FACEM ROMÂNIA BINE. Programul zilei de montaj începe la 6.30 şi se termină mult după ora 20.00. O mână de oameni - literalmente o mână de oameni - are grijă de o emisiune care a avut premiera acum peste jumătate de secol - Teleenciclopedia. În vremuri în care Animal Planet, Discovery sau National Geographic nu însemnau nimic pentru români. Un program care încă, face rating.
O emisiune care, în ciuda "vârstei", încearcă să se adapteze: a difuzat conţinut "generat de utilizatori" (un documentar realizat de un telespectator) şi se gândeşte la filme noi, cu grafică 3D.
Teleenciclopedia. Povestea.
Cum intri din Pangrati pe poarta televiziunii, faci prima la stanga, ajungi într-o clădire vopsită în albastru TVR şi traversezi un culoar mărginit de camere de montaj.
Ultima uşă pe stânga se deschide în biroul în care se montează emisiunea copilăriei noastre, a copilăriei părinţilor noştri şi, cu puţin noroc, emisiunea copilăriei propriilor noştri copii. O ghiceşti după acordurile sonore din genericul neschimbat din 1965.
Teleenciclopedia e genul de emisiune care se moşteneşte din producător în producător. De câţiva ani a venit rândul Oanei Haşegan să producă emisiunea care nu a lipsit în 52 de ani aproape deloc de pe micile ecrane.
E la butoane de la 6.30 dimineaţa, când ajunge la montaj. Ia o pauză cât să vorbim şi îmi spune că pleacă abia pe seară, mult după ora 20.00
Un regim de lucru ce ţine de luni până joi doar pentru că în fiecare sâmbătă seara, mai nou de la ora 19:00, să putem vedea emisiunea magazin care a educat şi continuă să deschidă mintea pentru generaţii întregi de români.
Portret de Teleenciclopedist
Echipa nu e deloc mare. Cinci oameni la producţie şi alţi patru la voce. Toţi au însă o trăsătură comună: obsesia pentru corectitudine şi estetică.
Oana Haşegan recunoaşte că nu oricine ar putea lucra la Teleenciclopedia.
“Îţi trebuie o anumită structură, nu se fac lucrurile pe repede înainte, trebuie să fie totul aşezat. E nevoie să fii puţin obsedat de corectitudine pentru că te aşteaptă o muncă migăloasă.”
De ce durează atât să produci o emisiune de 40 de minute, cu 4 subiecte de cultură generală?
Pentru că în lipsa unei echipe de filmare şi a uneia de specialişti, procesul presupune mult project management care să acopere nevoile interne prin colaborări cu diverşi consultanţi.
Teleenciclopedia rezistă de 52 de ani. Este o prezenţă încă din vremea în care nume ca Discovery Channel sau National Geographic nu însemnau nimic pentru români.
Paginademedia.ro vă prezintă povestea Teleenciclopediei şi a celor câţiva oameni din spatele ei în cadrul proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - şi să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa aşa cum trebuie să fie făcută. Şi cum (încă) se mai face. Poveştile unor proiecte media şi ale unor oameni care îşi fac treaba cu respect pentru public şi pentru meserie. Curat.
Un proiect editorial Paginademedia.ro susţinut de MedLife.
VIDEO. Primul generic al Teleenciclopediei, cel de acum 52 de ani. În 1965, director al TVR era Octavian Paler
Teleenciclopedia a folosit rar imagini filmate exclusiv de TVR
Imaginile din emisiune au fost rar produse în studiourile televiziunii române. S-au difuzat totuşi în anii de început, prin 1965 – 1970 îşi aminteşte producătoarea.
“„De asemenea, după 1989, în emisiune au fost incluse materiale documentare realizate la vremea aceea de redactorii Redacţiei Educaţie Ştiinţă, condusă atunci de cel mai valoros producător al Teleenciclopediei, Cornelia Rădulescu.
S-au preluat atunci filme despre personalităţi istorice şi monumente. Apoi au dispărut acele emisiuni educative şi cu ele orice sursă proprie de film.”
