Pierderi mari pentru piaţa de publicitate din România. Aproape 40 de milioane de euro „au dispărut” în cele trei luni de pandemie, scrie Dragoş Stanca (fondator Upgrade100, om de radio şi preşedinte BRAT) care citează mai multe studii din industrie.
Banii reprezintă pierderile suferite de publisheri, practic investiţiile care nu s-au mai făcut în publicitate în perioada crizei Covid-19.
Scăderile au debutat în martie şi au afectat toate mediile: TV, Radio, Outdoor, Display şi cât a mai rămas din Print.
Cât a pierdut fiecare?
- Televiziunea a înregistrat un minus, faţă de 2019, de aproximativ 25 de milioane de euro. A avut o pierdere de 1,5 milioane în martie, pierdere care a „explodat” şi ajuns la 12 milioane de euro - în aprilie şi mai.
- Radiourile au pierdut circa 3,4 milioane de euro, cu un vârf de 1,7 milioane în aprilie.
- Din online au dispărut, în aceeaşi perioadă aproximativ 500.000 de euro (din piaţa monitorizată) şi aproximativ 3,5 milioane de euro din piaţa nemonitorizată (campaniile prin Google sau Facebook).
- Monitorizările citate de Stanca arată că printul şi outdoor-ul au fost cele mai afectate. Au fost „pe minus” cu aproximativ 5,5 milioane euro (pierderea companiilor de panotaj si digital) şi 1 milion de euro pentru ziare şi reviste. De notat că multe ziare şi reviste au fost suspendate o perioadă din print sau au avut tirajele reduse, după cum Paginademedia.ro a relatat la vremea respectivă (Vezi mai multe detalii la finalul materialului).
Una dintre principalele concluzii trase de Dragoş Stanca, privind situaţia în viitor, este următoarea:
„Cel mai probabil, trendul actual – nu tocmai fericit pentru industria de media şi publicitate – se va menţine în iunie iar evoluţia din iulie şi restul anului va depinde de efectele pe termen lung ale crizei economice şi mai ales de evoluţia pandemiei”, punctează fondatorul Upgrade100.
De asemenea, face şi o paralele cu situaţia crizei din 2008-2009.
Comentarii