"Pierdem prea mult ca industrie ca să ne ferim de adevăr". Rebate, plăţi întârziate, transparenţă, teme aproape tabu ale industriei, au fost puse pe tapet. La Adunarea Generală BRAT. De către Silviu Ispas, cel care a condus ani de zile Biroul Român de Audit Transmedia.
Adevărul, deschis, direct, de la microfonul Adunării Generale, către toată industria din sală - editori, agenţii de publicitate, clienţi.
Adunarea Generală, un eveniment de obicei liniştit, intrat în rutină, a fost, ieri, mai dinamic ca oricând. Ieri, Silviu Ispas, la final de mandat, a anunţat că nu mai candidează pentru poziţia de preşedinte. Au candidat Dragoş Stanca (el a câştigat) şi Dan Balotescu.
Mai exact, ce a spus Ispas către industrie? Care este adevărul de care nu trebuie să ne ferim:
- Avem unul din cele mai mari Rebate-uri din Europa, mai ales în anumite industrii, unde s-a ajuns şi la 50%.
- Sunt situaţii în care, la sfârşitul anului, un editor poate fi pus în situaţia anormală de a veni cu bani de acasă pentru a plăti rebate-ul către agenţie.
- "Dacă ai un business de un milion de euro iar la sfârşitul anului ieşi pe pierdere, trebuie să vii cu bani de acasă ca să plăteşte rebate-ul."
- Până acum, la BRAT, s-a cerut transparenţă doar publisherilor. Este şi rândul agenţiilor să dea dovadă de transparenţă. Agenţiile de publicitate trebuie să fie transparente.
- Piaţa noastră are întârzieri inimaginabile în materie de plăţi. Acum câţiva ani Ştefan Iordache era şi în conducerea BRAT, şi la UAPR - Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România. La UAPR, lucra la un studiu despre ritmul de plăţi în advertisingul românesc. A propus ca şi BRAT să se implice în studiul, dar BRAT a refuzat.
- Nu e o colaborarea reală în industrie între asociaţii, deşi suntem, în parte, cam aceeaşi oameni.
La finalul discursului, Silviu Ispas şi-a anunţat retragerea din cursa pentru preşedinţia BRAT şi susţinerea pentru Dragoş Stanca (cel care a şi fot ales preşedinte). Dan Balotescu (Media Investment), a fost contracandidatul lui Stanca. "Trebuie să ne gândim la viitor şi la industrie, nu la persoana proprie", şi-a argumentat Ispas susţinerea pentru un om din online.
Ispas: lucrăm la un ghid de bune practici. Cu reguli şi pentru rebate
De ce această pledoarie a lui Silviu Ispas, pe teme despre care industria vorbeşte, dar (aproape) niciodată public?
"Pentru ca BRAT să facă un ghid de bune practici la nivel de industrie", a explicat Silviu Ispas astăzi, contactat de Paginademedia.ro. La Adunarea Generală, Silviu Ispas a fost cel desemnat să se ocupe de acest ghid. Are zece luni. Cu două luni înainte de următoarea Adunarea Generală trebuie să fie gata primul draft.
Ce va conţine?
Silviu Ispas:
"Va fi un ghid de practici pentru industrie. Încercăm să explicăm ce înseamnă Rebate-ul, cum se plăteşte, cui se plăteşte, cum nu se plăteşte. Dar şi cum faci ofertele la un pitch, din punct de vedere al editorului. Dacă agenţia de publicitate ofertează fără să întrebe este normal sau nu e normal?
Voi sta de vorbă cu toţi membrii, pentru a culege informaţiile. Vom face un clasament de probleme, pe care le vom ierarhiza în funcţie de priorităţi", a mai spus fostul preşedinte BRAT.
"Nu mai putem face rabat la transparenţă", a încheiat Ispas.
Citeşte şi:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii