Skip to main content

TVR, reacţie la acuzaţiile Ramonei Săseanu, fost director interimar: „Televiziunea Română respinge cu fermitate acuzaţiile injurioase şi fără temei ”

 
TVR, reacţie la acuzaţiile Ramonei Săseanu, fost director interimar: „Televiziunea Română respinge cu fermitate acuzaţiile injurioase şi fără temei ”

Televiziunea respinge acuzaţiile prezentate de Ramona Săseanu, fost manager în TVR şi fost director interimar al postului, într-o scrisoare deschisă pe care a trimis-o şi Parlamentului. 

Publicitate

Postul public vine la rândul său cu acuzaţii, precizând că Ramona Săseanu s-ar fi implicat activ în campania electorală AUR, filiala Dolj, la alegerile locale. 

„De aceea, în contextul campaniilor electorale ce urmează în anul 2024, Televiziunea Română adresează tuturor forţelor politice din România apelul public de a nu atrage instituţia în jocuri politice ce îi pot afecta credibilitatea şi autonomia.

Cu atât mai mult cu cât, în cazul de faţă, asistăm la suprapunerea unei agende politice cu una personală: atacul survine la foarte scurt timp după ce doamna Ramona Săseanu, în calitatea sa de fost Director General Interimar al SRTv, a devenit subiectul mai multor acţiuni în răspundere patrimonială înaintate de SRTv Tribunalului Bucureşti. Acţiunile se referă la decizii luate de doamna Săseanu, în perioada exercitării conducerii interimare, ce au fost sancţionate de instanţă şi care au generat prejudicii atât unor angajaţi ai SRTv, cât şi instituţiei”, arată TVR în punctul de vedere trimis Paginademedia.ro. 

Poziţia TVR subliniază că, în ce priveşete audienţele, „logica funcţionării unei televiziuni publice nu este şi nu trebuie să fie cea a unei televiziuni comerciale”.

„Televiziunea publică îşi asumă, prin specificul său, să difuzeze emisiuni de cultură, concerte de muzică clasică, piese de teatru, spectacole de operă, care fac audienţe reduse.

Dincolo de criteriul audienţei, TVR are aceeaşi misiune şi aceeaşi datorie şi faţă de acei telespectatori interesaţi de producţii care nu sunt destinate unui consum de masă. De aceea, vom continua să investim resurse considerabile în parteneriate de prestigiu, precum Festivalul Internaţional „George Enescu”, chiar dacă audienţele nu vor fi comparabile cu cele ale emisiunilor de divertisment”, arată TVR. 

De asemenea, conducerea TVR spune că are nevoie de resurse financiare suplimentare, pentru a creşte audienţele. 

Despre desplasările lui Dan Turturică, şeful televiziunii publice, TVR spune că „peste 90% au fost făcute la invitaţia unor organizaţii internaţionale la care TVR este membru (EBU, COPEAM), a unor televiziuni partenere din cadrul EBU sau a unor organisme sau structuri ale Uniunii Europene. Aceste deplasări au avut drept scop reprezentarea şi votul pentru SRTv, dar şi consultări pentru acţiuni comune în vederea susţinerii intereselor serviciilor publice de media”

Poziţia integrală a TVR în continuare: 

Precizările SRTv cu privire la o serie de informaţii lansate în spaţiul public referitoare la activitatea Televiziunii Române

Televiziunea Română respinge cu fermitate acuzaţiile injurioase şi fără temei la adresa SRTv făcute de către doamna Ramona Săseanu, jurnalist la TVR CRAIOVA, într-un document adresat membrilor Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă din Camera Deputaţilor.

Având în vedere că doamna Săseanu s-a implicat activ în acest an în campania electorală derulată de filiala Dolj a partidului Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR) pentru alegerile locale, SRTv consideră că afirmaţiile calomnioase pe care le lansează în spaţiul public au o motivaţie politică, determinată de apropierea alegerilor şi de intenţia de a-şi construi o platformă electorală.

De aceea, în contextul campaniilor electorale ce urmează în anul 2024, Televiziunea Română adresează tuturor forţelor politice din România apelul public de a nu atrage instituţia în jocuri politice ce îi pot afecta credibilitatea şi autonomia.

