Kanal D a ajuns din nou în vizorul CNA pentru că a difuzat mai multă reclamă decât permite legea. După trei amenzi maxime, care au însumat 600.000 de lei (150.000 de euro), miercuri postul a luat-o şi pe a patra.
CNA a analizat în şedinţa publică de miercuri situaţia reclamelor la principalele televiziuni din România, o monitorizare pe care instituţia o face periodic. Potrivit legii, o televiziune nu poate depăşi, în intervalul orar 6.00 - 18.00, respectiv 18.00 - 00.00, volumul de reclame cu mai mult de 20% din interval.
Potrivit monitorizării, Kanal D a avut în luna decembrie, cea mai solicitantă din punct de vedere publicitar, o depăşire de 4 ore şi 30 de minute, doar pe timpul zilei, pe intervalul 6.00 - 18.00. Asta după ce tot în decembrie, dar în prime-time (18.00 -24.00), a avut depăşiri de 5 ore şi 38 de minute.
Niciun alt post dintre cele monitorizate de CNA în aceeaşi perioadă nu a mai avut astfel de depăşiri, televiziuni cum ar fi: Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Naţional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV şi TVR 1.
Captură din raportul de monitorizare al CNA privind depăşirile de publicitate în luna decembrie 2023:
Cătălin Băleanu, reprezentantul Kanal D, a avut acelaşi discurs în faţa CNA, ca şi în cazul celorlalte trei amenzi pentru depăşiri de publicitate.
„Spre finalul anului a devenit posibilă o echilibrare a comenzilor de publicitate cu deficitul care s-a înregistrat în prima parte a anului. A fost o situaţie nedorită şi neaşteptată generată de o conjunctură nefacorabilă cu caracter temporar.”
Întrebat de preşedintele CNA, Monica Gubernat, care a fost totalul deficitului de publicitate pe care l-a avut în perioada ianuarie - octombrie, Cătălin Băleanu a răspuns că nu ştie cu exactitate. „Ştiu doar că a fost această variaţie marie în prima parte a anului”.
Monica Gubernat a mai adăugat: „Justificarea dumneavoastră a fost că aţi vrut să acoperiţi deficitul din celalte 10 luni, dar nua veţi un total acestui deficit. Deci nu ştiţi dacă l-aţi acoperit, dacă l-aţi depăşit, dacă aţi fost sub. Asta aşa de dragul discuţiei. Dar ştiţi că putem să facem şi noi aceste calcule. Am avut curiozitatea să verific acest deficit şi vă spun eu că nu e bine. Aţi avut extrem de puţine intervale neacoperite.”
Cum au arătat depăşirile de publicitate ale Kanal D la sfârşitul anului trecut:
- În noiembrie, în prime-time, postul a avut un exces de 6 ore şi 23 de minute de reclame
- Tot în noiembrie, dar în timpul zilei (6.00 - 18.00), a avut depăşiri de 2 ore şi 12 minute.
- În decembrie, în prime-time, postul a avut depăşiri în prime-time, de 5 ore şi 38 de minute.
- Tot în decembrie, dar în timpul zilei (6.00 - 18.00), a avut depăşiri de 4 ore şi 30 de minute,