Pandemia a urcat puternic valoarea de brand a marilor platforme: Netflix, Disney, Youtube şi Spotify valorează acum mai mult.
Tik Tok e special: nu valorează mai mult, valorează cu mult mai mult! La aproape 60 de miliarde de dolari a ajuns valoarea brandului, de la sub 20 de miliarde doar cu un an înainte. Este motivul pentru care a fost numit brandul cu cea mai rapidă creştere din lume, potrivit Raportului „Brand Finance Global 500 - 2022”.
Valoarea aplicaţiei Tik-Tok a înregistrat o creştere de 215%, cea mai rapidă din lume, fiind considerată lider în revoluţia globală a consumului de media. Astfel, de la 18,7 miliarde de dolari, cât a avut în 2021, valoarea de marcă a Tiktok a ajuns la 59 miliarde de dolari în acest an.
Astfel, în topul celor mai valoroase 500 de mărci din lume, TikTok se află pe locul 18, fiind cel mai mare nou-intrat în clasamentul Brand Finance Global 500, pe 2022.
Clasamentul anual Brand Finance Global 500 analizează 5.000 dintre cele mai mari mărci, din toate sectoarele şi ţările, de mai bine de 16 ani. La final, firma de evaluare publică un top al celor mai valoroase şi puternice 500 de branduri.
Sponsorizarea turneului UEFA Euro 2020 i-a adus companiei TikTok o vizibilitate sporită, astfel că în 2021 a depăşit pragul de un miliard de utilizatori şi a devenit cea mai descărcată aplicaţie din magazinul Google Play pentru Android, dar şi din App Store.
Restricţiile care s-au aplicat în toată lumea, pe tot parcursul anului 2021, au dus la o creştere continuă a sectorului de divertisment digital, reţele sociale şi servicii de streaming.
În topul mărcilor media, pe locul doi, după TikTok, se clasează Snapchat - valoarea mărcii a crescut cu 184%, ajungând la 6,6 miliarde dolari. Pe podium mai urcă şi Kakao, o companie IT sud-coreeană (+161%, cu o valoare de marcă de 4,7 miliarde dolari).
Topul platformelor şi al companiilor de media
Alţi performeri de notat din sectorul media sunt cei care oferă servicii de streaming, toţi pe plus:
- Disney (valoarea mărcii cu +11% - 57,0 miliarde dolari),
- Netflix (valoarea mărcii cu +18% - 29,4 miliarde dolari),
- YouTube (valoarea mărcii cu +38% - 23,9 miliarde dolari)
- şi Spotify (valoarea mărcii cu +13% - 6,3 miliarde dolari),
David Haigh, preşedinte şi CEO al Brand Finance:
„Consumul de media a crescut pe tot parcursul pandemiei de COVID-19, dar – mai mult decât atât – modul în care îl consumăm s-a schimbat irevocabil. Pentru a concura pe această piaţă în evoluţie, organizaţiile media au investit masiv în mărcile lor – de la achiziţia de conţinut până la experienţa utilizatorului.
Creşterea fulgerătoare a TikTok este o dovadă evidentă – marca a trecut de la o relativă obscuritate la renume internaţional în doar câţiva ani şi nu dă semne de încetinire”.
Ce fac mărcile media tradiţionale?
În contrast, mărcile media tradiţionale au înregistrat un declin continuu, oamenii preferând platformele de social media şi streamingul la cerere în locul lor.
Astfel, în clasament figurează trei mărci media printre cele cinci mărci cu cea mai rapidă scădere. Pe primul loc, pe minus, se află Warner Bros. Aceasta a înregistrat cea mai mare pierdere a valorii mărcii, de 40%, ajungând la 6,8 miliarde de dolari. Pe locul secund este NBC (minus 38%, cu o valoare de marcă de 9,4 miliarde de dolari) şi CBS (minus 36%, cu valoare de marcă de 7,4 miliarde de dolari).
Clasamentul general, condus de Apple: 355 de miliarde de dolari e valoarea brandului
Care este cel mai valoros brand din lume?
Pe de altă parte, potrivit acestui raport, cel mai valoros brand din lume este Apple, cu o evaluare record de peste 355 miliarde de dolari, fiind urmat de Amazon şi Google.
De altfel, Apple a avut un 2021 excelent, devenind prima companie care a atins o evaluare de piaţă de 3 trilioane de dolari.
TOP 5 Branduri, la nivel global:
BRAND | CRESTERE | VALOARE DE MARCA | |
---|---|---|---|
1 | Apple | 35% | 355 miliarde de dolari |
2 | Amazon | 38% | 350 miliarde de dolari |
3 | 38% | 263 miliarde de dolari | |
4 | Microsoft | 31% | 184 miliarde de dolari |
5 | Walmart | 20% | 111 miliarde de dolari |
Astfel, potrivit analiştilor, cea mai valoroasă industrie la această oră este tehnologia. Pe locul doi se află retailul, ce a depăşit pragul de 1 trilion de dolari, înregistrând o creştere de 46% a valorii de marcă în timpul pandemiei de COVID-19. Podiumul este completat de sectorul bancar, în timp ce domeniul media se află pe locul patru.
Tot criza sanitară a determinat ca industria farmaceutică să aibă cea mai rapidă creştere, în timp ce turismul râmâne încă sub valorile de dinainte de pandemie.
Cel mai puternic brand a fost desemnat WeChat, pentru al doilea an consecutiv, cu scorul maxim de 93,3 din 100.
Cum se calculează valoarea de brand?
Compania Brand Finance calculează valoarea brandurilor din clasament folosind metoda “economiei de redevenţă” (royalty relief). Aceasta este o metodă de evaluare agreată de standardele internaţionale şi implică estimarea veniturilor viitoare care sunt atribuibile brandului.
Astfel, se aplică o rată de redevenţă (rentă, obligaţie) care ar putea fi pretinsă pentru folosirea brandului, ajungând astfel la valoarea de brand. Aceasta este reprezentată ca beneficiul economic net pe care un proprietar l-ar putea obţine prin licenţierea brandului pe piaţa liberă.
Autor: Alexandra Irimiea alexandra.irimieapaginademedia.ro
Evident ca nu stii ce sa raspunzi ce sa ceri postaci.