Reacţie a organizaţiei Reporteri fără frontiere, după decizia coaliţiei de la guvernare de a „sparge” în două şefia TVR-ului şi a Radioului Public. Oficialii organizaţiei au scris un mesaj pe Twitter:
„Coaliţia guvernamentală intenţionează să extindă controlul politic asupra TVR şi Radio România, prin creşterea numărului de funcţii de conducere numite printr-un proces politic în parlament.
O astfel de iniţiativă ridică îngrijorări pentru independenţa instituţiilor publice de presă din România. RSF dezaprobă puternic această mişcare”, au scris reprezentanţii Reporteri fără frontiere pe Twitter.
Reamintim că funcţia actuală de Preşedinte Director General a TVR s-ar putea „sparge” în două.
Astfel, Postul public ar putea avea separat un preşedinte al Consiliului de Administraţie şi un director general. La fel s-ar putea să se întâmple şi în cazul SRR.
În prezent, la TVR funcţia de Preşedinte-Director General este ocupată de Doina Gradea. Georgică Severin este şeful Radioului public.
Proiectul a stârnit critici şi din partea lui Iulian Bulai, şeful Comisiei de Cultură din Camera Deputaţilor. Acesta a spus, în urmă cu câteva zile, că nu este de acord cu decizia coaliţiei de la guvernare de a „sparge” în două şefia TVR-ului şi a Radioului Public.
Postarea de pe contul de Twitter Reporteri fără frontiere
#Romania: Government coalition intends to extend the political control over public media @romania_radio & @_TVR by increasing the number of management positions appointed through a political process in the parliament. pic.twitter.com/AsEd7pbS5W
— RSF in English (@RSF_en) March 30, 2021
CITEŞTE ŞI: Şefia TVR s-ar putea „sparge” în două: un director general şi un preşedinte
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Domnule, separarea functiei “bicefale”detinuta acum de conducerile SRTV si SRR nu este o nouatate pe plan legislativ.
Al intentiilor.
Inca de la aparitia Legii nr. 41/1994 si intrarea ei in vigoare, efectiv, in 1998 s-a incercat amendarea acestei legi, dar motivatiile politice au pus piedica acestei intentii.
Raportand prevederile actualei legi labsituatia economica, statutul incert al SRTv, nivelul de subordonare si nu numai, legea este cazuta in desuitudine, nu mai tine pasul cu realitatea.
La momentul prezent, legea mai sus invocata, prevede si dispune ca, “presedintele consiliului de administratie este directorul general al societatii”, aceasta norma definind cele doua functii in sarcina unui singur individ dar, care nu are calitatea de angajat al societatii(nu este obligatoriu)si, ma repet, defineste o functie care obliga si controleaza acelasi detinator al “postului”.
Prin exceptie, pentru functia si postul de Director general se poate incheia cim care poate fi retribuit cu un salariu situat la nivelul indemnizatiei de secretar de stat.
Sa fiu mai explicit, directorul general este “ordonatorul de credite” si in acelasi timp, in calitate de Director general, dar si membru(sef) al Comitetului Director(alta functie)propune Consiliului de administratie adoptarea de hotarari.
Retinm ca propune, dar si duce la indeplinire hotararile consiliului de administratie.
Comitetul Director adopta propriile hotarari si adopta strategia de preograme si cheltuielie cu realizarea productiei....
Ce sa vezi, presedintele consilului si membru al acestuia este cel ce aproba ceea ce propune Directorul General sau/ si Comitetul Director, este cel ce odoneaza creditele, dar si urmareste si controleaza “executia bugetara”.
Curios, nu?
Deci, presedintele consiliului de administratie este membru al consiliului, este si Directorul general, dar este si membru al Comitetului director si dispune de banii societatii.
Mentionez, ca in conformitate cu actualele prevederi ale legii nr. 41/1994 fiecare dintre aceste functii detinute de un singur individ exista sarcini ale functiilor, care se bat cap in cap....
Da, este o organizare “mirobolanta” ce se apropie de gluma aceea cu ...centratul, dat cu capul si arbitratul dar, ce sa-i faci asta-i realitatea.
In prezent, PDG-ul este ales prin vointa mai mult sau mai putin politica sau “pe simpatie” din randul membrilor Consiliului de administratie, in prima sedinta a acestuia, dar este la discretia sefilor comisiilor de cultura din parlament, care “dau avizul” (vezi cazul G.)
Din cate cunosc, la nivel de parlament, au existat si probabil ca prin sertarele acestuia mai exista 3(trei) proiecte de modificare a Legii nr. 41/1994, pe toate capitolele inclusiv pe cele ale organizarii administrative si de conducere, dar....
Nu ma refer la proiectul lui Severin, care este o....falsa propunere.
Si, ca sa nu insist prea mult, sper ca modificarea de care se vorbeste, nu va fi asazisul proiect al dl. ce in prezent este sef la Radio si care cuprinde numai separarea functiilor de Director General de cea de Presedinte al consiliului de administratie, fara o fundamentare serioasa si explicita care sa reziste in timp.
Acel proiect este unul strict politic si nu aduce nicio noutate sau clarificare de atributii la nivelul organizarii administrative sau editoriale a celor doua societati de media, publice, respectiv SRTV si SRR.
Va dau un exemplu, “restructurarea” functiilor de conducere, strict la nivelul PDG si CA nu este completa fara o definire clara privind accederea la aceste functii si reorganizarea Comitetului Director si obligatia aparitiei unei structuri de programe, respectiv a unui Consiliu de programe, distinct de conducerea executiva.
Durectorul General nu trebuie sa fie membru al CA, dar trebuie sa aibe statut de invitat permanent care periodic sa prezinte rapoarte de activitate privind indicatorii de management cu care s-a angajat la incheierea contractului de munca( management).
Obligatoriu functia de Director General sa poata fi ocupata exclusiv prin examen sau concurs cu prezentarsa unui proiect de management, specific institutiei de media.
Cam atat pentru moment.