POZIŢIE. "Regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de vedere creştin ortodox pentru situaţiile delicate de viaţă în care se aflau, au avut un ecou nedorit", spune preotul Vasile Răducă, prodecanul Facultăţii de Teologie, într-o poziţie trimisă Paginademedia.ro.
"Revin, aşadar cu explicaţii pe care le găsesc necesare pentru a clarifica problemele extrem de delicate care nu puteau fi ‚rezolvate’ la telefon şi la radio, din lipsă de timp, dar care au avut un răspuns cât se poate de valid din punct de vedere teologic", continuă preotul.
"Sper ca punctul meu de vedere, in perfect acord cu dogma crestin-ortodoxa si clarificat in aceste randuri să tempereze multe din aspectele generate de graba cu care, poate, am vorbit în contextul dialogului telefonic, la radio", mai spune preotul în poziţia trimisă Paginademedia.ro.
Poziţia preotului Vasile Răducă vine după ce, ieri, CNA a sancţionat Radio Trinitas TV cu somaţie publică, în urma afirmaţiilor făcute de acesta la radioul Patriarhiei despre religia musulmană, despre sex şi despre sarcinile din viol (ce s-a întâmplat ieri la CNA şi declaraţiile de la Trinitas, pe Paginademedia.ro, aici),
Redăm integral poziţia trimisă de preotul Vasile Răducă:
Dragii mei,
Constat cu regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de vedere creştin ortodox pentru situaţiile delicate de viaţă în care se aflau, au avut un ecou nedorit.
Revin, aşadar cu explicaţii pe care le găsesc necesare pentru a clarifica problemele extrem de delicate care nu puteau fi ‚rezolvate’ la telefon şi la radio, din lipsă de timp, dar care au avut un răspuns cât se poate de valid din punct de vedere teologic:
1. Din punctul de vedere al moralei creştine, relatiile sexuale sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul îşi poate duce viaţa şi fără să întreţină relaţii sexuale. Morala creştină nu este de acord cu utilizarea prezervativului.
Cea mai bună metodă contraceptivă şi acceptată de Biserică este abstinenţa. Orice act sexual are urmări mult mai profunde decât simpla jubilare sexuală individuală a ambelor sexe şi are o finalitate. Spre exemplu, în timpului ciclului menstrual organismul femeii produce o serie de estrogeni. Unii sunt folositori organismului. Alţii sunt şi cancerigeni. Excesul de estrogeni poate fi nociv organismului femeii.
Testosteronul din lichidul seminal masculin are menirea să neutralizeze efecul nociv al acestor estrogeni. De aici necesitatea unor relaţii sexuale normale, fireşti, fără bariere fizice, precum prezervativul.
Bineînţeles că sunt şi cazuri speciale despre care nu am fost întrebat în emisiune. Din nefericire, în România ne moare femeia tânără, lovită de boli necuţătoare. De multe ori nu ştim etiologia acestor situaţii.
Poate că necunoaşterea semnificaţiei profunde a actului sexual, aceea de fuziune în cadrul căsătoriei binecuvântate (De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa. Şi vor fi amândoi un trup; aşa că nu mai sunt doi, ci un trup. Mc., 10,7-8), este una din cauze. Nu strică să vorbim despre ea persoanelor active din punct de vedere sexual şi să o cunoaştem.
Recomand spre parcurgere persoanelor mai interesate de aspectele ştiinţifice, cel puţin următoarele volume: prof. Dr. Petrache Vârtej, Ioana Vîrtej, Cătalina Poiana, Ginecologie endocrinologica, Ed. All, 2003, Dr. John C. WILLKE, Barbara H. Willke, Abortion Questions and Answers Love Them Both, Hayes Publishing Co. Inc., 2003; dr. Larisa Ciochină, Constantin Iftime, O viziune asupra vietii, ed. Provita media.
2. Mi s-a adresat întrebarea dacă un copil conceput printr-un viol trebuie să fie avortat. In calitate de preot ortodox, eu am comunicat punctul de vedere al Bisercii care socoteşte că acest lucru nu trebuie făcut.
Dacă minunea conceperii unui prunc s-a produs, acel prunc nu trebuie avortat, indiferent de condiţiile în care pruncul a fost conceput. Se stie ca unirea celor două celule germinale nu se produce în momentul săvârşirii actului sexual, ci după mai multe ore.
