Skip to main content

Un studiu care spune multe! România, plină de "Urşi de canapea", care stau doar pe TV şi spun că "Era mai bine înainte"! Avem şi "Ciocănitori neobosite" şi informate, dar mai puţine! De citit cu atenţie!

 
Un studiu care spune multe! România, plină de "Urşi de canapea", care stau doar pe TV şi spun că "Era mai bine înainte"! Avem şi "Ciocănitori neobosite" şi informate, dar mai puţine! De citit cu atenţie!

Unii spun că "Orice ar fi, era mai bine înainte" şi stau toată ziua pe TV. Alţii susţin contrariul şi toată ziua caută informaţii şi stau pe siteurile de ştiri. Sunt şi mulţi care se mulţumesc cu foarte puţine informaţii sau care stau toată ziua pe TikTok.

Publicitate

Un studiu-oglindă care spune multe despre cum sunt românii, după cum se informează. Oare cu ce ar vota fiecare dintre aceste categorii, denumite, plastic, Urşi de canapea, Ciocănitori neobosite sau ...Cămile minimaliste?

Urşii de canapea, de exemplu, sunt în general vârstnici, nu prea au bani, stau toată ziua pe televizor (doar de aici se informează) şi admit că "era mai bine înainte". La polul opus, "Ciocănitorile neobosite" caută cât mai multe surse online, nu prea se uită la TV, sunt foarte activi şi cred că "înainte sigur nu era mai bine." La mijloc mai sunt "cămilele minimaliste". Cămile pentru că trăiesc cu puţină informaţie, sunt activi, relativ tineri, dar săraci, stau în oraşe mici şi nu le pasă de ştiri.

Mai avem "Oi responsabile" (veţi vedea de ce "oi"), dar şi "Peştişori aurii" (mai tineri, pe care cu greu îi prinzi pe media tradiţionale, că stau mai mult pe Facebook). Sau "Maimuţe sociale" (foarte tineri, până în 25 de ani, care scrollează puternic pe TikTok).

Detaliem totul în continuare:

Pentru început, o precizare importantă: Tot ce veţi citi se bazează pe aproape 10.000 de interviuri faţă în faţă, luate pe tot parcursul anului 2024. Sunt date din Studiul Naţional de Audienţă - SNA Focus realizat de BRAT - Biroul Român de Audit Transmedia. 

BRAT este deopotrivă autorul acestei cercetări, dar şi cel care a "botezat" categoriile, pentru o mai bună înţelegere. Le-a găsit şi sloganuri ilustrative. Altfel, titlul este "Analiza utilizării media în scopul informării."

Să aruncăm o scurtă privire, apoi detaliem fiecare categorie:

1. Urşii de canapea: "Mai tot timpul hibernez şi la TV mă aşez"

Sunt cea mai numeroasă categorie, dar şi cea mai înaintată în vârstă: sunt cam 3,6 milioane de români care se încadrează. Aproape jumătate au peste 65 de ani. Locuiesc în oraşele mici sau la ţară şi au, în mare parte, educaţie redusă (cam 45% educaţie primară şi doar unul din zece are facultate).

Televiziunea este, pentru "urşi" principala (şi aproape singura) sursă de divertisment şi de informare. Este forma lor de a-şi umple timpul, fiind, în general, pensionari sau inactivi profesional. Rareori nimeresc pe net (97% spun că iau ştirile de pe TV). Au, în medie, 1,3 surse de ştiri.

Traditionalisti, lipsiti de mijloace si initiativa, manifesta in general dezacord fata de majoritatea ideilor de actualitate din societate.

Câteva dintre afirmaţiile pe care le agreează:

- Orice ar fi, era mai bine înainte

- Dezbaterile TV mă ajută să-mi formez propria opinie

- Cumpăr doar lucruri de care ştiu sigur că am nevoie

- Am mare încredere în medicul meu de familie

- Prefer produsele româneşti în locul celor străine

Nu sunt de acord că:

- Maşina pe care o conduc trebuie să reflecte statutul social

- Practicarea unui sport e importantă

- Ies în oraş să mânănc decât să mănânc acasă

2. Cămile minimaliste: "Eu mă informez mai rar, rumeg strictul necesar"

A doua categorie ca mărime este botezată "Cămilele minimaliste". Asta pentru că trăiesc cu foarte puţină informaţie. Trei milioane de români se încadrează aici. Sunt ceva mai tineri decât "urşii", adică 70% au între 35 şi 64 de ani. Ce e diferit?

