Skip to main content

Câte zeci de miliarde au cheltuit pentru publicitate giganţii Netflix, Google, Facebook sau Amazon

 
Sursa foto: Pexels
Sursa foto: Pexels

Companiile Big Tech au cheltuit anul trecut aproape 50 de miliarde de dolari pe publicitate. Adică, cu 50% mai mult faţă de 2020, potrivit unui raport WARC.

Publicitate

Au fost analizate opt platforme Big Tech: Alibaba, Alphabet, Amazon, Baidu, Meta, Microsoft, Netflix şi Tencent.

Iar cheltuielile de publicitate ale acestor giganţi au ajuns la 46,6 miliarde de dolari în 2021. Suma, ce are o creştere de 49,4% faţă de anul precendent, reprezintă 6,0% din toate investiţiile publicitare la nivel global, arată analiza WARC, un serviciu internaţional de informaţii de marketing.

Raportat la alte categorii, acest avans este mai rapid decât cel înregistrat de media şi publishing (+34%), tehnologie şi electronică (+26%) sau retail (+21%). Analiza WARC a constatat că Big Tech a contribuit cu mai mult de o zecime (10,4%) din creşterea totală a cheltuielilor publicitare în 2021.

Totodată, cele opt platforme sunt pe cale să reprezinte 10,0% din toate investiţiile publicitare la nivel mondial până în 2030, conform analizei de specialitate. Iar dacă urmează traiectoria actuală, cheltuielile vor depăşi chiar şi acest prag după 2030.

Amazon, cel mai mare agent de publicitate din lume

Cei mai mulţi bani pe publicitate îi dă Amazon. Asta după ce fondatorul Jeff Bezos a afirmat în 2009 că „publicitatea este preţul pe care îl plătiţi pentru că aveţi un produs sau un serviciu neremarcabil”, mai arată sursa citată.

Iată că în 2021 Amazon a investit 16,9 miliarde de dolari în reclame (+55,0% de la an la an), cea mai mare cheltuială făcută vreodată de o singură companie într-o perioadă de 12 luni.

Însă modelul de cheltuieli al Amazon pare să fie autofinanţat: investiţiile în publicitate îl ajută pe Amazon să atragă cumpărătorii către platforma sa de comerţ electronic, care, la rândul său, creşte veniturile pe care le obţine din reclamele media de vânzare cu amănuntul – precum şi cheltuielile publicitare pentru produse precum Twitch şi Freevee.

Al doilea cel mai mare agent de publicitate din cadrul Big Tech este Alibaba, care a investit 8,8 miliarde de dolari (+84,4%) în 2021.

Compania chineză a depăşit pentru prima dată Alphabet, proprietarul Google, în totalul investiţiilor publicitare (7,9 miliarde dolari, +47,0%).

Cel mai scăzut buget pentru publicitate a alocat Microsoft, care a investit 1,5 miliarde de dolari în 2021, sumă care a rămas stabilă din 2016.

Top cheltuieli pe publicitate:

  1. Amazon: 16,9 miliarde de dolari
  2. Alibaba: 8,8 miliarde de dolari
  3. Alfabet: 7,9 miliarde de dolari
  4. Tencent: 4,9 miliarde de dolari
  5. Meta: 3,0 miliarde de dolari
  6. Baidu: 1,9 miliarde de dolari
  7. Netflix: 1,7 miliarde de dolari
  8. Microsoft: 1,5 miliarde de dolari

Alex Brownsell, şeful departamentului de conţinut, WARC Media şi autorul raportului:

„Afacerile Big Tech au parcurs un drum lung de la a fi sceptici la investiţiile publicitare, la clasarea printre cei mai mari agenţi de publicitate din lume. Piaţa comerţului digital pe mobil în primul rând creşte, aşa că şi ponderea lor din totalul cheltuielilor publicitare la nivel mondial este probabil să crească.“

Totuşi, cheltuielile publicitare ale Big Tech ca procent din vânzările totale scad, mai arată raportul WARC.

Excepţie face Meta, proprietarul Facebook, care şi-a accelerat investiţia publicitară. Astfel, ca procent din vânzări, cheltuielile publicitare ale Meta au crescut de la doar 0,8% în 2017 la 2,5% în 2021.

Autor: Alexandra Irimiea alexandra.irimieapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus