FACEM ROMÂNIA BINE. Cum monetizezi un proiect de jurnalism cultural? Cine plăteşte cărţile despre care scrii? Intri gratuit la piesele de teatru despre care faci cronici? "Nicicum!" este răspunsul clar al Mirelei Petre, autoarea newsletterului Suplimentu' creativ.
Chestiuni simple, care pornesc de la principiile de bază ale jurnalismului. Fie el cultural, politic, social sau economic.
Mirela Petre:
"De la început acesta a fost un principiu şi ar fi singurul meu angajament: nu vreau să scriu plătită de nimeni, chiar şi indirect.
Dacă un teatru sau o publicaţie îmi oferă bani, inevitabil, oricât m-aş strădui să nu ţin cont de interesele lor comerciale, tot aş ajunge să ţin. Indirect, inevitabil, te influenţează.
Şi continuă:
"Şi ajungi să scrii chiar inconştient urmând nişte interese, iar eu mi-am impus să nu fac asta. Acesta e un principiu la care chiar nu renunţ. Aceasta a fost regula pe care mi-am impus-o, că îmi cumpăr singură toate biletele, toate cărţile.
Şi atunci, de unde monetizare? Pentru că: "Scopul meu nu este să fac bani din newsletter. Planul meu este să rămână la fel de sincer şi să conteze schimbul acesta de experienţe."
Din donaţii:
"Ca să-mi rezolv partea asta de cheltuieli, m-am hotărât că nu o să am publicitate şi nici sponsorizări, în schimb o să-i las pe cititori să mă ajute.
Am decis să fac partea asta de donaţii. Iniţial foloseam un serviciu numit „Coffee”, care are un concept foarte drăguţ, adică fanii îţi dau bani de o cafea, iar tu stabileşti valoarea unei cafele, 3 euro sau mai mult. Iar oamenii aleg să-ţi dea bani de o cafea sau mai multe.
Mi-a fost ruşine prima dată când l-am pus: am zis hai, frate să le cer bani oamenilor, dar m-am gândit iarăşi la toate dăţile când oamenii mi-au spus că îşi doresc să mă ajute.
L-am pus acolo şi mi-am propus să nu mă gândesc foarte tare la chestia asta, dacă vor să-l folosească bine, dacă nu, nu e nicio supărare.
Altă variantă: abonamentele.
Mirela Petre:
"Acum am lansat şi variante de abonamente pe mai multe sume, prin pay pal şi mai e şi o variantă de donaţii punctuale.
Când am introdus aceste abonamente am încercat să le explic abonaţilor de ce vreau să fac asta. Nu e vorba că vreau să fac bani, ci să mă susţină dacă vor şi dacă pot. Dar dacă vor, când vor, pot contribui efectiv la munca mea care după aceea le este lor utilă. Oamenii au început să le folosească.
Scopul nu este să fac bani, ci să nu mai ies în pierdere."
Despre relaţia corectă cu publicul a vorbit şi în prima parte a interviului despre Suplimentu' creativ, când a amintit de ce nu a continuat pe blogging (acum zece ani, a avut un blog de fashion de succes).
Mirela Petre:
"Puteam să devin un blogger serios. Era un moment în care bloggerii erau la început şi deveneau profesionişti.
Iar eu nu am vrut să intru în liga de profesionişti pentru că nu-mi plăcea procesul de lucru, toată treaba cu reclamele, multe mascate.
Percepţia mea era, şi e în continuare, că era foarte agresiv că toţi voiau să facă bani – ceea ce era normal într-un fel – şi părea că nu mai contează publicul sau ce scriu, cât notorietatea lor şi profitul.
Nu am vrut să joc jocul acesta.
Plus că era un cerculeţ cu pr-işti, cu publicul, cu bloggerul şi publicul conta cel mai puţin.
În felul în care scriu eu, pentru mine publicul contează foarte mult. Ştiu că sunăidealist, dar asta este."
Despre monetizare, dar şi despre cum a crescut proiectul, în a doua partea a poveştii newsletterului de recomandări culturale Suplimentu' creativ.
