Declaraţii făcute de Adrian Sârbu la Marius Tucă Show, la unul dintre puţinele interviuri pe care le-a dat de-a lungul timpului. A vorbit despre filosofia din spatele postului Aleph News, dar şi despre finanţatorul staţiei, acelaşi cu care a pornit şi Pro TV, în urmă cu 25 de ani.
Paginademedia.ro vă prezintă cele mai importante idei din interviu.
"El e finanţatorul"
Finanţatorul Aleph News de acum este finanţatorul Pro TV de la începuturile staţiei.
„Finanţare a fost cea mai dificilă componentă a acestui proiect", a spus Adrian Sârbu. Şi, din fericire, am descoperit că prieteni şi parteneri, printre care şi Ronald Lauder, partenerul meu din CME. Când le-am povestit despre acest proiect, mi-au zis: ce vrei, bani?"
Adrian Sârbu a continuat:
Nu înţeleg ce mi-a spus Lauder: „Eu cred că tu poţi să mergi pe apă, dar am dubii că o să poţi să faci treaba asta”. Asta mi-a zis acum un an şi jumătate.
El e finanţatorul. Acest proiect nu s-a bucurat de fluxul de bani pe care l-am avut bani la Pro TV. Ne-au ajutat şi oameni de mare respect din bănci, dar şi alţi prieteni şi parteneri.
Eu i-am zis lui Ronald: „Eu aş vrea să îţi arăt că pot să merg pe aer”.
Cine e Ronald Lauder
Lauder a avut un rol important în urmă cu 25 de ani, când Adrian Sârbu a lansat Pro TV. Adrian Sârbu avea pe atunci postul TV Canal 31, alături de Ion Ţiriac.
Canal 31 avea să se transforme în Pro TV la 1 decembrie 1995, după ce în companie intra partener Central European Media Enterprises, firmă unde Ronald Lauder era acţionarul principal. CME a finanţat Pro TV cel puţin la începuturi cu câteva zeci de milioane de dolari.
Alte declaraţii din emisiunea Marius Tucă Show, în continuare:
"M-am uitat toată ziua, cu toată că am dormit doar câteva ore. Toată lumea doarme doar câteva ore, pentru că aici toată lumea visează cu ochii deschişi", şi-a început interviul Marius Tucă. Lăsând la o parte atitudinea admirativ-laudativă a lui Tucă din timpul interviului, sunt de notat declaraţiile lui Adrian Sârbu
Adrian Sârbu:
- Sunt cunoscut ca fiind arogant. De fapt, sunt foarte arogant. Din acest punct de vedere nu am niciun fel de problemă dacă cineva mă înjură sau mă laudă. Respect laudele, respect înjurăturile, dar nu mă interesează.
- Tot ce fac are o filozofie. Vorbind de Aleph, care m-a fascinat şi care mă urmăreşte de 50 de ani, n-aş putea să spun că e mai puternic, că are o magie mai mare decât am văzut pentru prima dată o alba neagra.
- Am venit cu un nou concept de televiziune şi nu-l înţelege nimeni. Noi aspirăm să realizăm o comunitate care să rezoneze acestui univers numit Alpeh. Am ales omul smart la această televiziune. Proiectul nostru obiectiv este să creeăm o conştiinţe de sine acestui public smart.
Acest canal este un univers de informaţii şi de entertaiment pe care îl oferim acestui public.
- Aleph-ul m-a obsedat dintr-o vreme a adoslecenţei, când îmi împărţeam viaţa între fotbal şi lectură. Am descoperit povestea lui Borges şi iniţial credeam că am înţeles ceva, dar de fapt nu am înţeles nimic.
- Unii sunt fascinaţi de ce au văzut, că e unic, nou şi aşa mai departe. Pe unii nici nu îi interesează ce e Aleph. Unii cred că acest produs este un fake şi că nu ar fi jurnalismul care vorbeşte de războiul dintre Ciolacu şi Orban.
- Le-am cerut tuturor să fie motivaţi. Meseria asta nu poţi să o faci dacă nu eşti motivat. Astăzi, jurnalismul se împarte în două: popular - utilizator de facebook, instagram, youtube, oamenii ăştia sunt şi jurnalişti şi consumatori.
- Eu cred că astăzi meseria de jurnalistă este cerută, importantă, în cazul României situaţia este îngrijorătoare, ceea ce fac eu la vârsta mea e să reinventăm şi să redescoperim magia acestei meserii de jurnalist.
