PROIECT SPECIAL. Cum să-ţi faci un podcast? De ce ai nevoie? Ce echipamente? Ce softuri? Cum izolaţi acustic studioul? Răspunsurile vin de la ZeedoShop cei care au lucrat pentru unele dintre cele mai apreciate podcasturi din România: Andi Moisescu, Micutzu, Cătălin Măruţă.
ZeedoShop a oferit consultanţă pentru aceste podcasturi şi acum vine cu o serie de sfaturi pentru cititorii Paginademedia.ro:
Ce conţine materialul?
1. Introducere
2. Ne trebuie o idee
3. Linişte pe platou - tratament acustic
4. Echipamentul şi softul de care ai nevoie (microfon, interfaţă audio etc)
5. Accesorii (căşti, stative, pop-up)
6. Ce software folosesc?
7. Unde public podcastul?
8. Marketingul
Lectură plăcută!
Înainte, o Galerie Foto
GALERIE FOTO. Studiourile de podcast ale lui Măruţă, Andi Moisescu şi Micutzu, la care au contribuit şi Zeedo:
1. Introducere
Iată-ne în 2021, un an în care multe persoane ascultă podcast-uri mai mult decât oricând.
Potrivit Edison Research, numărul americanilor care ascultă un podcast în fiecare săptămână a crescut cu 120% în ultimii patru ani, iar 90 de milioane de americani ascultă un podcast în fiecare lună.
Această creştere în popularitate a podcasturilor face din 2021 momentul potrivit pentru a începe un podcast care să atragă o nouă audienţă pentru afacerea ta, marca ta sau un hobby personal.
Cu acest articol ne propunem să aflaţi tot ce vă trebuie pentru a începe un podcast în 2021.
2. Ne trebuie o idee bună
Pentru a începe, trebuie să răspundem la două întrebări esenţiale: "De ce încep un podcast?" şi "Despre ce este podcastul meu?"
Apoi este necesară alegerea unui nume pentru podcast, formatul şi lungimea lui.
În prezent, există podcast-uri de toate felurile, începând de la istorie, pop-culture, muzică, cinematografie, psihologie şi până la orice subiect de nişă la care ne putem gândi. Singură limita când vine vorba de un podcast este propria ta imaginaţie. “The sky is the limit!”.
Cel mai important lucru este să fiţi cu adevărat pasionaţi de orice subiect alegeţi. Trebuie să fie ceva de care să fiţi încântaţi, să puteţi face un mic research ca apoi să puteţi discuta despre el în mod regulat.
În această planificare nu uitaţi că pe baza ideii alese trebuie să generaţi conţinut foarte bun!
3. Linişte pe platou!
Una din părţile frumoase ale unui podcast este că acesta poate fi înregistrat oriunde (asta desigur dacă dispunem de un setup mobil) însă pentru generarea unui conţinut foarte bun este ideal şi necesar să avem parte de linişte şi o acustică decentă.
În cazul în care în incinta în care doriţi să înregistraţi, fie ea acasă sau într-un mic studio, are calităţi acustice non-ideale şi resimţiţi un ecou deranjant în înregistrări sau întâmpinaţi o problemă de acustică, puteţi atenua ecoul prin mici trucuri, cum ar fi poziţionarea strategică a microfoanelor, folosirea covoarelor sau chiar o plapumă agăţată în spatele dumneavoastră.
Desigur acest setup nu va funcţiona mereu şi poate doriţi să aveţi invitaţi într-un mediu mai profesionist.
Dacă totuşi doriţi să rămâneţi în incinta casei va fi necesar să va transformaţi o camera în studio (un setup hibrid de homeliving şi studio) în care să investiţi în tratament acustic.
Tratamentul acustic urmăreşte să rezolve problemele acustice ale unei camere prin aplicarea unor materiale fonoabsorbante sau de dispersie.
4. Echipamentul şi softul de care ai nevoie
Când vine vorba de alegerea echipamentelor audio pentru podcast posibilităţile sunt multiple, dar asta nu înseamnă că este şi complicat. Prin urmare vom enumera mai jos câteva din variantele propuse de noi:
1. Varianta de podcast cu un smartphone
În 2021 poţi realiza cu usurinţă un podcast folosind doar un PC/laptop, un microfon şi un soft de editare, însă acest setup poate fi destul de costisitor.
Setupurile bazate pe smartphone sunt mult mai limitate, dar asta nu înseamnă că nu pot produce un podcast de calitate. Un smartphone de generaţie nouă însoţit de un microfon pentru smartphone şi o aplicaţie potrivită pot da rezultate surprinzătoare şi au marele avantaj că sunt foarte portabile.
RODE Reporter App pentru iOS sau Speaker Studio sunt două alegeri software foarte bune dacă doriţi să mergeţi pe un setup ce are la bază un smartphone.
2. Varianta de podcast cu un reportofon
Dacă aveţi nevoie de mobilitate însă doriţi mai multă flexibilitate decât oferă un smartphone, varianta ideala este reportofonul.
Un reportofon se poate folosi fie de microfoanele integrate pe dispozitiv fie de microfoane externe. Microfoanele integrate oferă o soluţie decentă dar nu la fel de versatilă şi calitativă ca în cazul microfoanelor externe.
Înregistrarea se va face la majoritatea recorderelor pe un card SD sau, prin conexiune USB, pe un computer.