Despre cum a descoperit-o Cătălin Tolontan (cu care a devenit colegă la Ringier) şi i-a propus o colaborare cu Libertatea şi despre trecerea de la un newsletter cu un public ceva mai restrâns la accesul la "marele public".
Paginademedia.ro prezintă povestea newsletterului Suplimentu' creativ în cadrul proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - şi să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa aşa cum trebuie să fie făcută. Şi cum (încă) se mai face. Poveştile unor proiecte media şi ale unor oameni care îşi fac treaba cu respect pentru public şi pentru meserie. Curat.
Un proiect editorial Paginademedia.ro susţinut de MedLife.
Citeşte şi prima parte a poveştii Suplimentu creativ: Cultura vine prin Newsletter. Putea fi blogger de succes, dar "nu-mi plăcea treaba cu reclamele mascate"
Paginademedia.ro: Cum îl monetizezi?
Mirela Petre: Sună foarte cinic, că eu nu vreau să fac bani din el, dar sunt nişte costuri, investiţii pe care până acum le-am dat de la mine, cum ar veni, dar la un moment dat într-o vedere de ansamblu mă cam frustrează.
Încerc să nu mă gândesc la asta, dar sunt zile când sunt mai „down” şi e ca un ghimpe aşa.
Mă gândeam la asta pentru că mi-am propus de la început să nu am reclamă în newsletter, dar apoi când apărea ghimpele acesta mă gândeam că poate ar fi bine să nu ies în pierdere. Pentru că de cele mai multe ori ieşeam în pierdere şi mi-aş fi dorit să fiu măcar pe zero.
Paginademedia.ro: Dar ce înseamnăcosturile înseamnă pentru tine? Pare că îţi cumperi cărţile şi îţi plăteşti bilete la teatru sau cinema.
Mirela Petre: De la început acesta a fost un principiu şi ar fi singurul meu angajament: că nu vreau să scriu plătită de nimeni, chiar şi indirect.
Dacă un teatru sau o publicaţie îmi dă bani, inevitabil oricât m-aş strădui să nu ţin cont de interesele lor comerciale, tot aş ajunge să ţin. Indirect, inevitabil, te influenţează.
Şi ajungi să scrii chiar inconştient urmând nişte interese, iar eu mi-am impus să nu fac asta. Acesta e un principiu la care chiar nu renunţ. Aceasta a fost regula pe care mi-am impus-o, să îmi cumpăr singură toate biletele, toate cărţile.
Mai sunt unele cărţi pe care le primesc cadou de la edituri, dar de obicei anunţ acest lucru într-un fel sau altul. Însă e doar chestiunea cu cărţile, în rest chiar mi le cumpăr pe toate.
Paginademedia.ro: Să revenim la monetizare? Cum vei face?
Mirela Petre: Scopul meu nu este să fac bani din newsletter. Planul meu este să rămână la fel de sincer şi să conteze schimbul acesta de experienţe.
Ca să-mi rezolv partea asta de cheltuieli, m-am hotărât să nu am publicitate şi nici sponsorizări. În schimb, o să-i las pe cititori să mă ajute. Şi asta pornind şi de la faptul că, de-a lungul anului, cititorii îmi spuneau că vor să-mi dea bani sau să-mi spună de ce nu vreau să-mi fac Patreon.
Am decis să fac partea asta de donaţii. Iniţial foloseam un serviciu numit „Coffee”, care are un concept foarte drăguţ, adică fanii îţi dau bani de o cafea, iar tu stabileşti valoarea unei cafele, 3 euro sau mai mult. Iar oamenii aleg să-ţi dea bani de o cafea sau mai multe.
Mi-a fost ruşine prima dată când l-am pus: am zis hai, frate să le cer bani oamenilor, dar m-am gândit iarăşi la toate dăţile în care oamenii mi-au spus că îşi doresc să mă ajute.
L-am pus acolo şi mi-am propus să nu mă gândesc foarte tare la chestia asta, dacă vor să-l folosească bine, dacă nu, nu e nicio supărare.
