E prea multă publicitate şi a rămas prea puţin loc pe TV pe finalul anului. Asta pentru că, în lunile de pandemie, parte din campanii au fost oprite din cauza stării de urgenţă.
Cât de multă publicitate: cu 50%-100% mai multă decât minutele disponibile acum pe TV.
Ca urmare, industria de publicitate (agenţiile şi clienţii) cere mai mult spaţiu pe TV decât permite acum legea.
Acum sunt permise 12 minute de publicitate pe oră la posturile comerciale, industria cere de la CNA o derogare "temporară", până la sfârşitul anului, pentru 15 minute pe oră.
Efectul pentru telespectatori: calupurile de publicitare s-ar lungi considerabil (la cele 15 minute se mai adaugă spoturile Guvernului şi promo-urile posturilor) în condiţiile în care finalul de an este oricum, în mod tradiţional, cea mai aglomerată perioadă a anului.
Cererea a fost făcută oficial, către CNA, de două organizaţii care reunesc jucătorii pieţei: Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) şi IAA - International Advertising Association.
Pe scurt: au fost tăiate bugete în pandemie, au fost realocate acum, dar nu mai e spaţiu îndeajuns pe TV. Dacă nu se consumă bugetele, este posibil ca, la anul, companiile mulţinaţionale să aloce mai puţin.
Care a fost răspunsul CNA?
Modificarea cerută de industrie nu poate fi operată de CNA, întrucât durata publicităţii este stipulată în Lege audiovizualului. O schimbare poate fi făcută doar prin Ordonanţă de urgenţă sau printr-o iniţiaţivă leslativă în Parlament.
Din documentul IAA şi UAPR:
- "În acest moment, cererea de spaţiu TV depăşeşte cu 50%-100% minutajul disponibil al staţiilor TV. Practic, ne aflăm în situaţia în care clienţii de publicitate doresc să investească, iar staţiile TV nu au posibilitatea de a absorbi bugetele disponibile din lipsa de spaţiu de emisie pentru publicitate."
- "Rugăm CNA să aprobe ca staţiile TV să poată depăşi minutajul legal cu max. 20% (cel mult 15 minute pe oră pentru staţiile comerciale şi maxim 10 minute pe oră pentru staţia publică). Această măsură să fie valabilă doar până la finalul anului 2020."
Ce spun că s-ar întâmpla în cazul în care nu se măreşte legal pauza de publicitate:
- piaţa de publicitate TV va scădea cu 10-15%
- televiziunile nu vor putea atrage toate bugetele de pe piaţă, după ce bugetele din prima parte a anului au fost realocate acum.
- posturile TV nu pot mări preţul, pentru că sunt contracte semnate înainte de starea de urgenţă
- clienţii de publicitate nu îşi vor atinge obiectivele de vânzări şi vor ajusta negativ planurile de afaceri pentru România cu consecinţe în scăderea investiţiilor din 2021 (inclusiv în zona de marketing, adică bugetele vor fi mai mici la anul)
- clienţii de publicitate care au semnat contracte de difuzare în avans pot cere penalizări televiziunilor în cazul în care acestea nu vor livra audienţa promisă prin contract din lipsă de spaţiu.
Comentarii
Statu o sa mai incaseze niste bani din pix.
Pe stirea cu audientele meciului nu zici nimic de Antenuta ta? Umilinta maxima! ha ha ha ha ha
Sau pe stirea cu Factoratii tai de 2 bani...
Iar in Romania Pro TV lider detasat de peste 20 de ani peste Antenuta ta.
Postacule de audiente nu comentezi nimic? Frica prea mare?
Daca tot e asa de mare cererea, iar marfa e atat de buna calitativ, de ce statiile TV nu cresc preturile? Sunt presate de clienti si agentii? Pe bune? Cum? Sunt amenintate ca bugetul va fi mutat pe Digital? Si daca vor ajunge sa difuzeze aproape juma’ de ora, in fiecare ora, reclame si promouri, oare audienta va mai ramane in fata televizorului? Oare unde vor migra telespectatorii si apoi si bugetele? La Google si Facebook. Si uite asa, vor fi mai putin bani pentru productii locale, mai putin bani pentru agentii, iar la final clientii vor fi “multumiti” ca vor prinde un bot care sa le faca view-uri fake pe youtube ai like-uri la fel de fake pe Facebook.
Viitorul e minunat... pt google si facebook.
Așa cum observa și un antevorbitor publicitatea abundentă face ca o parte a audienței să se reorienteze către alte posturi TV, inclusiv cele pe care trebuie să le plătești suplimentar pentru a le accesa (Film Now, HBO), dar și serviciile online ca Netflix.
Unii clienți publicitari ai televiziunilor au preferat deja să doneze bani instituțiilor medicale și să investească altfel decât o făceau de obicei în piață.
Și acum pe final de an se pot găsi alte modalități creative de a cheltui bugetele de publicitate, asigurând un ROI chiar mai bun decât cel oferit de televiziunile centrale.
Soluția este „întoarcerea la popor”, dar evenimentele locale nu pot fi organizate în condițiile actuale.
Rămân ambalajele ediție specială și tombolele, chiar dacă nu vor mai fi promovate cu ajutorul unor promoteri.