"Cămilele" sunt, în general oameni activi profesional, însă au studii medii şi venituri mici. De altfel, cam jumătate sunt din categoria socială DE (cea mai din coadă). Această categorie de români locuieşte în oraşe mici sau medii, dar şi la ţară.

"Cămilele" manifestă cel mai mic interes faţă de ştiri dintre toate grupurile analizate. Unii dintre ei (6%) spun că nu folosesc nicio sursă de informare. În general, stau mult pe TV (82%), dar mai intră si online, mai mult pe reţele sociale.

Sunt limitati sau se auto-limiteaza la ceea ce au sau la ce pot face cu resurse putine. Au invatat sa traisca fara ambitii si dorinte, nu se expun tentatiilor si prefera tot ceea ce le este familiar, cunoscut. Fara asteptari si fara dezamagiri “inutile”.

Sunt de acord că:

- Băncile sunt interesate doar de banii noştri

- Sunt o persoană care respectă tradiţiile şi obiceiurile

- Dacă sunt mulţumit de o marcă, nu o mai schimb

- Chiar dacă nu câştig prea mult, prefer să am un serviciu care să îmi lase suficient timp liber

Nu sunt de acord că: 

- Cumpărăturile de pe internet ne fac viaţa mai uşoară

- Mai degrabă văd un film pe Netflix decât la TV

- Chiar şi atunci când îmi place ceea ce fac, mă plictisec destul de repede

- Vedetele din reclame mă influenţează în alegerea produsului

3. Oi responsabile: "De turmă nu mă despart, fac la fel ca celălalt"

Este categoria unde totul este "la mijloc", categorie care "se pierde în mulţime". Oameni ca toţi ceilalţi, cum s-ar spune: nici prea bătrâni, nici prea tineri (25-54 de ani majoritatea), nici prea educaţi, dar nici "la coadă" (jumătate au studii medii, 38 primare). Sunt cam 2,6 milioane de persoane aici.

E un public în general feminin (aproape 60%). Familisti (60% casatoriti), grupul cu cei mai multi copii sub 14 ani în întretinere (30% au cel putin 1 copil), locuiesc în orase medii şi mari. Veniturile lor sunt, în general sub 3000 de lei (peste jumătate) şi în zona 3000-5000 de lei (35%).

"Oile" sunt consumatori media în mai mare masura decat populatia generala, în special TV şi reţele sociale.

Aproape toţi (90%) consumă media online sau TV, iar 87% sunt activi zilnic pe reţele sociale (77% Facebook, 52% TikTok). Interesant este pentru ce consumă media: în principal pentru a obţine informatii practice, utilitare/de actualitate şi divertisment. Pentru ştiri, folosesc în medie 1,5 surse (tv plus reţele sociale)

Orientaţi către eficientizarea alegerilor de zi cu zi, "oile" manifestă un interes moderat pentru viaţa socială sau politică.

În legătură cu lucrurile cu care sunt sau nu de acord, procentele lor sunt mai moderate. Astfel, în mai mare măsură sunt de acord că:

- De obicei când cumpăr ceva, mai întâi citesc preţul

- Confortul meu e mai important decât moda

- Citesc cu atenţie forumurile şi site-urile cu sfaturi pentru copii

- Foarte greu refuz ceva copiilor mei

În general (pentru şi aici procentele sunt mai moderate ca la alte categorii) nu sunt de acord cu afirmaţiile:

- Fac orice pentru a mă bucura de fiecare moment al vieţii

- Economisesc bani în fiecare lună

- Prefer produsele româneşti în locul celor străine

4. Ciocănitori neobosite: "Toată ziua click-uiesc, adevărul să-l găsesc"

Sunt cei mai curioşi şi avizi de informaţie dintre români. Şi greu de păcălit. Caută ştirile asiduu, sunt cei care intră cel mai mult direct pe site-urile de ştiri (74%), iar dacă nu găsesc acolo ce le trebuie încearcă pe Google. Numărul mediu de surse utilizate: aproape patru (la "urşi" era cam una şi puţin).

Câţi sunt "ciocănitori": undeva pe la un milion şi jumătate de români.

Un profil:

Sunt adulţi activi (18-54 ani), cu studii superioare şi venituri mari, preponderant din Bucureşti, oraşe mari şi din suburbiile dezvoltate. Este grupul cu cei mai mulţi oameni cu statut social “înalt” (36%).

Adepti ai informarii, cauta raspunsuri pentru orice nelamurire si prefera sa faca lucrurile in stil propriu: 95% dintre ei se informeaza online, 75% prefera site-urile de continut dedicate stirilor. Petrec in medie 5,5 ore pe zi online, cu 50% mai mult decat restul populatiei.

