Septimiu Sărăţeanu, cu experienţă în televiziune la Pro TV şi la TVR, a făcut pentru Digi, în toamna lui 2018 o analiză a situaţiei locale, după cum a povestit el pe pagina sa de Facebook.
O analiză din care Paginademedia.ro a selectat o serie de puncte importante, mai jos.
Dezvăluirea vine în contextul deciziei Digi24 de a închide staţiile locale (pe larg AICI)
„La sfarsitul toamnei lui 2018 am avut o intalnire cu conducerea operativa a Digi 24 si mi-a fost solicitat un punct de vedere referitor la viitorul si soarta statiilor locale. Dupa o atenta analiza am elaborat un material de 30 de pagini care continea cateva propuneri si viziunea mea asupra conceptului si functionarii statiilor locale”, a povestit Sărăţeanu pe Facebook.
Jurnalistul a venit şi cu două variante de abordări pentru staţiile locale ale televiziunii de ştiri. Închiderea acestora era „Varianta B”.
Paginademedia.ro prezintă în continuare câteva dintre concluziile analizei lui Sărăţeanu:
Conceptul de ştiri locale e în criză:
- Ştirile TV locale se află în criză. Unele redactii adoptă strategii noi cum ar fi investigaţia jurnalistica locala şi încearcă să dezvolte abordări inovatoare pentru ştirile zilnice, dar aceste eforturi nu au forta încă în industrie.
Modelele recorder, vice sunt retete de succes care insa nu pot fi replicate la nivel redactional si in formate de TV datorita rigiditatii conducerii unor posturi de televiziune care considera genul superficial, pueril si neprofesionist.
- Diversificarea programării stirilor locale (nimeni nu mai pariază la pe ştirile de la ora 16:30 , sau 18:00 care se află în jurul valorii rating fara fluctuatii) şi se concentrează pe livrarea digitală a conţinutului, chiar dacă rentabilitatea investiţiilor nu este întotdeauna evidenta.
- Inovarea in prezentare, in editare, nu doar pe partea digitală, ci şi cu programarea în eter de asemenea. Fiecare ştire de televiziune arată ca toate celelalte ştiri TV, pentru ca cei care nu conduc nu au imaginative, ei fac lucruri corecte si par preocupati sa nu piarda stiri decat sa le faca mai spectaculoase si altfel pe cele pe care le au.
- Trebuie renuntat la obsesia ca in tara sunt doar nenorociri, calamitati, crime, masacre, accidente şi haos. Trebuie gasite subiecte, povesti care conecteaza comunităţile locale, le fac sa vibreze , sa se implice , concentrându-se pe aspecte precum educaţia, economia şi transportul.
- Numai aceste eforturi nu vor fi suficiente, iar directorii de stiri recunosc necesitatea unei cresteri în materie investigaţii. Acest lucru necesită angajarea de jurnalişti cu experienţă şi / sau furnizarea de formare profesionala în domeniul jurnalistic cu tinerii din redactii.
Cum funcţionează staţiile locale Digi24:
A ales sa functioneze cu doua modele operationale :
• STATII MARI – 15-17 OAMENI
• STATII MICI - 5-10 OAMENI
• Fluxul operational este urmatorul : Statiile locale furnizeaza propuneri editoriale colectate de la reporterii de teren , elaborate in redactia locala si le transmit catre news desk-ul de la Bucuresti . News desk-ul de la Bucuresti le valideaza sau nu in functie de politica editoriala, agenda zilei, follow-up-uri ale unor subiecte si solicita un anume tip de abordare , realizare, documentare , productie.
• In baza acestui flux , dupa un model operational clasic, statia locala e supusa la doua tipuri de presiuni, pe care uneori le gestioneaza sau nu :
a) presiunea furnizarii de continut OBLIGATORIU catre news desk-ul din Bucuresti
b) presiunea furnizarii de continut local OBLIGATORIU conform normelor CNA si deciziilor de autorizare a statiilor locale prin obligativitatea de a avea continut propriu.
FACTORI DE RISC
Acest tip de presiune pentru furnizarea de continut de doua tipuri se reflecta de cele mai multe ori in productia stirilor care devin :
- insuficient documentate
- filmate in graba
- scrise in graba
- montate in graba si neatent
Aceasta stare de lucruri intr-o dinamica prea puternica conduce la epuizarea fizica si psihica a reporterilor de teren si a cameramanilor (DIGI 24 a avut cea mai mare fluctuatie de personal in statiile locale) , acumularea frustrarilor in raport cu munca depusa , aparitia unor conflicte personale intre personalul de executie si cel decizional.
