Stop reclamelor pentru ţigări electronice sau alte dispozitive legate de tutun. Aceasta este ideea de bază a unei reclamaţii către ANPC. O reclamaţie care vorbeşte de "publicitate înşelătoare şi subliminală în online."
Mai exact:
"Companiile de tutun reclamate promovează consumul de tutun încălzit, prin utilizarea unor forme de publicitate subliminală sau înşelătoare în mediul on-line, prin care se creează ideea de “relaxare” a consumatorului prin tutun încălzit şi falsa percepţie că prin consumul acestuia s-ar recurge la o alternativă “sănătoasă” la consumul tutunului tradiţional şi că prin această modalitate s-ar reduce considerabil efectele dezastruoase pe care un astfel de consum le produce, în realitate, asupra stării de sănătate."
Opt organizaţii din ţară au solicitat Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) să ia măsuri împotriva publicităţii pentru produse din tutun, vizate fiind dispozitivele electronice.
Ce spun reclamanţii:
- Companiile de tutun recurg la efectuarea de campanii publicitare indoor si outdoor, care transmit în mod direct ori indirect mesajul de normalizare a consumului de tutun ori a produselor conexe, inclusiv a tutunului încălzit. Încurajează acest consum şi induc ideea falsă a lipsei de nocivitate ori a unei nocivităţi reduse cu 90-95%, prin omisiunea prezentării şi furnizării de informaţii complete ori prin prezentarea lor trunchiată ori distorsionată, cu intenţie, în vederea eludării reglementărilor legale în vigoare şi ascunderii riscurilor reale la care se expun consumatorii.
- Companiile de tutun promovează într-o manieră înşelătoare produse de tutun cu arome, inclusiv cu arome de mentol, a căror nocivitate evidentă a fost determinantă în instituirea interdicţiei utilizării ţigărilor mentolate şi cu capsulă, începând cu data de 20.05.2020, de legislaţia UE relevantă, analizată şi prin deciziile pronunţate de CJUE în această materie, ale căror considerente se aplică, mutatis mutandis, şi acestui gen de produse, având în compoziţie tutun cu arome.
- Produsele distribuite de companiile de tutun reclamate sunt expuse în mod ilegal la punctele de vanzare, în spatii cu destinaţii multiple, cum ar fi magazine alimentare, supermaketuri, hipermarketuri, chiar în faţa caselor de marcat. De asemenea, sunt utilizate panouri luminoase, asezate fie în faţa caselor de marcat, fie lângă rafturi cu dulciuri, fie în zone cu trafic intens, toate acestea influenţând în mod negativ comportamentul consumatorilor tineri.
Sesizarea oficială a fost depusă la ANPC luni, 26 octombrie. Cele opt organizaţii sunt:
- Societatea Română de Pneumologie
- Societatea Română de Cardiologie
- Asociaţia Medicilor de Familie Bucureşti Ilfov
- Asociaţia Naţională pentru Protecţia Pacienţilor
- Federaţia Asociaţiilor Studenţilor în Medicină din România
- Federaţia Asociaţiilor Studenţilor Farmacişti din România
- Asociaţia Mame pentru Mame
- Asociaţia Generaţia România Sănătoasă 2035.
La baza demersului celor opt organizaţii stă un studiu, care arată creşterea semifinicativă a procentului copiilor de 13-15 ani care fumează ţigări electronice, dar şi cei care fumează tutun încălzit.
Astfel, în 2017, procentul total al elevilor care fumează curent ţigări electronice este aproape egal cu cel al celor care fumează ţigări obişnuite (8,2% respectiv 8,6%).
Produsele din tutun încălzit au fost introduse în 2019, iar o cincime din elevii de 13-15 ani fumează frecvent aceste ţigări. 15% din cei careu au aflat de ele au şi mărturisit că le consumă.
De asemenea, procentul elevilor de 13-15 ani care au consumat vreodată măcar un produs din tutun (inclusiv produsele din tutun încălzit) a crescut în 2017 faţă de 2013 cu 7,5% (de la 35,9% la 38,6%). În rândul fetelor, această creştere este şi mai îngrijorătoare: 17,4%, de la 31% la 36,4%.
Autor: Daniel Samoilă daniel.samoilapaginademedia.ro
Comentarii