- Noi, astăzi, trăim vremuri pe care nu le înţelegem. Astăzi, trecutul nu ne mai ajută să înţelegem realitatea. Era digitală este a prezentului. Ceea ce ne diferenţiază este atingerea doctoratului în autenticitate şi autoritate. Te aşez în faţa unui spectator în calitate de jurnalist şi deja ai un handicap. Pentru că în sine spectatorul este un jurnalist.
- După ce ai investit motivaţie, talent sau trăieşti experienţa, realizezi că respectivul spectator, cititor te crede. Te-ai încărcat cu obligaţie şi în acel moment e ceea ce numim noi jurnalist. Trebuie să fii onest cu tine însuţi. Descoperi că ai un sens al existenţei tale, fie că ai intrat în meserie de 3 zile sau de mai mult timp.
- Lucrez aici cu jurnalişti cu care am trăit experienţa Pro TV-ului 25 de ani. Sunt mulţi şi foarte buni. Au venit şi mulţi copii motivaţi, şi dacă pleacă de aici cu siguranţă avem o şansă să ajungem la autoritate.
- După 2010, vedem degenerarea televiziunii din România. Dacă până în 2013 toate voiau să devină Pro TV, după acea dată toate voiau să devină Kanal D. În 2013 am descoperit o mare aşteptare. Aceasta s-a născut prin tehnologia prin comunicare. Aşteptarea a fost complexă, nereprezentată a unui public pe care eu îl numesc smart, nu mai primea ceea ce avea nevoie în România. De aceea, acest public a plecat din televiziune, a plecat emoţional din România.
- O să le dăm altceva oamenilor. Nu poţi să aspiri să le dai oamenilor un produs fără motivare, etică profesională şi, în cazul nostru, meseria de jurnalism. La Aleph News face un jurnalism al zilelor noastre.”
Ce înseamnă breaking news pt Sârbu?
„Televiziunea de news este despre lucruri pe care noi le aşteptăm să se întâmple.
Un jurnalist de televiziune de news trebuie să fie pregătit ca aceste întâmplări să existe. Este important să dai sentimente telespectatorului că ceea ce i-ai adus astăzi este news şi este ceva pe care el se aştepta să-l vadă, dar nu ştia că se aştepta să vadă.”
Comentarii
- sarbu nu e arogant, ci doar infatuat si scelerat. A pierdut legatura cu realitatea iar ce spune sunt doar minciuni. Ceea ce nu face irelevant demersul sau dar il poate face periculos. Imi e ca bani nu de la Lauder are, ci de la Sputnik si de la rusi. Printre ancorele postului avem suspect de multe nume cu puternica rezonanta slava (Raisa Humeniuc, Andreea Perminova, Tatiana Lipchin)
- a calculat probabil ca perioada electorala o sa ii asigure tractiunea initiala. Cunoastem cazul TV-urilor infiintate pt 3 luni de zile cat dureaza banii partidelor. PS: si nu vorbim de partidele “smart” ci de prietenii politici ai lui Sarbu: Ponta de exemplu, lansat si cultivat intens la vremea sa (“tanar procuror” generatia NATO, bla bla)
- alegerea vizibila cat de curand va fi logic aceea de ocupare a spatiului lasat liber de OTV. Adaugand si targetul asumat “smart” tare imi e ca o buna perioada de vreme vom ave “Teoria Conspiratiei TV”: public tinta antivacceri, Quanon, etc...
- tehnica cel putin stranie a prim planului fortat ma duce cu gandul la un public cu probleme de vedere la distanta, altfel nu imi inchipui de ce ai vrea sa te apuce durerile de cap privind la fetele acelea bulbucate
- evident asteptam si componenta dezbracata, dar intelectuala, a televiziunii sale, ca doar cum o sa faca tractiune in online si social media decat cu vedere la chilotii cuiva si altcuiva - pe modelul profesoarei de matematica din Sankt Petersburg specializata in ***.
Ce sa mai adaugam, decat ca ii dorim lui Sarbu Putin si foarte Putin succes.
Sarbu in 1990 ii cerea lui Ion Ilici Iliescu permisiunea sa detoneze P-ta Universitatii, iar Lauder nu i-a dat niciun ban, minte de rupe!
"Canal 33 avea să se transforme în Pro TV"
comentariu:
Canal 33 e cel de azi. Pe vemea aia era vorba de Canal 31.
alt post tv, alt secol.
Daca doriti continut de calitatea aveti la indemana world wide web. Presa din Romania este egala cu 0.
Adrian Sarbu este un avangardist dar oamenii cu bani nu inseamna neaparat smart.
Le doresc succes si cam atat, ca sa livrezi stiri fierbinti trebuie sa ai logistica in toata tara si nu numai.
Poate va face reporter din fiecare individ cu telefon, orice este posibil.