Serie nouă de articole pe Paginademedia.ro. Un serial dedicat celor care sunt prezenţi cu afacerea lor în mediul online şi celor care încă nu au un website, dar ştiu că nu prea mai au de ales şi trebuie să îşi facă unul.
Modul în care pandemia ne-a determinat să ne schimbăm viaţa, gândirea şi, mai ales, felul în care ne rezolvăm tot felul de necesităţi a fost unul benefic pentru toată industria de development, de marketing şi comunicare online, cu toate ramurile ei.
De la companiile de creare şi vânzare de soft-uri, platforme şi site-uri web de tot felul, la agenţiile de marketing online care fac SEO, Google Ads, Social Media, Inbound Marketing etc. – toate au avut opotunităţi să îşi dezvolte şi să îşi diversifice serviciile, în condiţiile determinate de pandemie.
Serie de articole realizate în parteneriat cu Bookisite.ro
Cum şi-au setat companiile bugetele pentru publicitatea online, în 2020
În prima parte a anului trecut (prin lunile martie – aprilie - mai), am văzut 2 tipuri de comportamente de business, prin care companiile înţelegeau să îşi protejeze sau să îşi menţină afacerea pe linia de plutire:
1. Companiile mari au redus bugetele alocate serviciilor de marketing online şi au păstrat numai ce aveau nevoie (au menţinut abonamentele la platformele de marketing automatizat, de exemplu).
2. Companiile mici şi medii (o mare parte dintre ele) au intrat într-un soi de spaimă, că nu sunt în mediul online deloc sau au un website mic, cam vechi şi de care oricum uitaseră.
Ca urmare, agenţiile de dezvoltare website-uri şi de marketing online şi-au propus să beneficieze la maximum de nevoia companiilor mici şi medii de a se promova pe internet.
Rezultatul a fost unul “benefic” (în aparenţă) pentru ambele părţi: a crescut cererea de site-uri şi de servicii de marketing online, iar piaţa a răspuns cu un val de oferte foarte ieftine de dezvoltare magazine online şi site-uri de prezentare de servicii sau de publicitate plătită pe Google şi pe Facebook.
Multe dintre oferte (cam toate) includeau, la un preţ foarte competitiv şi construcţia site-ului şi serviciile de SEO, Google Ads şi promovare pe Facebook şi alte canale de socializare etc.
Când au început companiile să înţeleagă dacă au luat decizii bune
În a 2-a parte a anului trecut, mai spre toamnă, lucrurile s-au schimbat, cumva previzibil:
1. Companiile mari au revenit cu bugete mai mari, pentru că făcuseră economii câteva luni, şi au atacat piaţa online cu publicitate aproape agresivă, proaspătă şi inovatoare (toată vara au avut timp să gândească noi abordări şi campanii publicitare).
2. Companiile mici şi medii au înţeles că nu ai cum să faci un website bun şi să faci şi promovare cu bugetul pe care l-au agreat ei cu agenţia cu care au lucrat. Astfel, au început să apară “divorţurile” între cei care aveau nevoie de site-uri şi publicitate online şi cei care au promis (contractual) că le pot face pe toate la un cost “de criză”.
Cine şi unde “a greşit”?
Este evident că o problemă nu se rezolvă arătând cu degetul către “vinovaţi”, dar nu avem cum să nu ne punem cel puţin 2 întrebări:
1. A greşit compania care s-a bucurat că va avea un site bun şi ieftin sau publicitate pe Google cu investiţie minimă şi profit mare?
2. A greşit agenţia care a promis servicii de dezvoltare sau promovare website, fără să explice de ce costurile sunt foarte mici?
Răspunsul scoate la iveală, de fapt, o “gaură“ între cele 2 părţi – proiectarea.
Înainte de a dezvolta sau de a promova un website, este nevoie de un proiect, exact aşa cum, pentru a construi o casă, ai nevoie de un proiect făcut de un arhitect, după care mergi la firma de construcţii care poate şi vrea să ridice construcţia conform cu proiectul şi cu bugetul stabilit.
În cele mai multe cazuri (peste 90%), se încheie un contract de dezvoltare a unui magazin online pe baza unor specificaţii minimale: cam câte produse va avea, cam ce funcţionalităţi să aibă, ceva indicaţii de design (culori şi logo sau un template de pe internet) şi în final bugetul şi când să fie gata.
Ce înseamnă proiectarea şi cine trebuie să o facă
Proiectarea înseamnă realizarea proiectului site-ului sau a campaniilor de promovare, în cele mai mici detalii, pentru a şti de la început cum trebuie să arate în final “produsul” şi cât va costa, dar şi rezultate estimate, dacă vorbim de publicitate.
De cele mai multe ori, se omite acest pas, pentru că este considerat un cost în plus, ce poate fi economisit, mai ales dacă beneficiarul (clientul) merge pe ideea că prestatorul de servicii – “e băiat bun, am mai auzit de el, ştie ce face” şi crede că nu e nevoie să aloce buget şi pentru un alt consultant impartial şi neimplicat direct în proiect.
Aici e puţin “la noroc”:
Poate să fie o agenţie de development sau marketing care oferă servicii individuale foarte bune, dar nu poate să integreze totul într-un proiect articulat şi să obţină, în final, un produs functional şi competitiv. În acest caz, colaborarea eşuează şi ambele părţi pierd bani şi timp.
Poate să fie o agenţie care are un specialist dedicat acestei pregătiri iniţiale, a proiectării lucrării. În acest caz, veţi vedea că furnizorul de servicii va fi de acord să începeţi efectiv să lucraţi împreună, numai după ce are acest proiect detaliat şi complet.
Este o atitudine corectă, onestă, pentru că ambele părţi ştiu clar ce aşteptări au una de la cealalată.
Pornind din acest punct, am încercat să identificăm cele mai frecvente situaţii în care, este nevoie de un proiect clar şi discuţii lămuritoare, înainte să fie selectat şi contractat furnizorul serviciilor de development sau publicitate:
1. Am un website nou
Am un site, dezvoltatorul mi l-a livrat conform cerinţelor, la termenul stabilit. Ce fac mai departe cu acest site?
2. Am un website vechi
Am un website depăşit ca design şi tehnologie, care nu mai corespunde ultimelor update-uri Google şi aşteptărilor utilizatorilor. Ce trebuie să fac?
3. Am un site care nu performează
Ce fac dacă am un site care nu performează bine în Google şi nu produce, conform cu aşteptările mele şi cu bugetul pe care îl investesc în promovare (în SEO, Google Ads, Social Media etc.)?
4. Nu am un website
Nu am încă un site şi am decis că este momentul să intru cu produsele / serviciile mele şi pe piaţa online. Care sunt etapele, de la proiectare la selecţia agenţiei cu care să lucrez?
5. Competiţia online în industria mea
Ce am nevoie să ştiu, privind tipul de site şi piaţa online, pentru industria sau domeniul de activitate al afacerii mele?
Dacă te regăseşti în împrejurările pe care le-am povestit, vizitează-ne pe site-ul nostru Bookisite.ro. Ne poţi spune povestea ta - cum s-a adaptat afacerea ta la noile împrejurări prin care trecem cu toţii, din martie 2020 încoace.
În continuare, noi vom lua, pe rând, fiecare dintre cele 5 situaţii în care se regăsesc mulţi dintre antreprenori şi vă vom povesti din experienţa noastră, lucruri care cu siguranţă vă vor ajuta.
Articol de Elena Ilie, Specialist Marketing Online Bookisite.ro
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Trimite un comentariu