Skip to main content

Guest Writer: Tendinţe şi direcţii pentru optimizarea SEO în 2024. Cum ne pregătim pentru schimbare! Elena Ilie, specialist SEO

 
Credit foto © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Credit foto © Rawpixelimages | Dreamstime.com

GUEST WRITER. Care sunt tendinţele în materie de optimizare SEO. Elena Ilie, specialist SEO, le detaliază într-un material pentru Paginademedia.ro.

Publicitate

Direcţiile, tendinţele în optimizarea SEO pentru perioada următoare par să fie greu de stabilit, dacă ţinem seamă de ultimele schimbări în tehnologiile web, inteligenţa artificială şi impactul acestora asupra comportamentului utilizatorilor.

Pe lista scurtă a tendinţelor pentru optimizarea SEO în 2024 am notat:

Algoritmii Google în permanentă schimbare: secretul unei strategii de optimizare SEO care să aducă rezultate foarte bune este să fim în permanenţă la curent cu update-urile Google, cu noii algoritmi şi să putem să adaptăm rapid strategiile la aceste schimbări.

Generative AI (ChatGPT) şi creşterea competiţiei: apariţia ChatGPT şi a altor instrumente de inteligenţă artificială pentru generarea de conţinut şi optimizări automate a creat noi oportunităţi pentru specialişti şi business owneri. Dar, aceste instrumente au venit la pachet cu tot felul de provocări:

- creşterea competiţiei care, de asemenea, foloseşte inteligenţa artificială pentru a crea mai mult conţinut;

- riscurile conţinutului duplicat şi al conţinutului de tip SPAM; conţinutul creat integral cu AI, fără analiză şi fără integrarea cu un conţinut original va atrage penalizările Google.

Zero-Click Searches şi SGE - Search-Generative Experience: Google SGE transformă modul în care utilizatorii interacţionează cu rezultatele căutărilor, iar acest lucru aduce, de asemenea, provocări pentru optimizarea SEO.

Căutările cu zero clicuri apar atunci când un utilizator efectuează o căutare, dar nu accesează niciun link afişat în rezultate. Acest lucru se poate întâmpla pentru că răspunsul la căutarea făcută de utilizatori este afişat complet în lista de rezultate ale căutării.

Conţinutul duplicat şi canibalizarea cuvintelor cheie: au ca efect derutarea motoarelor de căutare care trebuie să decidă care pagină este mai potrivită pentru a fi afişată în rezultatele căutării. Adesea, ca rezultat, nici una dintre pagini nu se va clasa deloc în rezultatele căutărilor în Google.

Canibalizarea cuvintelor cheie apare atunci când două sau mai multe pagini din acelaşi site web concurează pentru acelaşi cuvânt cheie. Canibalizarea apare de cele mai multe ori atunci când avem foarte mult conţinut duplicat.

Pentru a evita problemele de canibalizare şi duplicare, trebuie să avem o înţelegere clară a conţinutului care există deja pe site-ul nostru. Trebuie să analizăm cu atenţie conţinutul existent în site, atunci când facem planul editorial pentru conţinutul nou. Este important să evităm suprapunerea subiectelor / temelor pe care le abordăm.

Toate aceste aspecte care schimbă paradigma în domeniul optimizării şi creşterii performanţei unui website, le-am detaliat în blogul Bookisite: Tendinţe şi direcţii pentru optimizarea SEO în 2024.

Degradarea conţinutul – provocări SEO

În timp, conţinutul de pe site care era bine clasat în Google, poate scădea în rezultatele căutărilor. Acest lucru este cunoscut în literatura de specialitate sub denumirea de “degradare a conţinutului” şi se întâmplă deoarece aşteptările utilizatorilor şi definiţia conţinutului de calitate se schimbă în timp.

Uneori, acest lucru se întâmplă în mod natural. Alteori, poate fi rezultatul unei schimbări în algoritmii de căutare ce modifică modul în care paginile se clasează pentru anumiţi termeni de căutare.

Pentru a analiza degradarea conţinutului, facem un audit complet al site-ului şi stabilim o strategie de actualizare, împrospătare a acestui conţinut.

Putem să identificăm acest conţinut care nu mai este de actualitate sau nu mai performează pur şi simplu, folosind Google Analytics 4, Search Console sau un alt instrument de analiză SEO. Vom monitoriza cantitatea de trafic organic care ajunge în fiecare dintre paginile site-ului, în diferite perioade de timp.

Dacă volumul de trafic către anumite pagini are o tendinţă de scădere în timp, atunci scăderea ar putea fi cauzată de degradarea conţinutului.

În acest caz, o parte esenţială a procesului de planificare a conţinutului consta în identificarea paginilor care ar putea să se confrunte cu degradarea conţinutului, apoi actualizarea acestor pagini, evitând în acelaşi timp orice risc de canibalizare sau de conţinut duplicat.

Este important să notăm că: unele fluctuaţii în ranking şi de trafic apar în mod natural. Dacă schimbările au avut loc recent, este posibil să nu necesite recalibrarea conţinutului. Este posibil ca paginile să revină la ranking-ul iniţial, fără să facem modificări ale conţinutului.

Dar, dacă datele analizate ne arată o scădere constantă, trebuie să investigăm cauzele ce au determinat pierderea de trafic.