Cu atât mai mult cu cât, în cazul de faţă, asistăm la suprapunerea unei agende politice cu una personală: atacul survine la foarte scurt timp după ce doamna Ramona Săseanu, în calitatea sa de fost Director General Interimar al SRTv, a devenit subiectul mai multor acţiuni în răspundere patrimonială înaintate de SRTv Tribunalului Bucureşti. Acţiunile se referă la decizii luate de doamna Săseanu, în perioada exercitării conducerii interimare, ce au fost sancţionate de instanţă şi care au generat prejudicii atât unor angajaţi ai SRTv, cât şi instituţiei.

În spiritul transparenţei şi responsabilităţii, SRTv ţine să facă următoarele precizări referitoare la activitatea şi situaţia curentă a Societăţii Române de Televiziune: TVR3 este un canal naţional menit să ofere acces tuturor telespectatorilor, indiferent de regiunea în care locuiesc, la producţiile emblematice ale Studiourilor Teritoriale ale SRTv. Sub deviza “Unim românii!”, TVR 3 construieşte punţi de înţelegere şi de respect între toate zonele ţǎrii.

Noile canale SRTv, fie că este vorba despre posturi de prestigiu care au fost relansate, aşa cum este cazul TVR CULTURAL şi TVR INFO, sau de canalele de nişă TVR SPORT şi TVR FOLCLOR, au fost înfiinţate sau reînfiinţate fără costuri suplimentare, prin utilizarea mai eficientă a resurselor existente în condiţiile constrângerilor financiare prezente. Astfel, Televiziunea Română se adaptează tendinţelor generate de marile televiziuni publice europene, care şi-au structurat oferta de programe conform cu noile obiceiuri de consum ale publicului.

Cu toate acestea, deşi unele dintre noile canale nu au împlinit nici un an de existenţă, sunt vizionate şi apreciate de telespectatori şi permit valorificarea eficientă, în acord cu misiunea publică, a întregului conţinut disponibil, în beneficiul telespectatorilor din România.

În acest sens, TVR SPORT a preluat şi difuzat cu succes nu doar evenimente din numeroase sporturi şi competiţii naţionale ignorate de celelalte televiziuni de nişǎ, dar şi o semnificativă parte a transmisiunilor din cadrul Jocurilor Olimpice Paris 2024. De exemplu, audienţele înregistrate în timpul Olimpiadei au situat de multe ori TVR SPORT în topul televiziunilor de profil.

În ceea ce priveşte TVR INFO, menţionăm că acest canal a obţinut adesea, pe intervalul Prime Time, audienţe peste cele ale unor televiziuni de ştiri cu zeci de ani de experienţă şi a atras constant noi telespectatori, inclusiv din segmentele de public tânăr.

TVR FOLCLOR, aşa cum şi-a propus încă de la înfiinţare, a permis valorificarea unei părţi semnificative a arhivei TVR, care altfel ar fi rămas necunoscută publicului mai tânăr, şi a atins în repetate rânduri vârfuri de audienţă semnificative.

Pe de altă parte, logica funcţionării unei televiziuni publice nu este şi nu trebuie să fie cea a unei televiziuni comerciale. Televiziunea publică îşi asumă, prin specificul său, să difuzeze emisiuni de cultură, concerte de muzică clasică, piese de teatru, spectacole de operă, care fac audienţe reduse.

Dincolo de criteriul audienţei, TVR are aceeaşi misiune şi aceeaşi datorie şi faţă de acei telespectatori interesaţi de producţii care nu sunt destinate unui consum de masă. De aceea, vom continua să investim resurse considerabile în parteneriate de prestigiu, precum Festivalul Internaţional „George Enescu”, chiar dacă audienţele nu vor fi comparabile cu cele ale emisiunilor de divertisment.

Chiar şi  în acest context, cu toate că Televiziunea Română nu urmăreşte audienţe cu orice preţ, în perioada ianuarie - septembrie 2024, în timpul săptămânii, canalele SRTv, cumulat, au fost vizionate zilnic de circa 2.783.000 telespectatori, iar în weekend de aproximativ 3.405.000 telespectatori. Pe lângă aceştia, mulţi alţi români ne urmǎresc transmisiile prin internet. Canalele YouTube ale TVR, de exemplu, au peste  1.5 milioane de urmăritori, în timp ce emisiunile de prestigiu ajung  la sute de mii de vizualizări.

Bineînţeles, ne-am dori să fim urmăriţi de şi mai mulţi români. Dar acest lucru nu ţine doar de profesionalismul angajaţilor SRTv, ci şi de resursele financiare alocate. Iar la acest capitol nu stăm deloc bine.

