„Fără publicitate la tutun, fumatul în rândul tinerilor scade”, este una dintre concluziile unui studiu publicat cu ocazia Zilei Mondiale fără Tutun.
Totuşi, chiar dacă publicitatea pentru formele „clasice” de fumat nu mai este permisă, producătorii se „adaptează”. Au schimbat tactica, s-au mutat în online şi au recurs la produse din tutun încălzit sau tigări electronice, după cum arată rezultatele aceluiaşi studiu.
Despre ce este vorba, pe scurt. Câteva dintre concluziile unui studiu global (Global Youth Tobacco Survey), care a inclus şi România, publicat de Iniţiativa 2035 fără Tutun, un demers ce a adunat 350 de organizaţii medicale, non-guvernamentale şi care-şi propune eliminarea fumatului în rândul copiilor până în 2035.
- „Prin folosirea comunicării în mediul online, industria de tutun evită reglementările care vizează doar publicitatea tradiţională”
- „Producătorii au recurs la produse din ce în ce mai atractive, din perspectiva ambalajului şi al brandingului, ducând la creşterea interesului adolescenţilor pentru ţigaretele electronice şi a produselor din tutun incălzit”
- „Se observă o creştere procentuală în cazul copiilor de 13-15 ani care fumează curent ţigări electronice şi apariţia unei categorii care câştigă teren în rândul consumatorilor de nicotină: cei care fumează produse din tutun încălzit”.
În cifre, datele arată că „peste 50.000 de copii au folosit ţigări electronice în ultima lună”, iar „aproape 20.000 au folosit produse din tutun încălzit”. O forma de reducere a consumului de tutun şi substanţe asemănătoare este chiar lipsa publicităţii pentru aceste produse:
„Un studiu realizat în 23 de ţări dezvoltate şi în 30 de ţări în curs de dezvoltare a demonstrat că interzicerea tuturor formelor de publicitate reduce consumul de tutun cu 23,5%”, menţionează aceeaşi sursă
Noi metode de promovare a tutunului în rândul tinerilor: Influenceri, branding sau la TV, dar indirect
Potrivit platformei Iniţiativa 2035 fără Tutun, printre noile metode de promovare a consumului de tutun în rândul tinerilor se numără:
- Utilizarea de arome atractive pentru tineri în produsele din tutun şi nicotină
- Produse cu design atractiv, uşor de transportat şi înşelătoare (de exemplu, produse în formă de stick USB sau bomboane)
- Sponsorizări oferite celebrităţilor sau influencerilor şi concursuri sponsorizate pentru promovarea tutunului şi a produselor de nicotină (de exemplu, folosirea de influenceri pe FB/Instagram)
- Publicitatea indirectă a produselor din tutun în filme, emisiuni TV şi emisiuni online
Fum, cannabis şi influenceri: Cât este de moral este să profiţi de „cannabis” ca să îţi promovezi un produs?
Paginademedia.ro a publicat la finalul săptămânii trecute un material care avea ca subiect promovarea tigărilor electronice, la un influencer cu mulţi copii abonaţi. De asemenea, cât este de moral este să profiţi de „cannabis” ca să îţi promovezi un produs?
Două exemple (printre care un advertorial publicat şi apoi scos de Libertatea), un produs cu dintr-un extract special promovat la limita legii (pe un cont inclusiv cu minori abonaţi), multă vâlvă şi o întrebare de dezbătut.
Exemplul 1. Codin Maticiuc apare într-un interviu publicitar în Libertatea. E marcat, clar, cu Publicitate. Titlul: “(Publicitate) Exclusiv. Codin Maticiuc consumă CBD”
Exemplul 2. Vloggeriţa Mimi le spune urmăritorilor ei că a ales “această ţigară electronică, care conţine CBD oil, care e foarte bun pentru organism". “Îţi dă o stare de bine şi nu îţi face niciun rău”. Acelaşi CBD – Cannabidiol adică.
Comentarii