În momente de criză se cer măsuri extreme. Doar aşa se poate explica decizia unor televiziuni de a-şi scoate la vânzare în campania electorală emisiunile publicistice. Realitatea TV a făcut o manevră uluitoare: pentru doritori, toate programele postului sunt disponibile în perioada electorală.
Cum se simt prezentatorii care până ieri se ocupau jurnalistic de emisiunile lor? Cum va putea fi incisiv moderatorul de ieri când astăzi invitatul a plătit ca să fie în studio? Programul riscă să devină un amalgam de emisiuni plătite şi dezbateri jurnalistice, din care telespectatorul nu mai pricepe nimic.
Mutarea are două efecte:
1. Telespectatorul este bulversat
2. Patronul câştigă bani. Frumoşi, pentru că preţurile sunt mai mari decât publicitatea clasică.
Aş mai adăuga un pericol, de data aceasta pentru jurnalişti: pierderea credibilităţii. Dar având în vedere capacitatea istorică a românilor de a uita, riscul nu este foarte mare.
În virtutea cărui cod deontologic sunt de acord jurnaliştii să îşi ofere serviciile în scopuri electorale? Răzvan Dumitrescu, Robert Turcescu, Stelian Tănase sau Andreea Creţulescu vor mai fi jurnalişti atunci când invitaţii au plătit? Chiar aşa este criza financiară de puternică? Oare, în perioada campaniilor electorale, moderatorii CNN şi-au oferit in corpore serviciile celui care plăteşte mai mult?
Există şi o parte pozitivă în decizia Realităţii: curajul de a recunoaşte că primeşte bani pentru apariţiile electorale. În TV se vor învârti cu siguranţă bani negri. De altfel, acesta a fost şi scopul CNA – transparenţa - când a decis că emisiunile de promovare să fie plătite. Dar forul s-a gândit la programe separate, bine delimitate, nu la faptul că emisiunile clasice se vor transforma peste noapte în programele electorale contracost.
Antenele au declarat că nu fac decât dezbateri electorale şi nu emisiuni de promovare electorală. Trebuie să îi credem pe cuvânt. Şi-au dovedit obiectivitatea de fiecare dată, nu?. Sinteza zilei este exemplul cel mai clar de dezbatere obiectivă. Nu credeţi?
Nu m-a mirat că Dan Diaconescu şi-a depus tarifele elctorale la CNA. Este doar o oficializare a unor taxe pe care OTV le percepea oricum, şi în afara campaniei electorale.
Naşul Radu Moraru are aceeaşi problemă. Fostul talk-show este acum o maşină de produs bani. Studioul este acelaşi, emisiunea are aceeaşi aparenţă, doar că acum costă. Produce. Induce în eroare.
Ce aşteaptă publicul în perioada electorală? Dezbateri echilibrate, cu toţi actorii implicaţi, pentru a afla punctele tari, atuurile şi carenţele candidaţilor şi a programelor politice. Le poţi afla obiectiv dintr-o emisiune plătită? Ba, mai mult, dintr-un program care arată la fel ca în perioada extraelectorală, dar care acum se plăteşte?
Realitatea TV, principalul post de ştiri, lasă garda jos exact în momentul în care ar trebui să ţină pumnii strânşi şi să îşi arate puterea unui canal informativ: în perioada electorală.
Pe aceeaşi temă:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
@Alex Mihaileanu: ai ceva de reprosat emisiunii MELE electorale?
@George Hari Popescu: tu-l iubesti pe Basescu si urasti Antenele. totul e explicabil...
Pina una-alts, eu ramin la parerea mea: "Sinteza zilei" este o masina de injurat Basescu si PDL. De ce nu mai comenteaza nimeni de afacerile pesedistilor?
Hai sa nu exageram. Da, exista si remarce obiective. Per total insa nu poti sa nu simti substratul de campanie pentru PSD+PC.
Nu cred ca reiese din text, de undeva, ca suspectez Antenele (sau pe tine, in cazul de fata) de programe platite.
Suspiciunile la care ma refeream sunt legate de programe care pot avea caracter de promovare electorala (chiar si gratuita).