Interesant este că 42% dintre ei nu se uita deloc la TV. Segmentul cu cel mai mic consum TV, pe care il utilizeaza doar pentru documentare/divertisment.

Progresisti, persoane interesate sa invete si sa se dezvolte continuu. Nefiind limitati financiar, investesc in propriile placeri sau pasiuni si aleg solutiile cele mai eficiente pentru activitatile curente.

Nu au nostalgii legate de trecut si cauta sa traiasca viata conform propriilor judecati de valoare.

Să vedem cu ce sunt de acord:

- Caut să mă informez corect ori de câte ori nu înţeleg ceva

- Cumpărăturile pe net ne fac viaţa mai uşoară

- Când am nevoie de informaţii, primul loc unde caut e pe net

- E important să faci sport

- Maşina trebuie să-mi reflecte statutul social

Şi cu ce nu sunt de acord:

- Era mai bine înainte

- E suficient ce am învăţat de la şcoală

- Când am nevoie de o operaţie, mă duc la stat

- Cumpăr doar lucruri de care ştiu sigur că am nevoie

5. Peştişori aurii: "Printre like-uri, share şi scroll, navighează-n bula lor"

Reţelele sociale sunt mediul pe care stau "peştişorii". Mai mult pe Facebook decât pe altele. Sunt greu de "prins" pe media tradiţională (doar unul din cinci spune că mai deschide televizorul), iar atunci când o fac, caută entertainment, nu ştiri. 

Segment format preponderent din tineri de pana la 44 de ani (77%), educati, care traiesc in orase medii si mari, activi profesional (62%) si cu venituri peste medie, chiar mari

Au in medie 1,4 surse de informare, sursa lor principala de informare fiind mediul online (peste 90%), in special social media (58% dintre ei se bazeaza pe informatiile din social media).

Consuma online orice fel de media sau continut, avand cel mai mare consum de streaming video online (peste 200 de minute pe zi) si cel ai mare numar de minute petrecute zilnic online (443).

Sunt persoane moderne sau care se considera moderne, sunt orientati sa isi faca viata mai usora si placuta, utilizand tot ce au la dispozitie in acest sens. Le place compania altora, asculta opiniile altora pentru a-si forma propriile pareri. Tin la imaginea lor si investesc in asta. Cam un milion şi jumătate de români intră la "peştişori".

Folosesc cam 1,4 surse de informare.

Ce aprobă:

- Sunt foarte atent la cum mă îmbrac

- Primul lucru dimineaţa: îmi verific telefonul

- Social media e principala mea sursă de informare

- Caut informaţii despre produse recomandate de influenceri

- Îmi place să merg cu prietenii în mall

Nu sunt de acord cu:

- Îmi fac cumpărăturile dintr-un singur loc

- Mă interesează să fiu la curent cu evenimentele UE

- Cumpărăturile pe net sunt riscante

- Pot spune că sunt o persoană religioasă

6. Maimuţe sociale: "Eu mă uit la fiecare, un model nou poate apare"

Şi "Maimuţele" stau mult pe reţele sociale, ca şi "Peştişorii". Doar că sunt mult mai tineri (peste o treime au între14 şi 25 de ani) şi navighează mai mult pe TikTok, decât pe Facebook. Sunt destul de mulţi (2,6 milioane).

Sunt segmentul cel mai intens conectat la mediul digital, consumand semnificativ toate formele de media online: 88% sunt activi pe retele sociale, 54% consuma regulat VOD, 48% asculta podcasturi, iar 40% citesc site-uri de continut. Petrec in medie 2,5 ore pe zi urmarind materiale video online.

Se bazeaza aproape exclusiv pe internet pentru informare, folosind in medie 2,4 surse de informare (in general retele sociale si “search”).

34% dintre ei nu se uita deloc la TV, iar 31% o fac doar ocazional, in general pentru continut de divertisment.

Sunt de acord că:

- Îmi place să cunosc oameni noi care oferă oportunităţi pe viitor

- Sunt foarte atent la cum arată părul meu

- Găsesc tot ce mă intereseză pe Google, nu e nevoie să caut pe alte site-uri.

- Simt nevoia să accesez reţelele sociale în fiecare zi

- E important să fac sport

Nu sunt de acord că:

- Timpul liber îl petrec singur

- Orice ar fi, era mai bine înainte

- Dezbaterile TV mă ajută să-mi formez propria opinie

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt