Ce se mai întâmplă cu şi la CFR? Reporterii Antenei 1 au realizat o serie de trei reportaje despre cimitirul de fiare vechi din curtea CFR Călători, în apropiere de Gara de Nord, vagoanele pline de rugină ale CFR Marfă, dar şi despre infrastructura care arată ca „după război”.
Cele trei reportaje au în jur de 5-6 minute fiecare şi tratează mai multe teme care arată cum a ajuns CFR "un monument al eşecului în România", după cum l-au numit editorii Observator. Acestea au fost difuzate pe rând, în weekend (15-17 aprilie), în timpul jurnalului de ştiri.
„20.077 km de linii are România. La fel de multe ca acum 100 de ani. 19.000 de vagoane ruginesc în triajele CFR Marfă, 200 de vagoane ale CFR Călători nu s-au clintit de un deceniu numai din depoul Basarab. Unealta de bază a angajatului CFR, chiar şi în 2022, rămâne târnăcopul. Este un „monument al nepăsării naţionale” pe care reporterii Observator l-au dezgropat“, aşa îşi descriu jurnaliştii demersul lor.
Iată care sunt subiectele abordate în seria de reportaje, în cuvintele realizatorilor lor:
Primul reportaj: CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior
"Vagoanele care ar putea căra cereale şi alte mărfuri zac pline de rugină, iar triajul Valu lui Traian pur şi simplu nu mai există. După 30 de ani de nepăsare, autorităţile şi-au adus aminte că Portul Constanţa este un dezastru. Şi asta doar pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România. Asta dacă nu ne-am împiedica într-un sistem feroviar care pare din altă epocă. CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior - o arată, negru pe alb, un raport al Curţii de Conturi. Şi o întăreşte crunta realitate pe care o descoperi dacă mergi de-a lungul drumului de fier."
Reportajul poate fi vizionat aici.
Al doilea reportaj: CFR Călători, „mamă” pentru un cimitir de fiare vechi
"Un cimitir de fiare vechi al CFR Călători se află la doi paşi de cea mai importantă gară din ţară - Gara de Nord din Bucureşti. Peisajul e dezolant - gunoaie cât vezi cu ochii, vagoane incendiate şi buruieni înalte cât fotoliile celor care s-au perindat pe la conducerea companiei."
Reportajul poate fi vizionat aici.
Al treilea reportaj: Infrastructura CFR, ca „după război”
"Unealta de bază a angajatului CFR este, şi în 2022, tot târnăcopul. Pe şine mâncate de rugină, cu traverse rupte şi şuruburi lipsă circulă trenuri de-o seamă cu noi. Cu viteza melcului, că siguranţa e mai importantă decât respectarea unui grafic. "80-90 la sută dintre gările şi haltele din România arată ca după război" decretează ministrul Transporturilor. Să pună un diagnostic ştie orice român. Să găsească o soluţie, însă, e o cu totul altă poveste. Cam aşa şi cu gările CFR, pe care ministrul se gândeşte acum să le transfere către autorităţile locale, poate au ele bani de investiţii."
Reportajul poate fi vizionat aici.
Cu ce impresii au rămas reporterii Observator, despre dezastrul CFR
Greta Neagu, reporter:
„Rugina, degradarea şi nepăsarea sunt, de câteva decenii, parte din peisajul CFR. Infrastructura feroviară şi trenurile de călători s-au transformat în monumente ale nepăsării naţionale.”
Andreea Filip, reporter:
“Dezastrul din Portul Constanţa, pe care autorităţile se chinuie, după 30 de ani de nepăsare, să îl repare, pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România e doar prima verigă dintr-un lung lanţ al slăbiciunilor. Promisiunile şefilor din transporturi nu se pot transforma în realitate, iar lucrul acesta este întărit de imaginea cruntă din teren. Sute de vagoane abandonate, care nu pot fi clintite, zac şi blochează calea ferată. Şi asta nu e tot. O altă realitate, cea pe care miniştrii par că nu o văd de zeci de ani, este că şi următoarea <<staţie>> este şubredă. Toate staţiile tehnice ale CFR sunt la pământ, la propriu.”
Cristina Oprea, reporter:
"Am făcut solicitări la CFR pentru că încercam să aflăm ce e cu miile de vagoane lăsate în paragină la Craiova, Braşov şi Bucureşti. Am descoperit un raport al Curţii de Conturi în care se arată că, în timp ce CFR Marfă îşi lasă vagoanele de izbelişte, e nevoită să închirieze, de la privaţi, vagoane. Pe ale ei nu le repară. Vechimea medie a parcului rulant al CFR Marfa e de 32 de ani. Durata de viaţă a unui vagon poate fi prelungită, prin revizii tehnice, până la 40 de ani.”.
Iulia Pop, reporter:
„Am luat la pas calea ferată şi am văzut atâta ignoranţă de-a lungul şi de-a latul şinelor şi atâta rugină care se scurge dintr-un sistem feroviar obosit încât nici nu-i de mirare că glasul roţilor de tren nu-l mai aude nimeni. Oficialii CFR sau cei de la Transporturi sunt mai mereu în vreun demers de imagine. Reparaţii serioase pe magistrala Bucureşti - Timişoara nu s-au făcut în ultimele decenii, iar restricţiile de viteză sunt singura soluţie pentru a evita o tragedie.”
Claudiu Loghin, reporter:
“E dezolant cum sunt lăsate în paragină sute de vagoane. E dezolant cum un punct pitoresc de pe harta feroviară a României, aşa cum e cel mai lung tunel feroviar, cel dintre Teliu şi Întorsura Buzăului zace nefolosit de ani de zile după ce un pod a fost luat de viitură. Şi, în patru ani, abia abia se văd pilonii de la viitorul pod. Oamenii simpli din aceste locuri se luptă mai mult decât autorităţile pentru ca şuieratul locomotivei să se audă din nou."
Autor: Alexandra Irimiea alexandra.irimieapaginademedia.ro
Ce visezi ? Ce aberezi ? Pai si de marinica acccesati factorati adelinari cunsocuti nu zici nimic ? Acolo plin de pensionari needucati. Nu zici asta postac ?