Audienţele TV sunt măsurate conform standardelor şi specificaţiilor din contract. Este concluzia auditului pe care compania Ernst & Young Tampa USA l-a făcut la sistemul de măsurare din România.
O sută de gospodării din cele 1.320 care au peoplemetere au fost vizitate, a spus Nick Terlizzi (Ernst & Young), în conferinţa de prezentare a rezultatului auditului, fără să se constate probleme.
Colaborarea cu distribuitorii de cablu pentru măsurători e încă în discuţie, a spus la acelaşi eveniment Lucia Antal, preşedintele Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor - ARMA.
Care au fost concluziile auditului, ce ar aduce o colaborare cu firmele de cablu şi în ce stadiu sunt discuţiile, în continuare:
Ce s-a verificat la audit, printre altele:
- dacă toate casele au peoplemeterele instalate
- dacă funcţionează corect
- dacă cei din panel ştiu să le folosească
- dacă datele demografice ale familiilor corespund cu cele înregistrate în sistem.
VEZI cum se măsoară audienţa posturilor TV, cum arată şi cum merge un peoplemeter, într-un reportaj video, AICI
Serviciul de Măsurare a Audienţelor TV este organizat în cadrul ARMA. Din 2012, firma care asigură pentru ARMA măsurarea audienţelor TV este Kantar Media.
Eşantion: 1.320 de gospodării, panel reprezentativ la nivel naţional.
Din concluziile auditului:
- metodele de eşantionare sunt în conformitate cu contractul
- vizitele efectuate în gospodăriile din panel arată faptul că toate televizoarele din panel sunt conectate la peoplemetere
- s-au testat în casele vizitate un total de 1.561 de canale TV
- Vizitele au arătat că membrii panelului cunosc regulile cu privire la apăsarea butoanelor pe telecomandă şi le respectă
- Vizitele în gospodării au demonstrat faptul că variabilele demografice (vârstă, sex, educaţie etc) raportate pentru membrii panelului sunt corecte
Colaborarea cu firmele de cablu, încă în discuţie. Ce ar aduce în plus?
Există deschidere şi de la RCS şi de la UPC, a spus Lucia Antal, preşedintele ARMA, în legătură cu colaborarea dintre sistemul de măsurare a audienţelor TV actual cu datele colectate de cablişti de la clienţi, un subiect adus în discuţie în ultimii ani.
Ce ar rezolva o astfel de colaborare cu cabliştii?
Posturile mici şi foarte mici ar fi cele avantajate, întrucât ar scădea marja de eroare.
De ce nu s-a materializat încă?
Din două motive: tehnice şi financiare.
Tehnice:
- criterii tehnice care trebuie implementate pentru colectarea datelor.
- toţi jucătorii de cablu trebuie să intre în sistem
- diferenţe de măsurare: actualul sistem de măsurare a audienţelor TV este calibrat sociologic şi arată cine şi cât se uită la TV, în timp ce sistemul de la cablişti poate arăta doar ce televizoare au fost deschise şi pe ce post (fără elemente detaliate despre consum)
Financiare:
- colaborarea presupune costuri suplimentare, care trebuie suportate de mebrii ARMA. Ordinul de mărime: sute de mii de euro anual.
VEZI cum se măsoară audienţa posturilor TV, cum arată şi cum merge un peoplemeter, într-un reportaj video, AICI
Citeşte şi:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Gândiți-vă că în ultimii ani s-au vândut peste un milion de televizoare smart în Romania. Toți cabliștii furnizează STB-uri performante, pe care poți viziona programele înregistrate din urmă cu o săptămână. Pe astea cine le măsoară, cine le ponderează? Cine și cum măsoară audiențele de pe antenele satelit? Evident că trecerea la tv digitală terestră (mereu amanată inexplicabil în Ro) va arăta cruda realitate, nedorită de marii actori care inca pot absorbi nemeritat o mare felie din tortul publicității. La ce tehnologii există, în fiecare secundă se poate afla numarul de urmaritori de pe orice canal, de la orice operator.
Nu e nimic in neregula ca televiziuni gen DigiSport, Eurosport si alte canale de sport nu apar in audiente cand sunt meciuri sau evenimente sportive ? Ca alte canale cu siguranta urmarite gen Discovery si CartoonNetwork nu apar ? Nu e suspect ca postul celor de la Kantar, Kanal D apare asa de sus ? Nu e suspect ca procentele se calculeaza de parca ne-am uita toti la tv si am mai fi toti in tara ?
Mare scofala! Dar gospodariile din panel (1320) sunt sub 0,02% din gospodariile din Romania (peste 7 milioane la ultimul recensamant, cu peste 8 milioane de locuinte).
Avand in vedere dimensiunea redusa a esantionului -statistic, sociologic, stiintific -nu se poate ca aceste masuratori sa fie in marja de +/-3 %. O neconcordanta in 10% din cele peste 900 neauditate va genera diferente uriase in rezultatul final, mai ales daca se va intampla intr-o gospodarie reprezentativa.
O sa spuneti: dar la vot cum se poate? Pai la vot este simplu, masori doar o singura actiune la un singur moment. La audiente TV masori ce face gospodaria (adica mai multe personae) 24/24 , 365 zile pe an si apoi presupui ca 99,98% fac la fel ca cei din gospodarie in fiecare din cele 365 de zile. Stiintific, nu "se ezista" ca acest lucru sa se intample in viata reala!
Cel mai correct-pentru audienta- ar fi sa se ajusteze masuratorile sociologice folosind informatiile de la cablisti, acestia stiind exact pe ce programe a stat televizorul /televizioarele intr-o zi. Nici asa nu se va stii cu siguranta, dar va fi mai aproape de realitate, deoarece sociologia se va completa cu informatia bruta, din teren si se vor putea determina ajustari reale.