Spotul pentru suplimentele alimentare „Renarthro” a fost interzis de CNA pentru publicitate înşelătoare. Clipul a ajuns pe masa forului audiovizual după ce a primit o sesizare de la un telespectator.
Potrivit monitorizării, Renarthro este promovat ca un produs pentru dureri articulare şi dureri de oase, reface masa osoasă şi protejează măduva osoasă.
Produsul este prezentat că are în componenţă „Extract din lămâiţă”, „smirnă„ şi „colostru matern”.
Reprezentantul RAC (Consiliul Român al Publicităţii), organism care are rol consultativ în raport cu CNA a declarat că au fost identificate mai multe încălcări ale codului RAC:
- „Este un supliment alimentar. Are mai multe forme ale produsului. Această comunicare a mai fost analizată, la RAC. Anunţătorul şi-a modificat comunicarea, dar totuşi nu a reuşit să modifice astfel încât să nu fie înşelătoare pentru consumatori.
S-a constatat că testimonialele prezentate nu au fost substanţiate (nu au adus documente care să dovedească faptul că acele testimoniale sunt adevărate, că oamenii nu cintesc un text, un script).”
- „S-a găsit o încălcare în ce priveşte referirea la oferta specială. Nu se poate verifica afirmaţia conform căreia primii 30 de apelanţi beneficiază de reducere.”
- „Se referă la „colostru matern”, totuşi este vorba de colostru de origine bovină.”
- „Afirmaţiile referitoare la calităţile ingredientelor, tămâia, smirna, nu sunt conforme cu prevederile regulamentului european. Nu se regăsesc în registrul EPSA. Prin urmare s-a constat că se încalcă art 1 şi 2 din Codul Rac, care menţionează că o comunicare nu trebuie să exploateze credulitatea, lipsa de experienţă sau lipsa de cunoştinţe a oamenilor.”
- „De asemenea s-a considerat că este o comunicare înşelătoare în ce priveşte caracteristicile sau efectele produsului. Se încalcă articolul privind testimonialele şi din anexa privind etichetarea şi publicitatea la suplimente alimentare se încalcă articolul care se referă la menţiunile de sănătate.”
Membrii CNA au decis să ceară intrarea în legalitate a spotului Romarthro, propunere votată cu unanimitatea celor prezenţi.
Cererea de intrare în legalitate presupune că reclama în cauză nu mai poate rula pe TV în formula actuală. Poate reveni pe posturile TV doar în cazul în care este modificată astfel încât să fie respectată legislaţia audiovizuală.
Articolele invocate
ART. 93
(1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a
publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 117*) Publicitatea la produsele alimentare trebuie să respecte următoarele condiţii:
c) să respecte dispoziţiile Regulamentului (CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind menţiunile nutriţionale şi de sănătate înscrise pe produsele alimentare, precum şi dispoziţiile legislaţiei naţionale în vigoare referitoare la aceste produse.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Trimite un comentariu