Ghid de supravieţure în habitat concurenţial
Într-un peisaj media dominat de canale dedicate nişei de documentare, Teleenciclopedia supravieţuieşte concurenţei.
Producătorul pune acest succes pe tema formatului nealterat din 1965.
“Producem un magazin cu 4-5 subiecte din domenii foarte diferite, foarte bine asociate cu vocile care întotdeauna au fost alese cu foarte multă grijă şi care au în spate personalităţi puternice foarte cunoscute.
Mihai Gruia Sandu e clar o voce pentru documentarele de artă. I se potriveşte ca ritm, ca tonalitate, nu poţi să pui o voce zglobie când arăţi un tablou dramatic.
Pentru documentarele cu animale căutam voci feminine care sunt mai calde, dar pot fi şi ghiduşe când e cazul. Toate aceste amănunte fac un tot, iar cei care se uită la emisiune s-au obişnuit cu acest tip de format.”
Audienţă 1.1 în luptă directă cu Ştirile Pro TV
Dacă facem o radiografie a publicului, nu e nicio surpriză să vedem că în faţa televizorului atunci când rulează Teleenciclopedia vom găsi persoane educate, de peste 35 de ani.
Oana Haşegan se declară mulţumită de procente mai ales când competitorul principal este lider de audienţă - Ştirile Pro Tv de la ora 19.00.
“Pentru media de audienţă a TVR, noi facem vârf de audienţă. Săptămâna trecută am avut 1,1, în condiţiile în care suntem fix pe fix cu Ştirile PRO TV. Pentru mine e important.
Mie îmi creşte audienţa pe măsură ce îmi înaintează emisiunea, contrar părerilor unora care au spus că difuzăm un format îmbătrânit.’
Strategie nouă pentru atragerea publicului
Cu o grafică modificată la începutul anului şi reacţii pozitive la această schimbare, Teleenciclopedia a mai făcut un pas inedit. A difuzat în vară un material.
Materialul a fost despre Ochiul Beiului, lacul de basm care nu îngheaţă niciodată.
Imaginile, filmate de un admirator al emisiunii, şi montate de noi au avut un success extraordinar. Iar colaborarea va continua.
Singura dezamăgire a producătoarei este că emisiunea nu e promovată aşa cum ar fi nevoie. Oana Haşegan povesteşte despre munca titanică depusă de echipa ei. Acum cinci-şase ani, în perioada în care datoriile au îngropat aproape complet producţia în TVR, nici Teleenciclopedia nu a fost ocolită de necazuri.
“Am simţit lipsa unui sprijin real atunci. În condiţiile în care nu mai existau filme, nimeni nu a vrut să-şi asume scoaterea de pe post a emisiunii. Greul a revenit echipei care, cu eforturi extraordinare, a menţinut emisiunea pe post. Fără rabat de la calitate.”
Noutăţi laTeleenciclopedia
Echipa şi-a propus să aducă şi public mai tânăr prin subiecte atrăgătoare şi filmări şi grafică moderne.
“Vrem să atragem adolescenţi şi tineri. Difuzăm filme interesante, cum sunt cele despre jucării şi istoriile din spatele lor. Am achiziţionat şi un film spectaculos despre vulcani, subiect „nemaitins” la TVR de „o mie de ani”.
Documentarul a fost foarte bine primit”, spune producătorul.
Ce urmează la Teleenciclopedia?
Premiere, dezvăluie Oana Haşegan: Războiul Civil din Spania şi documentarele Games on the Battlefield (o abordare inedită a ideii de sport în timpul războaielor) sunt două dintre atu-urile pe care mizăm.
Credem că vom atinge atrage cu filme istorice şi biografii inedite. Mizăm mult pe evenimente şi personalităţi.
Preferatele publicului, documentarele cu animale vor fi spectaculoase. Nu vor lipsi,filmele de ştiinţă mai rare în ultima vreme. Şi nu vom renunţa la subiectele „autohtone” !”