Din punct de vedere stiintific însă, eu nefiind medic ginecolog sau obstretician, dar prin prisma activităţii didactice fiind nevoit să parcurg literatura specializata ale cărei puncte de vedere le preiau, ştiu că cercetătorii în domeniul medical consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se soldează automat şi cu rămânerea gravidă a acesteia.
In cazul unui viol care ar presupune o eventuală stare de graviditate, în ciuda traumei suferite, victima are la dispoziţie câteva ore în care ar putea ajunge la un centru medical specializat, unde primeşte îngrijiri igienice speciale (sau poate face ea însăşi acest lucru), încât violul să nu se soldeze cu o sarcină.
Aceste aspecte insă ţin şi de educaţia primită. Punctul de vedere al specialiştilor, pe care acum regret că mi l-am însuşit şi l-am
expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic.
Personal, sunt împotriva oricărei forme de viol. Traumele prin care trec aceste femei sunt de neimaginat şi consider că, după trauma unui viol, poate că nu este recomandabil ca femeia să treacă printr-o nouă traumă, aceea a avortului.
Aceste victime merita rugăciunea şi empatia noastră, a tuturor în paralel cu luarea oricăror măsuri ca violatorii să fie descurajaţi, pedepsiţi şi ajutaţi să nu mai facă aşa ceva.
3. Nu am nimic cu căsătoriile inter-etnice şi inter-religioase. In calitate de teolog, am arătat un punct de vedere cu privire la antropologia islamică, comparativ cu cea creştină.
Vă rog să citiţi cel puţin Şura a IV-a din Coran. Veţi vedea de câtă demnitate se bucură femeia în islam. Nu acuz şi nu condamn punctul de vedere al islamului.
Citiţi şi Evangheliile şi veţi vedea cum este văzută femeia de Hristos, respectiv, în creştinism. Pe doamna care m-a întrebat cu privire la respectiva căsătorie am îndemnat-o să privească la demnitatea pe care cele două religii o acordă femeii astfel ca, ulterior să îşi poată îndruma fiica în consecinţă.
Acestea fiind zise, sper ca punctul meu de vedere, in perfect acord cu dogma crestin-ortodoxa si clarificat in aceste randuri să tempereze multe din aspectele generate de graba cu care, poate, am vorbit în contextul dialogului telefonic, la radio.
Pr. Vasile Răducă
Comentarii
Acum sunt eu ingrozita de comentariul tau.Daca tu ceri sa iti zic cum arata Dumnezeu,atunci eu te intreb ce culoare are mintea ta si ce forma?judecand logica dvs ,mintea dumitale nu exista!Dumnezeu are culoarea si consistenta aerului pe care il respiri si care evident nu se vede!ahhh o sa spui ,acestea toate se simt...iti spun eu ca si Dumnezeu se simte doar daca vrei !
https://www.cosmopolitan.ro/tu-cu-tine/sindromul-violului-consimtit
”fiind nevoit să parcurg literatura specializata ale cărei puncte de vedere le preiau, știu că cercetătorii în domeniul medical consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se soldează automat și cu rămânerea gravidă a acesteia.”
Se pune întrebarea, care literatură a fost parcursă? unde a găsit rate de sarcină de 1-2 la 1000 de violuri cum spune intr-un alt interviu?
Un studiu amplu pe 4008 femei din SUA este acesta, a găsit rata de 5%
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8765248
Alte studii din America au găsit rate de 5-7% a sarcinilor apărute prin viol, respectiv 2-4 % a sarcinilor obținute prin relații sexuale in fiecare zi a ciclului menstrual la persoanele care intenționau să dobândească prunc și aveau relatii sexuale consensuale. Un alt studiu de la Etiopieni au dat ca rezultat sarcini in urma violului de 17 %, alte studii din Mexico au indicat o rată de 15-18% a sarcinilor din viol.
https://blogs.scientificamerican.com/context-and-variation/here-is-some-legitimate-science-on-pregnancy-and-rape/
https://en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape
Cercetătorii internationali își pun problema, oare care este cauza faptului că rata sarcinilor din viol este in marea majoritate a studiilor pe același segment populațional dublă față de rata sarcinilor din consensual, oare groaza, frica produce ovulație reflexă, sau violatorii sunt atrasi mai mult de femeile aflate aproape de ovulație? La ovulație, rata fertilității în SUA este de 9% sarcini, iar media pe toată perioada menstruală este de 2-4%. Cum de rata sarcinilor din viol este 5-7% ținând cont că există și pilula de a doua zi si o bună parte din violate sigur a folosit-o, reducând astfel numărul sarcinilor din viol?
