Skip to main content

Cât costă emisiunea Care pe care de la TVR? Aproape 600.000 de euro, pentru două sezoane

 
Ruxandra Gheorghe Negrea este jurnalist senior şi lucrează în TVR din 2001, când a debutat cu o altă emisiune dedicată educaţiei, Vorbeşte corect / captură: TVR
Ruxandra Gheorghe Negrea este jurnalist senior şi lucrează în TVR din 2001, când a debutat cu o altă emisiune dedicată educaţiei, Vorbeşte corect / captură: TVR

Cât costă emisiunea despre limba română de la TVR? Jurnaliştii Libertatea anunţă că au „intrat în posesia unor documente din cadrul televiziunii naţionale pentru realizarea emisiunii Care pe care”, prezentată de Ruxandra Gheorghe Negrea. Se arată că 44 de ediţii, pentru care există contract, costă „aproximativ 570.000 de euro”.

Publicitate

Cheltuiala cel mai mare, titrează sursa, care menţionează că TVR confirmă această informaţie, este pentru plata licenţei: „2.490 de euro plus TVA” pentru fiecare ediţie.

Ideile principale din articol:

  • TVR are peste 2.000 de salariaţi, conform celui mai recent raport de activitate.
  • Emisiunea Care pe care este un format realizat de Marius Toader, director de creaţie şi coproprietar al companiei SC Media Factory Unit SRL. Marius Toader este cel care a fost producător general şi pentru show-urile „MasterChef România” şi „Imperiul Leilor”, de la Pro TV.
  • Documentul care justifică achiziţia formatului emisiunii Care pe care a fost „avizat şi semnat de Carla Tompea, producător general al TVR”.
  • Argumentarea făcută de TVR pentru achiziţionarea formatului emisiunii Care pe care: „Un format TV de cultură generală, care evidenţiază importanţa conservării şi promovării limbii şi a patrimoniului cultural românesc, servind totodată ca instrument de educare şi îmbunătăţire a abilităţilor lingvistice ale concurenţilor şi telespectatorilor”.
  • Documentele care justifică achiziţionarea formatului au fost adunate în TVR în septembrie 2022, cu jumătate de an înainte de lansarea Care pe care pe micile ecrane. Atunci ar fi început negocierile între TVR şi SC Media Factory Unit SRL. Avizul pozitiv pentru semnarea contractului între cele două părţi s-a dat în februarie 2023.
  • SC Media Factory Unit SRL a vândut către postul public de televiziune doar conceptul, „producţia fiind realizată de echipa TVR”. Pentru acest concept, „TVR plăteşte 130.000 de euro, conform unor documente interne intrate în posesia Libertatea”.

„Puţin peste 2.000 de euro reprezintă sponsorizări, în rest sunt bani publici”

  • Emisiunea a avut nevoie de aprobarea prealabilă a Consiliului de Administraţie al SRTv, deoarece costurile de achiziţie depăşesc mai mult de 100.000 de euro.
  • Genericul emisiunii Care pe care are 85 de nume, dintre care sunt trecute „două persoane la tâmplărie, alte două la tapiţerie, două costumiere şi şase cameramani”.
  • „Conform devizului, emisiunea va costa TVR 2.341.614 lei plus TVZ. Adică, aproximativ 570.000 de euro. Puţin peste 2.000 de euro reprezintă sponsorizări, în rest sunt bani publici. Pentru studiouri, imagine, onorariu participanţi, scenografie şi stilistică, personal editorial şi construcţie decor”.
  • „Conform unui răspuns oferit ziarului de către Televiziunea Română, licenţa de program cuprinde următoarele elemente: biblia formatului, pachetul grafic, pachetul software, refacerea softului, consultanţă pentru format, operarea pachetului.”
  • „Întrebaţi dacă mai există şi alte emisiuni în cadrul TVR unde se plăteşte pentru o astfel de licenţă, reprezentanţii postului public au transmis ziarului (Libertatea) că «o astfel de licenţă se mai plăteşte pentru emisiunile Câştigă România! şi Vedeta populară».
  • „Începând din luna mai, 133 de persoane (din TVR, n.r.) au primit sporuri între 534 de lei şi 5.324 de lei brut, pentru sarcini suplimentare care sunt făcute tot în timpul celor opt ore de program. Pe lista persoanelor cu măriri apare inclusiv Ruxandra Gheorghe (prezentatoarea emisiunii Care pe care – n.r.). Pe lângă salariul lunar pe care aceasta îl primeşte din partea TVR, Negrea încasează din luna mai suma de 5.324 de lei brut, cel mai mare dintre sporurile acordate. Suma reprezintă «65% spor pentru îndeplinirea sarcinilor de jurnalist TV senior pentru emisiunea Care pe care».”

Înainte de lansarea emisiunii pe TVR, Marius Toader a povestit, pe facebook, cum a luat naştere acest format:

Marius Toader: „Luni (8 mai 2023, n.r.) începe la TVR o emisiune concurs după un format pe care l-am scris în prima sa formă pentru Cristina Ţopescu, o mare susţinătoare a limbii române. Nu a fost să fie atunci la Prima TV.

Formatul a ajuns după ceva ani în atenţia a doi dintre preşedinţii TVR, dar de fiecare dată lucrurile s-au împotmolit. Poate şi pentru că pe atunci nu aş fi cedat formatul dacă emisiunea nu era produsă de către Media Factory.

Aşa că au trecut mai bine de 15 ani de la scrierea formatului până la difuzarea emisiunii... O dovadă că lucrurile se întâmplă la vremea lor, nu când şi cum vrem noi. Doar avem impresia că noi le facem şi le decidem.

După 3 variante şi 4 titluri, formatul a ajuns acum în producţie la TVR”.

Emisiunea Care pe care a debutat la TVR 1 în data de 8 mai 2023

 

Ruxandra Gheorghe este angajată în TVR din 2001, an în care s-a lansat şi „pastila” Vorbeşte corect, a cărei primă prezentatoare a fost.

În prezent, Ruxandra este angajată în TVR ca jurnalist senior, la redacţia Ştiri, unde lucrează zilnic.   

Emisiunea Care pe care este acum în pauză de difuzare, pe post fiind doar reluări. Show-ul va reveni pe micile ecrane din toamnă, câteva dintre viitoarele episoade fiind deja filmate, în avans.

Pe lângă munca din redacţia de ştiri şi muca pentru emisiunea Care pe care, Ruxandra Gheorghe se ocupă şi de ediţiile din zilele de luni ale „pastilei” Vorbeşte corect!

Autor: Anca Bejan anca.bejanpaginademedia.ro
viewscnt

sus