"În numele întregii industrii de jurnalism şi comunicare vă solicităm să respectaţi drepturile celor care nu mai sunt printre noi sau care încă suferă în spitale alături de familiile lor şi să nu puneţi presiune pe familii pentru a afla informaţii cu un impact emoţional major!" Este apelul a şase organizaţii către ziarişti.
"Dramele acestor oameni nu trebuie să fie sacrificate pentru audienţă", se arată în apelul la decenţă semnat de International Advertising Association - IAA, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România -UAPR, Interactive Advertising Bureau - IAB, Centrul pentru Jurnalism Independent - CJI, Freedom House şi Forum for International Communication.
Cele şase organizaţii punctează faptul că "în ultimele zile am fost cu toţii martorii unor materiale de presă aflate la limita legalităţii, decenţei şi profesionalismului, generate de tragediile din incendiul Colectiv"
Apelul la decenţă şi respectarea legii, integral:
Stimaţi colegi,
În ultimele zile am fost cu toţii martorii unor materiale de presă aflate la limita legalităţii, decenţei şi profesionalismului, generate de tragediile din incendiul Colectiv.
În numele întregii industrii de jurnalism şi comunicare vă solicităm să respectaţi drepturile celor care nu mai sunt printre noi sau care încă suferă în spitale alături de familiile lor şi să nu puneţi presiune pe familii pentru a afla informaţii cu un impact emoţional major. Familiile aflate în suferinţă au nevoie de timp şi de linişte pentru a putea depăşi această tragedie.
Dramele acestor oameni nu trebuie să fie sacrificate pentru audienţă. Dacă există un mesaj al evenimentelor tragice la care am asistat cu toţii, el este unul de respect faţă de lege şi de responsabilitate faţă de ceilalţi. Mai presus de toate, este un mesaj de solidaritate a fiecăruia dintre noi cu oameni greu încercaţi în acest moment.
Vă rugăm să vă amintiţi, mai ales acum, că libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine, iar exercitarea dreptului la liberă exprimare comportă îndatoriri şi responsabilităţi, aşa cum prevede inclusiv legislaţia în vigoare. Este vital să înţelegem că toţi suferim alături de familiile îndurerate şi nimeni nu este în căutarea unor detalii ce pot leza imaginea celor afectaţi de această tragedie. Acum, mai mult ca oricând, aveţi şansa de a demonstra că vă asumaţi conştient rolul mass-media de a educa.
Dincolo de prejudiciile morale, există impactul emoţional pe care îl amplificaţi prin punerea accentului pe dramatismul situaţiei. Toată lumea a înţeles situaţia în care ne aflăm. Acum este important să găsim soluţii viabile, atât pentru victimele şi familiile lor, cât şi pentru societate unde se resimt efectele acestui eveniment tragic.
De aceea, facem apel către toţi factorii responsabili din mass media – televiziune, presă scrisă, internet, radio – să respecte legislaţia în vigoare şi să se ridice la nivelul de profesionalism absolut necesar în tratarea unui subiect cu puternic impact emoţional.
Semnatari:
IAA (International Advertising Association)
UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania)
IAB (Interactive Advertising Bureau)
CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent)
Freedom House Romania
Forum for International Communication
Comentarii