolţi asta pe viitor?
Simona Ţăranu: Cum propunerile de colaborare au venit spontan, atunci când am început să fiu mai activă pe social media, voi posta în continuare la fel de des şi de variat şi voi continua în aceeaşi notă.
Ne focusăm pe colaborările mari, producţii exterioare şi prezentări de evenimente, însă personal voi continua să promovez şi produse ale brandurilor care merită (în opinia mea), deşi nu sunt remunerată pentru asta.
Ştiu că online-ul ocupă un loc important în activitatea tuturor, cu toate astea nu am vreo strategie de dezvoltare al acestui domeniu.
Autor: Anca Bejan anca.bejanpaginademedia.ro