Platforma de socializare Facebook a început să-şi informeze utilizatorii cu privire la preţul pe care îl pot plăti ca să scape de reclame. Şi nu e deloc ieftin.
„În momentul când nouă ni se va arăta această opţiune, şi anume, că poţi plăti 10 euro ca să nu mai fi urmărit de reclame sau să fii de acord cu prelucrarea tuturor datelor personale ca să ai în continuare un serviciu gratuit, eu cred că marea, marea majoritate o să opteze pentru urmărirea şi profilarea lor în schimbul celor 10 euro”, a declarat Dragoş Stanca, om de online şi preşedintele BRAT, la Euronews.
La finele lunii octombrie, compania Meta, care deţine Facebook şi Instagram, anunţa că va oferi utilizatorilor din Europa opţiunea de a avea acces la cele două platforme de socializare fără reclame, supundându-se astfel noilor cerinţe ale Uniunii Europene privind GDPR-ul.
Astfel, zilele acesta mai multor utilizatori le-a apărut un mesaj al platformei Meta prin care erau informaţi că se pot abona pentru a folosi conturile de Facebook şi de Instagram fără reclame, iar preţul începe de la 69,99 de lei pe lună (12,99 de euro pe lună), pentru variantele de mobile ale Android şi iOS. Pentru cei cu PC, preţul este de 9,99 de euro pe lună.
„Informaţiile tale nu vor mai fi folosite pentru reclame”, ne informează mai departe Facebook.
A doua opţiune a utilizatorilor este ca utilizatorul să „beneficieze” în continuare de reclame. „Descoperă produse şi mărci prin reclame personalizate, în timp ce foloseşti gratuit conturile de Facebook şi de Instagram. Infromaţiile tale vor fi folosite pentru reclame”.
Dacă alegi varianta gratis, cu reclame, compania Meta mai cere un acord utilizatorilor, şi anume de a-ţi fi folosite informaţiile pentru personalizarea reclamelor.
Abonamentul Facebook devine astfel unul dintre cele mai scumpe de pe piaţa din România. Prin comparaţie, un abonament la platforma Netflix este 11,99 de euro, cea mai scumpă dintre variante. Dar Netflix, cu tot conţinutul său, are şi abonamente de 4,99 euro şi 9,99 euro.
Platforma de streaming YouTube are şi ea o variantă fără reclame disponibilă în România. Preţul este de 39 de lei pe lună, dar există şi variante mai ieftine.
Dragoş Stanca: „Facebook încearcă să stabilească o bursă a disponibilităţii nostre de a ne oferi toate datele pentru a continua să folosim serviciul gratuit”
Dragoş Stanca, om cu vechime în online şi preşedinte al Biroului Român de Audit Transmedia, a comentat la EuroNews motivul pentru care Facebook a ajuns la această măsură.
„Modelul de business al Meta s-a bazat tot timpul pe colectarea unei cât mai ample baze de date despre utilizatori şi colectarea publicităţii cât mai eficientă, la un preţ cât mai mic. Ce s-a întâmplat în ultimii ani, odată ce a intrat în vigoare GDPR-ul, Meta s-a trezit într-o situaţie destul de complicată. Deja a plătit o amendă-record de 1,2 miliarde de euro.
Acum ce s-a întâmplat, Meta a venit şi a spus aşa: Noi nu avem cum să obţinem aşa cum cere GDPR acordul explicit al utilizatorilor de a fi urmăriţi şi atunci noi îi vom oferi această opţiune prin care, dacă nu doreşte să fie urmărit de publicitate să plătească o sume de bani. O sumă considerabilă pentru un serviciu online.
E o combinaţie între strategie cu joc politic. (...)”
„În momentul când nouă ni se va arăta această opţiune, şi anume, că poţi plăti 10 euro ca să nu mai fi urmărit de reclame sau să fii de acord cu prelucrarea tuturor datelor personale ca să ai în continuare un serviciu gratuit, eu cred că marea, marea majoritate o să opteze pentru urmărirea şi profilarea lor în schimbul celor 10 euro.
Facebook încearcă să stabilească o bursă a disponibilităţii nostre de a ne oferi toate datele pentru a continua să folosim serviciul gratuit.”
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro