Schimbări majore legate de publicitate în noua Lege a audiovizualului, care a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis. Pentru prima dată după 20 de ani, TVR va putea întrerupe emisiunile cu reclamele. Va putea difuza şi mai mult de opt minute pe oră, cât avea până acum.
O altă modificare importantă ţine de durata calupurilor: nu mai e limitată pe oră, ci pe interval din zi. Pauzele de publicitate de la posturile TV pot fi mult mai lungi decât până acum, în anumite condiţii.
Legea vine şi cu norme mai clare legate de plasarea de produse, dar şi cu publicitatea la ţigări şi produse conexe, cum ar fi ţigările electronice şi aromele pentru acestea.
Paginademedia.ro a consultat noua lege. Detalii, în continuare:
În noua Lege a audivizualului, articolul care interzicea publicitatea în interiorul programelor de la TVR a fost abrogat. Schimbarea vine după 20 de ani în care canalele TVR aveau voie să dea publicitate doar între programe (de aici, soluţii prin care multe emisiuni erau difuzate pe părţi).
Televiziunea publică are dreptul, cu noua lege, la mai multă publicitate. Timp de 20 de ani, TVR putea da cel mult opt minute de publicitate pe oră (şi acelea doar între programe). Legea de acum vorbeşte de 16,7% publicitate pe oră. Adică zece minute de publicitate, faţă de opt până acum.
ISTORIE. În urmă cu 20 de ani, când a fost restricţionată publicitatea pe TVR, canalele publice erau un jucător important atât pe piaţa programelor, cât şi pe piaţa publicităţii. Cu emisiuni realizate de Valeriu Lazarov (Surprize, Surprize, Ploaia de stele sau Iartă-mă) TVR scotea audienţe bune, iar încasăile de publicitate se duceau, anual, la 10-15 milioane de euro.
După măsura de restricţionare a publicităţii şi de plasare doar între emisiuni, încasările au scăzut treptat. Corelat cu scăderea audienţelor, în 2021 TVR atrăgea din publicitate în jur de patru milioane de euro.
Modificare importantă: pauza de publicitate poate fi oricât de lungă!
Cea mai importantă schimbare legată de publicitate ţine de lungimea pauzelor de publicitate, care nu vor fi limitate la cel mult 12 minute pe oră (la posturile comerciale) şi 10 minute (la TVR).
Există totuşi un calcul, pe intervale orare:
- în intervalul orar 6.00-18.00, numărul minutelor de publicitate nu poate depăşi 20% din timpul total de reclamă. Practic, posturile pot da, în total, la fel de multă publicitate ca până acum, însă o pot împărţi diferit pe tot intervalul, nu doar într-o oră.
- al doilea interval pentru care se aplică aceleaşi reguli este zona de Prime-Time: 18.00-24.00. Numărul de minute de reclame se calculează pe tot intervalul, nu pe oră: pot fi 24 de minute de reclame într-o oră şi niciuna în ora următoare.
La ce ajută această libertate în împărţirea reclamelor?
- de exemplu, dacă o emisiune are o audienţă mai mare şi o cerere mai mare de publicitate, postul TV poate concentra publicitatea în respectivul program, fără grija celor 12 minute limitate pe care le avea până acum (depăşirea lor însemna amendă de la CNA).
- un alt exemplu ţine de posturile de ştiri: un Breaking News sau o declaraţie importantă difuzată într-o oră putea duce la pierderea publicităţii din intervalul respectiv.
CNA nu mai recomandă spoturi sociale
Până acum, ONG-urile care derulau campanii sociale veneau la CNA ca să obţină o recomandare. Având această recomandare, campania era dată gratuit de posturile TV.
Cu noua Lege a audiovizualului, CNA nu mai emite astfel de recomandări, iar decizia de a le difuza ţine doar de posturile TV.
"Este interzisă emiterea recomandării cu privire la difuzarea în regim de anunţ de interes public a spoturilor informative radio — TV.”
Interzis la publicitatea pentru ţigări electronice
Dacă până acum Legea veche interzicea publicitatea la ţigări şi produse din tutun, dar şi sponzorizările din partea unor astfel de companii, noua Lege a audiovizualului extinde interdicţia şi la ţigările electronice:
"Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru ţigări şi alte produse din tutun, precum şi pentru ţigarete electronice şi flacoane de reumplere este interzisă", spune noua Lege a audiovizualului.
