Respectaţi independenţa editorial! - au spus un în cor cinci organizaţii care apără presa, inclusiv Reporteri fără frontiere, într-o scrisoare deschisă către noul şef al CME şi Pro TV - Petr Kellner.
Pe scurt, cele cinci organizaţii vorbesc în document despre respectarea independenţei editoriale ale televiziunilor cumpărate la pachet cu compania CME, care deţine şi Pro TV. Cu multe trimiteri către China.
„Grupul PPF va trebui să îşi asume o responsabilitate semnificativă în lumina rolului mass-media, ca în orice societate democratică, şi de a oferi cetăţenilor informaţii independente cu privire la informaţiile de interes public. Este esenţial să fie la înălţimea sa.
Redacţiile trebuie să poată acoperi orice subiect fără mustrări, iar presa trebuie să aibă libertatea de a-şi îndeplini rolul de „câine de pază”.
Jurnaliştii trebuie să poată urmări povestea oriunde duce. În acest context, observăm relaţiile comerciale extinse ale PPF cu China, a cărei conducere este sensibilă la critici”, arată mesajul.
Semnatarii fac referire la relaţiile comerciale pe care firmele lui Kellner le are cu China, relaţii care ar putea ameninţa independenţa editorială a jurnaliştilor.
"Rolul crescând al Chinei în Europa Centrală este o problemă de interes public incontestabil în regiune. Prin urmare, vă rugăm să vă asiguraţi că publicaţiile pe care le deţineţi sunt libere din punct de vedere editorial şi pot publica, în mod critic, materiale despre politica sau investiţiile chinezeşti în ţările lor. Nu ar trebui să existe presiuni sau să fie evitate anumite probleme.
La fel, nu trebuie să devină firme de PR pentru creşte imaginea Chinei sau pentru a-i face favoruri."
Ce mai spune documentul:
„După finalizarea tranzacţiei, la 13 octombrie, compania dvs. a adăugat în portofoliul său de afaceri peste 30 de canale TV, care adună o audienţă de aproximativ 45 de milioane de persoane din Bulgaria, Cehia, România, Slovacia şi Slovenia, inclusiv brandurile bTV şi Nova. Această achiziţie are implicaţii pe scară largă pentru peisajele media din fiecare ţară menţionată.
De asemenea, vine într-un moment în care libertatea presei şi jurnalismul independent sunt supuse unei presiuni semnificative în toată Europa Centrală şi de Est, inclusiv în toate cele cinci ţări menţionate mai sus”, notează scrisoarea.
Reamintim că grupul ceh PPF a cumpărat grupul CME, care deţine şi Pro TV, dar care are afaceri media şi în alte ţări din regiune. Achiziţia s-a oficializat pe 13 octombrie. Cu o săptămâna înainte, Comisia Europeană aprobase tranzacţia prin care Central Media Entreprises, compania-mamă a Pro TV, trecea la PPF.
Semnatarii scrisorii sunt: European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF), European Federation of Journalists (EFJ), International Press InstituteOsservatorio Balcani Caucaso Transeuropa (OBCT), Reporters Without Borders (RSF).
Ce mai scriu organizaţiile, printre altele:
- Fiind un consorţiu de organizaţii cu deceniide experienţă în Europa Centrală şi de Est, suntem conştienţi de faptul că angajamentul proprietarilor mass-media pentru valoarea calităţii, jurnalismul independent este un factor determinant pentru libertatea mass-media din regiune.
- Importanţa acestor aspecte a fost subliniată recent în raportul Comisiei Europene privind statul de drept, care a evidenţiat transparenţa proprietăţii mass-media drept aspect major în toate cele cinci ţări menţionate. Aici este apare şi problema independenţei editoriale.
- În ultimul dvs. raport anual PPF, aţi declarat clar că nu aveţi nicio dorinţă să implicaţi compania în politică. Este esenţial ca acest standard să fie respectat, având în vedere că mijloacele de comunicare pe care le deţineţi joacă un rol major în dezbaterea publică şi în formarea opiniei publice din ţările respective.
- Publicaţiile cu o acoperire atât de largă au o responsabilitate specială de a oferi cetăţenilor informaţii independente şi de calitate, evitând totodată promovarea unor interese comerciale sau politice specifice sau percepţia acestora. Din acest motiv, capacitatea lor de a lucra liber de orice interferenţă este primordială.
- Redacţiile trebuie să poată acoperi orice subiect fără mustrări, iar presa trebuie să aibă libertatea de a-şi îndeplini rolul de „câine de pază”
- Jurnaliştii trebuie să poată urmări povestea oriunde duce. În acest context, observăm relaţiile comerciale extinse ale PPF cu China, a cărei conducere este sensibilă la critici.
- Rolul crescând al Chinei în Europa Centrală este o problemă de interes public incontestabil în regiune. Prin urmare, vă rugăm să vă asiguraţi că publicaţiile pe care le deţineţi sunt libere din punct de vedere editorial şi pot publica, în mod critic, materiale despre politica sau investiţiile chinezeşti în ţările lor. Nu ar trebui să existe presiuni sau să fie evitate anumite probleme.
- La fel, nu trebuie să devină firme de PR pentru creşte imaginea Chinei sau pentru a-i face favoruri.
- Folosirea mijloacelor de informare în scopuri mai degrabă private decâtîn folos public dăunează foarte mult percepţiei despre independenţa editoarilă şi contribuie la diminuarea încrederii publice în presă.
- În calitate de proprietar al Grupului PPF, vă rugăm să vă angajaţi în scris şi să vă asiguraţi că independenţa editorială a tuturor posturilor nou achiziţionate va fi respectată, indiferent de presiunea politică sau financiară.
Citeşte şi: Anunţ OFICIAL. Compania-mamă a Pro TV va avea un nou proprietar. Tranzacţia, evaluată la 2,1 miliarde de dolari
Citeşte şi: De săptămâna viitoare noul patron al Pro TV îşi intră în drepturi. Comisia Europeană a aprobat vânzarea companiei-mamă a Pro TV
Marţi 13, ziua de când Pro TV are un nou proprietar. Schimbare la vârf în compania-mamă. Şefii mari, înlocuiţi
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Comentarii
Asta ai înțeles tu, că au scris angajații?
Scrie de mai multe ori în text că sunt organizații care veghează la independenta presei. ONG-uri.
*** clasic sau funcțional?