3. Varianta de podcast cu PC/laptop şi microfon
Odată ce optăm pentru PC/laptop posibilităţile de editare se extind considerabil. Când vorbim de PC/laptop vorbim de fapt de două posibilităţi, una fiind staţionară (PC) şi una mobilă (laptop), acestea se aleg în funcţie de necesităţile fiecăruia.
Apoi, evident, este nevoie de un microfon USB sau de un microfon XLR şi o interfaţă audio.
5. Accesorii necesare
1. Căşti
Până acum nu am menţionat deloc căştile, deoarece ele nu reprezintă un element esenţial. A nu se înţelege că nu sunt utile!
Căştile vă oferă posibilitatea să monitorizaţi tot ceea ce se întâmplă pe parcursul înregistrării şi totodată să aveţi o precizie de editare mult mai mare.
2. Stative
Stativul eliberează mâinile şi reduce astfel şansa de a avea zgomot în înregistrare prin mânuirea microfonului. Cele mai populare sunt stativele de tip braţ, pe care le puteţi întâlni cel mai des la posturile de radio.
Dacă se doreşte o mobilitate mai mare şi un stativ uşor este recomandat să optaţi pentru unul de masă, iar dacă staţi în picioare ideal este clasicul stativ de microfon de podea.
3. Pop-filtru
În cazul în care în înregistrarea dumneavoastră apar acele “ocluzive” sau pocnituri (sunetele p, t, b, d, etc), este necesar un pop-filtru şi/sau de o distanţă mai mare între vorbitor şi microfon.
4. Cabluri
Am menţionat mai sus că microfoanele XLR necesită o interfaţă audio. Această conexiune se realizează, în marea majoritate a cazurilor, prin intermediul cablurilor XLR - XLR.
5. Splitter/Preamp pentru căşti
În cazul în care aveţi mai mulţi invitaţi ce doresc să se audă în căşti în timp ce vorbesc, iar interfaţa audio nu dispune de suficiente ieşiri distincte de căşti, este necesară utilizarea unui splitter ce va distribui semnalul audio în căşti.
Dacă numărul invitaţilor este mai mare de 2 şi se doreşte monitorizarea, este recomandat un amplificator de casti prin intermediul căruia fiecare va putea să îşi controleze volumul dorit în căşti.
6. Ce software să folosesc?
Pentru începătorii din domeniul audio vom recomanda 2 opţiuni ce vă vor permite înregistrarea unor producţii de calitate, fără a cheltui vreun ban:
Audacity – este un program de înregistrare şi editare audio gratuit ce poate fi folosit pe Windows sau Mac OS. Audacity este un software foarte capabil şi extrem de popular ce poate fi aprofundat uşor.
GarageBand – este un program de înregistrare şi editare audio gratuit ce poate fi folosit doar pe Mac OS. Acesta are şi instrumente incorporate în caz că vreţi să vă produceţi propriile backing trackuri.
7. Unde public podcastul?
Răspunsul este unul simplu şi evident, Youtube şi Soundcloud sunt din start două platforme pe care îţi vei putea urca podcastul, dar acestea, din păcate, nu sunt de ajuns.
Marea majoritate a ascultătorilor se afla pe platforme precum Spotify, iTunes sau Google Podcasts. Din păcate nu e chiar aşa uşor să îţi urci podcastul pe iTunes sau Spotify. Pentru asta ai nevoie de un serviciu de hosting care se ocupă şi de publishing.
Iată 5 astfel de servicii recomandate şi apreciate:
1. AudioBoom
2. BuzzSprout
3. PodBean
4. SimpleCast
5. Libsyn
De reţinut este că fiecare platformă face lucrurile puţin diferit. Exploraţi serviciile de hosting până îl găsiţi pe cel potrivit nevoilor dumneavoastra la preţul corect.
8. Marketing, marketing, marketing
Lumea trebuie să audă de podcastul dumneavoastră, iar acum vine o parte la fel de importantă ca produsul în sine: marketingul podcastului.
În cele ce urmează vom prezenta mai multe idei de a vă face produsul cunoscut.
1. Dacă eşti o persoana populara pe social media te poţi folosi de urmăritorii tăi pentru a promova podcastul. De asemenea poţi începe de la 0 printr-o pagină de Facebook sau Instagram dedicată podcastului tău.
2. Creează un suport video pentru podcastul tău - podcasturile cu conţinut video oferă ceva extra pentru urmăritori şi pot mări semnificativ engagementul.
3. Înainte de lansarea unui episod poţi face un teaser/trailer, de asemenea pozele şi detaliile tehnice behind the scenes sunt mereu binevenite.
4. Colaborează! Dacă ai posibilitatea să aduci oameni interesanţi şi relevanţi în podcastul tău chiar şi pentru câteva minute, fă-o!
5. Selectează nişte momente interesante din podcast sub formă de highlights şi publică-le pe alte platforme - de exemplu momente funny pe TikTok, etc. Ai şansa să te expui unei audienţe mai mari în acest fel.
Concluzie
În încheiere putem observa că pentru a construi un podcast de succes va fi nevoie totuşi de o investiţie destul de mare de timp.
Acest articol şi-a propus să raspunda întrebării “cum să începi un podcast in 2021?”. Haideţi să recapitulăm! Aveţi nevoie de o idee bună, un spaţiu adecvat, echipament hardware şi software, platforma pe care vă veţi publica podcastul şi o strategie de marketing.
Succes!
Comentarii