Conform cifrelor oferite de European Broadcasting Union (EBU), SRTv este cea mai slab finanţată televiziune publică din Europa.  Finanţarea serviciilor publice de media din România (televiziune şi radio) a reprezentat, în anul 2022, circa 0.06% din PIB.

În anul 2021, fiecare român a plǎtit aproximativ 8 EUR petru televiziunea şi radioul public, de peste 6 ori mai puţin decât media europeană de 49.37 EUR şi cu mult mai puţin decât suma cu care sunt finanţate aceste servicii în alte ţări din centrul şi estul Europei: 61 EUR/locuitor în Slovenia, 42 EUR/locuitor în Croaţia, 34 EUR/locuitor în Ungaria, 33 EUR/locuitor în Cehia sau 13 EUR/locuitor în Bulgaria. Pentru un exemplu concret, televiziunea publică cehă (CT) dispune de o finanţare de 3 ori mai mare decât cea a SRTv, în condiţiile în care Cehia are o populaţie de aproximativ 10 milioane de locuitori.

Cu privire la procesul de adoptare a unei noi organigrame a SRTv, facem precizarea că aceasta a fost o cerinţă repetată şi stringentă a Curţii de Conturi a României în rapoartele sale şi o necesitate presantă în scopul optimizării întregii activităţi a SRTv, în spiritul unei cheltuiri a banului public pe baza principiilor economicităţii, eficienţei şi eficacităţii.  Un astfel de demers, mai ales într-un serviciu public media de amploarea SRTv, are o complexitate considerabilă, necesită o multitudine de procese precum maparea tuturor fluxurilor de activitate, şi nu se rezumă în niciun caz la întocmirea unor fişe de post, extrem de importante de altfel.

Referitor la deplasările Preşedintelui Director General al SRTv, domnul Dan Cristian Turturică, precizăm că peste 90% au fost făcute la invitaţia unor organizaţii internaţionale la care TVR este membru (EBU, COPEAM), a unor televiziuni partenere din cadrul EBU sau a unor organisme sau structuri ale Uniunii Europene.

Aceste deplasări au avut drept scop reprezentarea şi votul pentru SRTv, dar şi consultări pentru acţiuni comune în vederea susţinerii intereselor serviciilor publice de media. În cadrul activităţilor desfăşurate, temele majore aduse în discuţie au fost şi sunt subfinanţarea cronică a numeroase servicii publice de televiziune din Europa, managementul de criză specific acestor situaţii, precum şi necesitatea de adaptare la noile realităţi ale peisajului media, în mod special transformarea digitală.

Toate aceste teme sunt deopotrivă relevante şi importante pentru situaţia curentă a Televiziunii Române.

Dintre toate subiectele dezbǎtute în cadrul întâlnirilor la care SRTv a fost invitată să participe şi să contribuie, una se desprinde prin importanţă şi finalitate, respectiv adoptarea pachetului legislativ cunoscut generic drept „Media Freedom Act” - Regulamentului UE 2024/1083 al Parlamentului European şi al Consiliului, din 11 aprilie 2024, de stabilire a unui cadru comun pentru serviciile mass-media în cadrul pieţei interne şi de modificare a Directivei 2010/13/UE (Regulamentul european privind libertatea mass-mediei).

Odatǎ cu intrarea sa în vigoare, acest document prevede că relaţia dintre fiecare stat membru şi serviciile publice media vor fi guvernate de câteva principii devenite obligatorii: asigurarea independenţei editoriale şi funcţionale a serviciilor publice de media; proceduri de numire şi demitere a şefului organismului de conducere sau a membrilor consiliului de administraţie al furnizorilor de servicii publice mass-media, care să garanteze independenţa furnizorilor de servicii publice mass-media; asigurarea de resurse financiare adecvate, durabile şi previzibile, corespunzătoare îndeplinirii misiunii de serviciu public şi capacităţii de a se dezvolta în cadrul acesteia; desemnarea unor organisme independente de supraveghere a activităţii serviciilor publice de media şi stabilirea unor mecanisme fără influenţă politică din partea guvernelor pentru a monitoriza aplicarea prevederilor Articolului 5 al Regulamentului european privind libertatea mass-mediei.

Respectarea acestor principii va ajuta SRTv să-şi îndeplinească şi mai bine misiunea ce îi revine şi îi va oferi şansa de a redeveni principala sursă de informare şi de conţinut media de calitate din România.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

sus