Chiar așa la toate violatele „le place” de două ori mai mult decât la cele care doresc să conceapă prunci?
”Se stie ca unirea celor două celule germinale nu se produce în momentul săvârșirii actului sexual, ci după mai multe ore.”
Fecundarea poate avea loc chiar și după 3 minute de la actul sexual, și oricum în primele 10 minute urcă în trompe toți spermatozoizii care aveau de urcat, inclusiv cei care așteaptă 5 (și chiar 7 zile dacă bărbatul este vegetarian și are un stil de viață sănătos) până la ovulație.
Spălătura nu este indicată nici din punct de vedere medical, nici teologic, nici prin prisma legală a ștergerii urmelor care mai persistă aprox 24 ore și după coagularea lichidului seminal rămas, urme ce pot fi constatate de medicii legisti.
https://pressone.ro/o-mica-investigatie-irefutabilele-surse-stiintifice-ale-cuviosului-parinte-raduca/
Cercetările moderne pe călugărițe catolice (care nu au născut niciodată) au arătat că acestea prezintă un risc similar de mortalitate prin cancer de sân ca și femeile care nasc prunci, dar în grupa de vârstă 70-79 ani, mortalitatea prin cancer de sân la călugărițe este dublă față de cea a femeilor care nasc, respectiv în grupa de vârstă peste 80 de ani, călugărițele au o rată triplă de mortalitate prin cancer de sân.
În privința cancerelor ovarian și uterin ratele sunt mai scăzute la călugărite în tinerete până la 80 de ani, cunoscut fiind faptul că relațiile sexuale frecvente si în general viața de căsătorie cu sexualitate frecventă presupune un risc mai mare de cancer de cervical; de asemenea se știe că progestinele din lichidul seminal contribuie la cresterea celulelor cancerului cervical deja instalat....
După vârsta de 80 de ani, mortalitatea prin cancerele ovariene și uterine in mod brusc cresc la călugărițe și rata devine dublă la călugărițele catolice față de femeile căsătorite.
https://www.rbmojournal.com/article/S1472-6483(13)00015-1/pdf
De aici, afirmația pr. Raducă „Din nefericire, în România ne moare femeia tânără, lovită de boli necuțătoare. De multe ori nu știm etiologia acestor situații.” presupune o serioasă lipsă de informare din partea părintelui. Lipsa lichidului seminal, și lipsa nașterilor și lipsa alăptării nu presupune un risc mai mare de mortalitate prin cancer pentru femei inainte de 70 respectiv chiar 80 de ani.
Un alt factor care triplează mortalitatea la toate cancerele și in special cele hormonale este obezitatea. IMC >30 triplează incidența de cancer față de IMC
Distinsul parinte cu ale sale conceptii fin elaborate, a demisionat ca asa i-a cerut BOR. Eu sunt atee si sunt impotriva avortului, nu va mai legati doar de ceea ce va convine. Omul acesta nu crede in toleranta, si nu crede in ideea ca un viol este nedorit. In aceasta sectiune de comentarii se vorbeste despre niste afirmatii concrete, iar voi faceti trimitere la ce va convine, la lucrarile lui stiintifice. Ce va place s-o dati in chestii vagi, cand omul a spus clar ce avea de spus. Iar daca s-a exprimat vulcanic, sa se ia de mana cu Anamaria Prodan ca si ea a spus ca este vulcanica. Ce scapare usoara : sunt vulcanic(a). Va stiu toate trucurile.
Asa cum omul si animalele saliveaza mai mult decat de obicei atunci cand se gandesc la mancare sau cand o vad sau cand o miros, asa si corpul produce anumite substante hormonale intr-o proportie mai mare atunci cand mintea si simturile sunt angrenate in actul impreunarii. Calugarii in general sunt invatati sa isi pazeasca in primul rand mintea, caci de acolo pornesc patimile: daca nu se invoiesc cu ele la nivel mental, corpul reactioneaza fara excese.
Comentariul tau ma ingrozeste. Unele victime pastreza tacerea, iar daca vrei sa stii de ce, uita-te in oglinda.