Reporterii care vin de la 2-3 filmari sunt obligati sa vina si cu propuneri de subiecte pentru a doua zi , in conditiile in care in redactii sunt in permanenta 3 oameni cu atributii editoriale care pot face asta si pot distribui subiectele
Variante de repliere pentru staţiile locale Digi24:
VARIANTA A .
Se pastreaza actuala structura organizationala la nivelul statiei locale in care se realizeaza o ierarhizare valorica a jurnalistilor si producatorilor de continut . Se creeaza functiile :
- SENIOR CORESPONDENT
- SENIOR PRODUCER
- SENIOR CAMERAMAN
- SENIOR EDITOR
Aceste functii sunt direct implicate in productia de continut quality catre studiourile centrale . De regula 4-6 video jurnalisti pe statia locala pot face acest lucru pentru news desk-ul de la Bucuresti.
Conditie obligatorie: iesirea din rutina periculoasa, gasirea unor solutii de motivare profesionala .
Se creeaza, se definesc pozitiile de:
- junior producer
- junior corespondent ,
- junior cameraman
- Junior editor
Varianta B
- Se decide inchiderea totala sau partiala a statilor locale.
- Se pastreaza echipe consolidate de corespondenti care au abilitati video jurnalistice si tehnice pe modelul castigator al televiziunii franceze BFMTV , televiziunea lider in piata de news din Hexagon .
- BFMTV nu are studiouri locale ci doar echipe mobile de jurnalisti care au dispozitive profesionale camere video, microfoane, lumini, si un dispozitiv de up-link sau transmisie over IP (fly away, terradeck , TV U Pack sau Live U ). Echipele sunt formate din cate doi oameni cu capabilitati similare , mereu gata sa treaca in fata sau in spatele camerei pentru a indeplini ambele roluri.
- Un mare oras mare sau o regiune de tip Iasi, Brasov, Timisoara poate fi deservita de 3-4 asemenea echipe .
- In asemenea situatie dispar din organigrama regizorii de emisie, tehnicienii de sunet si de platou , editorii de texte, prezentatorii. Unii se recalifica si se integreaza in noile echipe alti pur si simplu pleaca . Televiziunea actuala nu mai inseamna platouri si lumini , doar content si echipe dinamice care sa-l faca.
REFRESH-ul EDITORIAL ESTE OBLIGATORIU
CONTINUT ( invitati puternici , impunerea metaagendei DIGI 24 si aparitia unui segment “out of box” – despre oameni interesanti )
GRAFICA ( introducerea unui pachet grafic minimalist si extrem de brightness )
PROMOVARE SI MARKETING mai agresiva in on-line pentru statiile locale ( promovarea atat la nivelul site-ului a programelor live cat si aparitia promo-urilor video )
DIGI 24 STATII LOCALE PREZENTA IN ON-LINE
- Niciunul din site-urile statiilor locale nu este actualizat. Unele au ultimele actualizari din 2016 .
- Doar playerul video retransmite programul Digi 24 si insertiile locale
- Exista senzatia de “ abandon “ a on-line-ului in favoarea televiziunii clasice
- Designul paginilor este invechit , desi au fost lansate la nivelul anilor2012 , designul e din anii 2004-2005 . Se impune obligatoriu o reformatare
- Vedetele locale nu exista in nici un site de prezentare al Digi 24 . Ele nu au identitate , constiinta apartenentei la organizatie , imaginea driverului local si a influencerului nu exista .
- Digi VOX destinat User generated content trebuie resuscitat mai ales la nivelul statiilor locale.
Citeşte şi:
EXCLUSIV. Ultima oră: Digi24 închide staţiile locale
OFICIAL. Digi explică închiderea staţiilor locale
Însă ceva tot nu este în regulă!
S-au investit bani în niște studiouri, iar acele studiouri trebuie să producă ceva. Dacă nu mai produc emisiuni pentru emisia locală, pot produce alt gen de emisiuni pentru emisia centrală, sau pentru alte canale locale sau regionale,
sau, așa cum am sugerat și într-o postare anterioară, Digi ar putea investi în alte televiziuni, împreună cu antreprenorii locali interesați de o astfel de investiție.
.