Iată care sunt principalele lucruri la care trebuie să fim atenţi:

  • comparaţii ale scăderilor de trafic în site-ul nostru cu tendinţele pieţei;
  • revizuim lista de cuvinte cheie care au avut cândva un ranking bun şi între timp au scăzut;
  • analizăm strategiile de reclame plătite ale concurenţilor, pentru a vedea dacă poziţiile plătite ale acestora în SERP au deturnat traficul;
  • facem un audit al portofoliului de backlink-uri;
  • analizăm sănătatea tehnică a site-ului.

Mai multe detalii şi strategii de analiză şi optimizare găseşti în blogul Bookisite: Tehnici SEO – strategii de optimizare tehnică şi de conţinut, analiza competiţiei

Aşadar, după ce am identificat motivul principal pentru care pierdem trafic, vom începe să pregătim planul de actualizare şi îmbogăţire a conţinutul.

Cum acţionăm dacă analizele ne arată că ne confruntăm cu degradarea conţinutului:

  • Actualizare – conţinutul învechit, ce prezintă informaţii care nu mai sunt utile, va trebui actualizat;
  • Extindere – adăugăm la conţinutul incomplet informaţii noi, pentru a-l face mai util şi mai relevant;
  • Reformatare – refacem un articol într-un alt format de conţinut, care va face informaţiile mai uşor de înţeles şi de utilizat de către cititori;
  • Refocalizare – rescriem articolul într-o abordare diferită, care rezonează mai bine cu cititorii;
  • Articol nou – realizăm articole noi, pe baza unor noi cercetări şi analize de actualitate;
  • Îmbinare – putem să îmbinăm articole cu subiecte similare într-o singură resursă autorizată;
  • Reoptimizare – integrăm cuvinte cheie în articole mai puţin optimizate, pentru un scor SEO mai bun;
  • Eliminare – eliminăm articole / pagini de conţinut care nu mai au relevanţă.

OK, sună bine aşa frumos scrise “pe hârtie”, dar concret, ce schimbăm la acest conţinut? Vom actualiza nişte cifre care probabil nu mai sunt de actualitate, dacă avem conţinut despre analize şi studii, vom mai adăuga nişte paragrafe pe ici pe colo şi nişte link-uri interne. Acestea vor face diferenţa ?

Diferenţa majoră este dată de integrarea AI în motoarele de căutare: algoritmul SGE integrat deja de Bing şi în curs de integrare în Google: despre SGE am povestit mai detaliat în articolul din blogul Bookisite.ro Ce este algoritmul Google SGE – Search-Generative Experience?

De aici avem şi abordarea nouă pentru crearea conţinutului nou şi recalibrarea conţinutului vechi – degradat – din site şi din blog: Answer Engine Optimization (AEO).

Answer Engine Optimization (AEO) se referă la optimizarea motorului de răspuns (AEO) şi este o tendinţă în creştere rapidă de optimizare SEO. Constă în optimizarea conţinutului pentru a răspunde direct la întrebările utilizatorilor.

Spre deosebire de optimizarea SEO tradiţională, care vizează cuvintele cheie, AEO constă în optimizarea pentru a clasifica conţinutul în casetele speciale de răspuns ale motoarelor de căutare şi fragmentele prezentate.

Pentru ca această strategie de optimizare, de tip Answer Engine Optimization (AEO), să funcţioneze, vom avea grijă la optimizarea tehnică a site-ului şi la implementarea unui sistem de date structurate – acele snippet-uri pe care le afişează Google ca răspuns rapid la căutările noastre.

Aşadar, o tendinţă importantă în optimizarea SEO este realizarea unei strategii AEO prin crearea unui conţinut clar şi concis, structurat în jurul întrebărilor frecvente ale utilizatorilor.

Structured Data snippets (datele structurate) ajută maşina de inteligenţă artificială Google să înţeleagă mai bine conţinutul unei pagini. Pentru ca Google să afişeze în paginile de rezultate conţinutul organizat / structurat (rich snippets), acest conţinut al paginii din website trebuie să fie crawl-at de roboţi şi indexat în noua formă structurată.

Mai multe detalii despre datele structurate şi alte aspecte ce ţin de optimizarea tehnică a unui website, am prezentat în blogul nostru: Tehnici SEO pentru creşterea traficului organic şi îmbunătăţirea clasamentului în paginile de rezultate Google

Iar dacă toate aceste informaţii ţi se par greu de urmărit şi mai ales de implementat, poţi apela oricând la specialiştii SEO de la Bookisite.

Cu ce ne ocupăm noi la Bookisite – servicii SEO România

Misiunea noastră este să dăm fiecărui website coerenţa şi consistenţa de care are nevoie, pentru ca utilizatorii să îl poată folosi cu uşurinţă, de la primul click – de la prima pagină prin care intră în site. Oferim servicii complete de optimizare SEO pentru România, pentru orice tip de site şi de industrie.

Citeşte şi:

Bine de ştiut! Cum ne pregătim pentru noul Google - algoritmul Google SGE

Ce se va întâmpla în Google cu tot conţinutul generat de AI?

De ce le este frică antreprenorilor de SEO?

Articol de Elena ILIE, Expert SEO & Founder Bookisite.ro

Sursă foto: Dreamstime

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

sus