Interzis la ştiri
Noua lege a menţinut interdicţia legată de sponsorizarea emisiunilor de ştiri, însă a reformulat-o:
"Sponsorizarea programelor jurnalelor de ştiri şi programelor de actualităţi politice este interzisă"
Reguli pentru plasarea de produse
Plasarea de produse este mai clar reglementaţă în noua lege. În ce condiţii: să nu fie "reclamă deşănţată", iar emisiunile să marcheze clar că programul conţine Plasare de produse.
Condiţii pentru plasarea de produse:
a) conţinutul şi organizarea în cadrul unei grile, în cazul transmisiilor de televiziune, sau în cadrul unui catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, nu sunt în nicio circumstanţă influenţate într-un mod care să afecteze responsabilitatea şi independenţa editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale;
b) nu încurajează în mod direct cumpărarea sau închirierea de bunuri sau servicii, mai ales prin trimiteri exprese cu caracter promoţional la bunurile sau serviciile respective;
c) nu pun în evidenţă, în mod nejustificat, produsul în cauză;
d) trebuie să cuprindă informaţii clare privind produsele, fiind identificate corespunzător atât la început, cât şi la sfârşit, precum şi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice confuzie din partea publicului.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Esti foarte documentat si ai dreptate. Pachetele originale era atractive si in ton cu stilul vremurilor in care au aparut. TVR le perpetueaza pana in 2022 cand nu mai sunt potrivite deloc. Iar smecheria cu hdul mic pe langa 1, 2, 3 poate ca isi avea rostul cand au aparut. Acum nu mai vad sensul sa marchezi canalul hd ca stie oricum receptorul care e numele canalului. Logoul poate fi tvr1 si pe canalul tvr1hd, dar logoul sa fie de calitate hd
A propos. De ce mai mentin canalele SD? Oricum receptoarele pot face SD din semnalul HD daca telespectatorul nu are televizor HD (putin probabil).
@Dani
Alea albe sint oribile si se vede ca sunt o facatura. Soby are dreptate, ar trebui sa faca unele noi.
Hei, dar si programele ar merita sa fie inoite ca tot continutul este prafuit si plin de clisee din epoca 90.
Tu ai iesit din casa postac ? Deja pe aceasta stire ai 10 comentarii. Ai iesit din casa postac ?
Exact. Nivel mic la Antenuta Zero. Ha ha ha ! Pro TV e in vacanta. Antenuta Zero acasa la Miresici.
Si tot sub Pro TV. Ha ha ha !
Pai tu postacule ce faci aici ? Sambata si duminica deja ai 100 de comentarii. Nu ai iesit din casa postac ? Dupa 3 săptămâni tot aici te găsesc, vacanta nimica , esomar se fac de ras vara asta fără educație ha
Arată mai urâtă sigla HD pentru TVR 1/2/3, în plus TVR 3 HD nici nu există pe cablu, există doar online pe TVR+, în plus, TVR+ nu mai au stream-uri funcționale de 2 luni. Doar TVR 1 HD și TVR 2 HD există pe cablu.
Promo-urile TVR unde este inclusă sigla HD și sigla SD arată cele mai oribile dintre promo-urile TVR de-a lungul anilor. La genericul de publicitate și la genericul de promo au fost schimbate în cele care se schimbă la fiecare anotimp, adică la TVR 1 vezi o femeie îmbrăcată elegantă, iar la TVR 2 vezi peisaje și locuri cu familia. Cele mai bune pentru TVR au fost grafica din 2004 până în 2009 pentru TVR 1 (adică grafica între 2004 și 2007 și grafica între 2007 și 2009, doar că în 2007, muzica a rămas același ca cea din 2004) și grafica din 2011 până în 2015 pentru TVR 2 (adică grafica între 2011 și 2014 și grafica între 2014 și 2015, când promo-urile și-au schimbat culoarea din portocaliu în roșu). Grafica de la TVR 1 între 2004 și 2009 și grafica de la TVR 2 între 2011 și 2015 rămân cele mai frumoase pachete grafice pentru mine!
Și sigla PRO TV cu culorile RGB era cea mai bună siglă pentru PRO TV, din 2016 nu mai sunt culorile RGB pe sigla PRO TV. Și sigla Antena 1 folosită între 1998 și 2007 era OK.
Iar cea cu HD este penibilă, au micșorat/adunat din cifrele 1/2/3 ca să bage acel HD.
Iar mai penibil este faptul că in promo-uri se introduce sigla SD și sigla HD, de parcă au descoperit apa caldă și acum se laudă:)))
Sau PROTV-ul când avea sigla înclinată cu dungile colorate era cel mai OK