Şi chiar l-au folosit. L-am pus prin august, septembrie şi se strânseseră nişte bani. Ideea e că i-am folosit când am fost în vacanţă în Marea Britanie.
Am făcut un tur prin Londra, Oxford şi Brighton şi am fost la o grămadă de expoziţii. Apoi am şi scris în newsletter despre o mulţime de lucruri pe care le-am văzut acolo, strict legate de cultură, expoziţii, cărţi.
De aici m-am hotărât că voi continua cu varianta asta. Acum am lansat şi variante de abonamente pe mai multe sume, prin pay pal. Mai e şi o variantă de donaţii punctuale.
Când am introdus aceste abonamente am încercat să le explic abonaţilor de ce vreau să fac asta, că nu e vorba că vreau să fac bani, ci să mă susţină dacă vor şi dacă pot. Dar dacă vor, când vor, pot contribui efectiv la munca mea, care apoi le este lor utilă.
Oamenii au început să le folosească.
Scopul nu este să fac bani ci să nu mai ies în pierdere
O să mai fac mici parteneriate, dar nu pentru mine, ci tot pentru ei, cu edituri sau teatre ori festivaluri. Aceasta este singura excepţie pe care o să o fac, dar nu o voi face pentru mine, ci pentru cititori.
Paginademedia.ro: Ce muncă înseamnă pentru tine să faci acest newsletter?
Mirela Petre: Este foarte complicat. Eu ştiu că, citindu-l sau văzându-l, nu pare mare lucru, dar este. În primul rând, eu chiar consum lucrurile acelea despre care scriu. Dar nu am un plan sau un calendar.
Îmi văd în continuare de consumul meu, de ritmul meu. Doar că chestiile astea durează. Să mergi la spectacol, să te gândeşti la el, să îl asimilezi. Apoi vine partea de selecţie.
Să vorbim concret. Cu o săptămână înainte să-l trimit, joi şi vineri, mă gândesc la ce vreau să scriu. Am şi o agendă specială, în care îmi notez cu creionul despre ce aş vrea să scriu. Dacă le văd scrise mă ajută să le ordonez mai bine.
După ce am decis despre ce scriu, lucrez pe platformă şi le ordonez, adică aleg ordinea în care să apară, pentru că nu apar întâmplător într-o ordine, mă gândesc şi la asta.
Le gândesc astfel încât să nu fie obositor, pentru căunele subiecte sunt mai grele sau le aprofundez mai mult, iar altele sunt mai uşurele, de relaxare. Încerc să le intercalez, să nu fie două grele una după alta, să fie ceva şi mai uşurel, relaxat între ele.
Sunt atentă şi asta îmi ia destul de mult timp, atunci când recomand un spectacol sau o expoziţie care urmează în cel mult două săptămâni. Ideea este să le zic cititorilor despre acestea şi apoi să îşi cumpere bilete. Şi asta durează, să stau să cercetez calendarul pentru următoarea perioadă.
Din afară nu pare complicat. Eu scriu şi pe feeling foarte mult. Am partea de documentare riguroasă, dar apoi am şi partea de feeling.
Scriu cu experienţa şi cu interpretarea mea. Nu am niciodată pretenţia că fac critică. E o interpretare, o părere despre un produs cultural. Şi asta înseamnă muncă cu emoţiile mele şi cu intimitatea mea, dar îmi face plăcere.
Paginademedia.ro: Suplimentu` creativ e precum copilaşul tău. Poţi să-mi spui care au fost momentele lui importante, când i-au dat „dinţişorii”, când a început să meargă?
Mirela Petre: „Primii dinţi” i-au dat foarte repede, când s-au abonat 200-300 de oameni, câţi or fi fost. În continuare mi se pare foarte frumos. Apoi a mai fost un moment pe la ediţia a cincea, dar nu ştiu de ce le-a plăcut foarte tare.