Paginademedia.ro vă prezintă un interviu cu Oana Hoşegan, producătorul celei mai longevive emisiuni din TVR, Teleenciclopedia.
Un proiect editorial Paginademedia.ro susţinut de MedLife.
Oana Haşegan: “Oamenii iau emisiunea asta ca bună din principiu. Toată lumea se aşteaptă ca ea să fie bună, frumoasă şi devreme acasă.”
Foto: Echipa Teleenciclopediei. De la stânga la dreapta: Ioana Dimoftache, Oana Haşegan, Viviana Roşca, Dragoş Oproiu
Cum arată o zi de muncă la Teleenciclopedia?
Oana Haşegan: Muncim de luni până joi de la 7 dimineaţa până după ora 20. Munca noastră e complexă. Avem montaj în fiecare zi până la 14.30.
Restul, tot ce ţine de project management, trimis script la tradus, verificarea informaţiilor cu echipa de consultanţi, rescrierea textelor ca să sune cât mai clar în limba română şi citirea lor, se întâmplă după ora 15. Şi asta săptămânal, pentru că emisiunea nu intră niciodată în concediu.
Teleenciclopedia are un rol educativ de peste 50 de ani. Simţiţi o presiune din partea societăţii în acest sens?
Oana Haşegan: Emisiunea ar trebui să fie un vîrf de lance în educaţia din România. Din păcate, deşi emisiunea are un statut şi e cunoscută, continuă să facă audienţă, nu este promovată ca atare.
Atât timp cât televiziunea publică şi a cam pierdut rolul de vârf de lance în educaţie, e greu să mergi pe zona asta pentru că nu e locul potrivit. Teleenciclopedia a rămas cam izolată.
Care sunt resursele de care beneficiază cea mai longevivă emisiune din România?
Oana Haşegan: Avem doar o echipă de producţie. Cumpărăm filmele cu un anumit număr de licenţe, traducem şi adaptăm scriptul, dublăm materialul şi apoi îl montăm.
E o muncă titanică pentru că presupune multă minuţiozitate şi colaborare cu o echipă de consultanţi. Am fost puşi în situaţia ca ăn ianuarie să intrăm cu emisiunile în premieră totală, am avut şi situaţii în care am terminat emisiunea cu o zi înainte de a intra pe post.
Au existat momente dificile în istoria Teleenciclopediei?
Oana Haşegan: În ultimii 6 – 7 ani am simţit acum lipsa unui sprijin din partea conducerii. Am trecut printr-o perioadă foarte neplăcută cu teleenciclopedia când timp de vreo 6-7 ani nu s-au cumpărat filme.
Nimeni nu şi-a asumat scoaterea de pe post a emisiunii şi s-au făcut eforturi extraordinare din partea echipei pentru a fi ţinută pe post. Emisiunea e by default bună şi acum ne luptăm pentru filme din nou. Sperăm să avem susţinere la nivelul conducerii.
Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susţinut de MedLife
MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.
De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.
Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.
Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.
*conform cifrei de afaceri
Citeşte şi:
- FACEM ROMÂNIA BINE. Promovează România pe Instagram: "M-am hotărât să o fac într-o perioadă în care mulţi dintre cunoscuţii mei voiau să plece la un trai mai bun" - Dan Posea
- FACEM ROMÂNIA BINE. "Vin dintr-o generaţie de oameni care fac meseria asta cu o atenţie sporită la detalii" - Cătălin Ştefănescu
Autor: Andreea Pietroşel
Acolo revedeam multe din emisiunile pe care aș vrea să le văd, dar mereu apare câte ceva și nu reușesc să fiu în fața televizorului atunci când ele se difuzează.
Îmi place TeleEnciclopedia, îmi place și grafica împrospătată a acesteia și vocile celor care prezintă materialele, cei care produc emisiunea aceasta țin în viață o icoană a felului în care s-a lucrat încă din 1956 în TVR.
Cred că TVR ar trebui să aducă local și televiziunea ARTE, însă nu am idee cât ar costa producția locală a acestui post, dublarea unor emisiuni, titrarea altora, producția unor documentare locale.