Agenţiile de publicitate cer Guvernului să retragă ordonanţa de modificare a Legii audiovizualului. Proiectul "încalcă principiul libertăţii economice", spune un punct de vedere al UAPR - Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România.
Una din prevederi atinge puternic agenţiile pentru că interzice rebate-ul (un subiect aproape tabu al industriei, un fel de "para-ndărăt" pe care televiziunile îl dau înapoi, din bugetul de publicitate, către agenţiile de media).
Ce este rebate-ul? Este un procent din suma pe care agenţiile o investesc în publicitate, pe care televiziunile/posturile de radio îl restituie agenţiilor. Din bugetul de publicitate, o parte din bani se întorc la agenţia de publicitate ca un fel de"bonus". Rebate-ul este unul din principalele criterii de alocare a publicităţii.
Cum este interzis rebate-ul în proiectul de lege? Proiectul nu vorbeşte direct de rebate, ci spune că: "Intermediarii (...) nu pot să primească altă plată sau contraprestaţie decât cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".
Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România:
Proiectul "încalcă principiul libertăţii economice, cu efecte negative asupra mediului concurenţial în care îşi desfăşoară activitatea toţi actorii economici implicaţi în piaţa serviciilor media audiovizuale."
Propunerea îngrădeşte dreptul agenţilor de a-şi construi campanii media integrate şi afectează posibilitatea acestora de a folosi în mod egal, unitar şi nediscriminatoriu spaţiile publicitare puse la dispoziţie de trusturile media.
Propunerea limitează puterea de negociere a agenţiilor de media, denumite intermediari, în relaţia cu radiodifuzorii şi favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spaţiului publicitar propriu.
Radu Florescu, preşedinte UAPR:
"Elaborarea unui proiect de act normativ fără a consulta partenerii de dialog şi instituţiile care reglementează şi veghează la respectarea principiilor libertăţii economice, a transparenţei şi competiţiei pun sub semnul întrebării dorinţa declarată de reglementare corectă şi nediscriminatorie a acestei pieţe."
Punctul de vedere al UAPR:
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.roUAPR solicită guvernului retragerea OUG care modifică Legea Audiovizualului, nr 504/2002
Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) solicită guvernului României retragerea proiectului de modificare, prin ordonanţă de urgenţă a Legii audiovizualului, nr 504/2002 care încalcă principiul libertăţii economice, cu efecte negative asupra mediului concurenţial în care îşi desfăşoară activitatea toţi actorii economici implicaţi în piaţa serviciilor media audiovizuale.
”Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România este o instituţie pentru care transparenţa este unul dintre principiile de bază. Elaborarea unui proiect de act normativ fără a consulta partenerii de dialog şi instituţiile care reglementează şi veghează la respectarea principiilor libertăţii economice, a transparenţei şi competiţiei pun sub semnul întrebării dorinţa declarată de reglementare corectă şi nediscriminatorie a acestei pieţe”, a declarat Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi&Saatchi România, preşedintele Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România.
UAPR respinge propunerea privind introducerea în Legea audiovizualului a articolului 29, din cauza efectelor negative pe care le va genera asupra competiţiei pe piaţa serviciilor media audiovizuale, în contradicţie cu obiectivul declarat al propunerii de act normativ.
Conform propunerii, în Legea Audiovizualului urmează să fie introdus articolul 29 care stipulează următoarele:
“Art. 291 (1) Orice achiziţionare de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final al publicităţii televizate.
(2) Orice oferte de preţ pentru achiziţionarea publicităţii televizate, prezentate de intermediarii menţionaţi la alin. (1) beneficiarilor finali ai publicităţii televizate, vor fi în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul. Intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor şi mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicităţii televizate pentru care solicită ofertele de preţ.
(3) Obiectul achiziţionării menţionate la alin. (1) va fi plătit direct de către beneficiarul final al publicităţii televizate radiodifuzorului, în baza facturii ce va fi transmisă beneficiarului final al publicităţii televizate de către radiodifuzor. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestora, acordat de către radiodifuzor trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate.
(4) Intermediarii menţionaţi la alin. (1) nu pot să primească altă plată sau contraprestaţie decât cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului."
Modificările propuse în ordonanţa de urgenţă care modifică Legea audiovizualului, nr 504/2002, au un profund impact negativ asupra mediului concurenţial prin favorizarea radiodifuzorilor.
Propunerea îngrădeşte dreptul agenţilor de a-şi construi campanii media integrate şi afectează posibilitatea acestora de a folosi în mod egal, unitar şi nediscriminatoriu spaţiile publicitare puse la dispoziţie de trusturile media.
Propunerea limitează puterea de negociere a agenţiilor de media, denumite intermediari, în relaţia cu radiodifuzorii şi favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spaţiului publicitar propriu. O astfel de măsură nu oferă nici un fel de garanţie în privinţa reducerii anumitor costuri din partea clienţilor, beneficiari ai relaţiei cu radiodifuzorii. Măsura propusă distorsionează inclusiv mediul concurenţial în care-şi desfăşoară activitatea difuzorii de media.
Propunerea de act normativ pierde complet din vedere rolul complex pe care îl au agenţiile de publicitate ca şi consultant. Clienţii nu vor mai avea acces la servicii de consultanţă pentru identificarea celor mai bune formule de compatibilizare a nevoilor clientului – agent economic cu preferinţele publicului şi pentru implementarea campaniilor media în raport cu caracteristicile produsului/serviciului, profilul consumatorilor de media şi comportamentul acestuia.
Astfel, în mod indirect, inclusiv consumatorul final pierde întrucât calitatea informaţiei este inferioară. Nu trebuie pierdut din vedere şi faptul că scopul eliberării licenţei radio-tv este de informare a consumatorului.
Preocupaţi de soluţionarea acestei situaţii într-o manieră constructivă, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România îşi exprimă disponibilitatea de a fi un partener activ în procesul de dezbatere publică a propunerilor de îmbunătăţire a legislaţiei în domeniul audiovizualului.
Azi-maine, agentiile de publicitate vin si la mine in curte si se rastesc la mine ca am monopol pe proprietatea mea privata ! :)
Ar fi de ras daca nu ar fi de plans.