Nu mai ştiu exact despre ce era vorba şi atunci nu ştiu ce s-a întâmplat de a avut aşa un boom. Le-a plăcut foarte tare, au dat share-uri pe Facebook.
Cred că şi ideea de continuitate i-a atras pe cititori. Ideea de continuitate pare un lucru mărunt, dar nu e. Îţi trebuie o disciplină să poţi să trimiţi când zici că trimiţi o dată pe săptămână sau o dată la două săptămâni.
Ideea de continuitate şi de disciplină este apreciată. Cred că atunci a fost un moment când şi-au dat seama că nu e la mişto sau o joacă.
Din vorbă în vorbă, prin vreo trei surse interne i-a recomandat cineva lui Tolontan să citească Newsletterul meu
A mai fost acum un boost recent, când am anunţat colaborarea cu Libertatea. Colaborarea aceasta m-a făcut să mă simt foarte bine, dar m-a şi surprins.
La serviciu nu prea vorbesc despre newsletter. Colegii mei au aflat foarte târziu despre el.
Şi s-a întâmplat că Ringier a cumpărat GSP şi sunt un fel de colegă de bancă cu Tolo. Şi, din vorbă în vorbă, prin vreo trei surse interne, i-a recomandat cineva să citească Newsletterul meu.
Din una în alta, mi-a propus să facem o colaborare între LibertateaşiSuplimentu` Creativ. Am stat şi m-am gândit, pentru că evident că m-a flatat foarte tare.
Când mi-a propus Tolo colaborarea cu Libertatea mi-am dat seama că ar fi o ocazie foarte bună pentru oamenii care vor să citească acest produs şi online. Asta odată, pentru că era o soluţie la o problemă care chiar exista, pentru că oamenii îmi spuseseră despre ea.
Apoi, a mai fost şi faptul că e o deschidere bună, dar nu în ideea de a atrage abonaţi, dar o deschidere bună în sensul că ajungi la nişte oameni care sunt interesaţi de subiectul acesta, dar nu ştiu unde să citească.
Newsletterul a fost şi este încă într-o „bulişoară”. Cu Libertatea asta încerc, să ajung şi la oameni noi, care au aceleaşi interese.
Mai este şi o parte, nu vreau să sune ca o aroganţă, dar dacă pot să contribui şi eu puţin la educaţie sau să-i zicem deschiderea asta de perspective, eu sunt foarte fericită.
Paginademedia.ro: Ce le-ai spune celor care ţi-ar reproşa poate că te-ai dus la Libertatea care este văzut ca un ziar tabloid?
Mirela Petre: Nu mai este demult un tabloid. Eu am şi o altă perspectivă, pentru că sunt şi angajat Ringier şi de-a lungul timpului am contribuit sau chiar am gândit campanii care aveau ca scop fix asta, să schimbe percepţia asupra ziarului.
Nu mai este tabloid de multă vreme, dar există în continuare această percepţie. Strategia a fost să schimbăm percepţia: să ajungă oamenii să înţeleagă singuri, în funcţie de conţinutul pe care îl preferă.
Acesta a fost meritul lui Tolo, pentru că fix asta a început să facă. Să ofere oamenilor conţinutul important şi relevant de care au nevoie. Sunt cei de la Decât o Revistă, cu care au nişte parteneriate, m-au luat şi pe mine, vor mai urma şi alte proiecte.
Locul meu acolo este fix acesta. Cred că produsul acesta nu e doar pentru anumiţi oameni, nu cred că e ceva pretenţios, nu cred că e doar pentru elite, e ceva ce consumăm cu toţii.
Uneori, sunt oameni care consumă cultură şi nici măcar nu ştiu asta, pentru că există această percepţie că e ceva pretenţios, doar pentru cei care merg la operă sau ce îşi imaginează fiecare că înseamnă pretenţios.
Iar eu cred că cultura nu este doar asta, cred că este, de fapt, o experienţă foarte personală şi diferă de la om la om.
Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susţinut de MedLife
MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.
De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.
Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.
Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.
*conform cifrei de afaceri
Citeşte şi:
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii