Schimbare importantă pe piaţa de publicitate. "Clasicul" public comercial de acum, adică tinerii între 18 şi 49 de ani, de la oraşe, va fi extins. Cum se schimbă topurile de audienţă?
Din informaţiile Paginademedia.ro, Pro TV lucrează deja, de mai mult timp, cu o parte din clienţi pe un segment de public extins, urmând ca trecerea la noul public comercial să fie completă în următorul an.
Noul public este unul extins, de la 18-49 de ani din oraşe (aşa cum l-a folosit Pro TV de aproape 20 de ani), la un public naţional, între 21 şi 54 de ani.
Targetul ia în considerare şi un alt aspect, respectiv categoriile socio-profesionale Esomar (ABCDE), astfel noul segment comercial al Pro TV va fi 21-54 de ani ABCD (singura categorie exclusă E, este una mai puţin intersantă din punct de vedere comercial, adică "Muncitori manuali si non-manuali cu nivel de educatie scazut, proprietari de intreprinderi mici si agricultori").
Cum ar arăta clasamentele de audienţă pe noul target comercial, dar şi alte detalii despre categoriile Esomar, în continuare:
Unul dintre şefii Pro TV a explicat de ce această mutare, într-un interviu acordat Adevărul.
Florin Alexandrescu, Chief Business Officer Pro TV:
- În România, toate datele disponibile indică faptul că puterea de cumpărare acum, dar şi în anii care urmează este şi va fi concentrată în zona de public naţional, cu vârste cuprinse între 21 şi 54 ABCD, un segment care cuprinde şapte milioane de români, faţă de 4,2 milioane în segmentul urban, 18-49 de ani.
- În ultimii ani am fost cu toţii martori ai migraţiei locative a populaţiei din urban către zonele metropolitane ale oraşelor – peste un milion de locuinţe construite în ultimii zece ani –, acest fenomen fiind în accelerare după începutul pandemiei.
- Observăm o extindere a publicului activ şi stabil financiar dincolo de 49 de ani, adică publicul cu vârsta de 50-54 de ani, care la momentul Revoluţiei avea 19-23 ani.
- De asemenea, un fenomen social extrem de răspândit este migrarea segmentului de 18-20 de ani în afara României – este vorba de tinerii care pleacă în străinătate pentru studii sau în scop lucrativ.
- Nu în ultimul rând, urmărim să maximizăm audienţele canalelor Pro TV pe un public ţintă cu relevanţă comercială, prin urmare luăm în considerare segmentul de grade ESOMAR ABCD.
- Nu am descoperit noi apa caldă, toate aceste date sunt deja folosite în toată Europa şi în SUA, în marea majoritate a pieţelor de televiziune targetul comercial fiind naţional, cu vârste cuprinse între 25 şi 54 de ani.
Cum ar arăta clasamentele cu noul public?
Dată fiind extinderea publicului, numărul de telespectatori este mai mare. Două exemple din ultimele zile, cu publicul "clasic" comercial (18-49 de ani urban) şi noul public, 21-54 de ani, naţional.
Românii au talent, luni 22 martie
Urban 18-49 | Persoane | Rtg% | Share | National 21-54 ABCD | Persoane | Rtg% | Share | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Antena 1 | 389.000 | 9.2 | 24.5 | 1 | Pro TV | 808.000 | 11.7 | 27.1 | |
2 | Pro TV | 380.000 | 9.0 | 24.0 | 2 | Antena 1 | 650.000 | 9.4 | 21.8 | |
3 | Kanal D | 177.000 | 4.2 | 11.2 | 3 | Kanal D | 411.000 | 6.0 | 13.8 | |
4 | Antena 3 | 54.000 | 1.3 | 3.4 | 4 | Romania TV | 100.000 | 1.4 | 3.3 | |
5 | Romania TV | 53.000 | 1.2 | 3.3 | 5 | Antena 3 | 99.000 | 1.4 | 3.3 | |
6 | Pro Cinema | 35.000 | 0.8 | 2.2 | 6 | Pro Cinema | 62.000 | 0.9 | 2.1 | |
7 | TVR 1 | 35.000 | 0.8 | 2.2 | 7 | TVR 1 | 61.000 | 0.9 | 2.1 | |
8 | Comedy Central | 34.000 | 0.8 | 2.2 | 8 | DigiSport 1 | 53.000 | 0.8 | 1.8 | |
9 | Digi 24 | 33.000 | 0.8 | 2.1 | 9 | National TV | 48.000 | 0.7 | 1.6 | |
10 | DigiSport 1 | 31.000 | 0.7 | 1.9 | 10 | AMC | 48.000 | 0.7 | 1.6 |
Chefi la cuţite, marţi, 23 martie
Urban 18-49 | Persoane | Rtg% | Share | National 21-54 ABCD | Persoane | Rtg% | Share | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Antena 1 | 365.000 | 8.7 | 26.1 | 1 | Pro TV | 676.000 | 9.7 | 25.0 | |
2 | Pro TV | 332.000 | 7.9 | 23.8 | 2 | Antena 1 | 620.000 | 8.9 | 22.9 | |
3 | Kanal D | 164.000 | 3.9 | 11.7 | 3 | Kanal D | 356.000 | 5.1 | 13.2 | |
4 | Antena 3 | 52.000 | 1.2 | 3.7 | 4 | Romania TV | 85.000 | 1.2 | 3.1 | |
5 | Romania TV | 43.000 | 1.0 | 3.1 | 5 | Antena 3 | 83.000 | 1.2 | 3.1 | |
6 | Digi 24 | 28.000 | 0.7 | 2.0 | 6 | TVR 1 | 59.000 | 0.9 | 2.2 | |
7 | National TV | 25.000 | 0.6 | 1.8 | 7 | Pro Cinema | 50.000 | 0.7 | 1.8 | |
8 | Pro Cinema | 24.000 | 0.6 | 1.7 | 8 | Prima TV | 44.000 | 0.6 | 1.6 | |
9 | Happy Channel | 24.000 | 0.6 | 1.7 | 9 | Happy Channel | 43.000 | 0.6 | 1.6 | |
10 | TVR 1 | 23.000 | 0.5 | 1.6 | 10 | Digi 24 | 40.000 | 0.6 | 1.5 |
Clasele Esomar - AB, categoriile "Premium"
Folosite în marketing, oferă o clasificare a publicului ţinând cont de educaţie, venituri şi ocupaţie.
Categoriile, pe scurt:
- categoria AB (superior): "manageri, directori si profesionisti, specialisti"
- categoria C (mediu): "muncitori calificati, angajati ce presteaza munca non-manuala"
- categoria DE (inferior): "angajati ce presteaza o munca manuala necalificata si alte categorii de angajati cu educatie"
Care sunt toate categoriile Esomar şi cum sunt explicate fiecare, pe larg, aici.
Sursa categoriilor Esomar: brat.ro
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
In maxim un an, doi, trebuie sa avem si noi asa. Obligatoriu.