PARTENERIAT. Am ajuns la tema cu numărul doi din seria de articole „Publicitatea în mediul online – cu ce învăţături ieşim din pandemie”, în care nu ne-am propus să ne facem publicitate (sau nu ca scop principal), ci să facem puţină “lumină” în domeniul publicităţii online, al construcţiei şi promovării de website-uri.
Date fiind împrejurările din anul 2020, cam toată lumea s-a mutat în mediul online cu afacerea sau cu o parte din ea.
Cei care au o afacere ce implică mediul online în mod expres (vânzare online de produse, furnizori de cursuri online, soft-uri, consultanţă de orice fel etc.) aveau deja un website actualizat şi optimizat conform cu ultimele tehnologii web şi cu cei mai noi algoritmi Google, dar şi o strategie de promovare pe internet.
Însă, foarte mulţi oameni cu afaceri mici sau medii, din domenii în care prezenţa în online nu este vitală pentru bunul mers al afacerii, s-au trezit că nu mai pot ajunge la clienţi şi nici clienţii la ei, decât prin internediul unui website.
Şi-au dat seama că au un website, de care şi uitaseră (cei mai mulţi dintre ei), chiar dacă plăteau anual factura pentru server şi pentru numele de domeniu web. Iar acest website este construit pe o tehnologie veche, are un design depăşit şi funcţionalităţi care nu sunt compatibile cu accesarea de pe telefonul mobil inteligent.
Ce fac dacă am decis că am nevoie de website nou? De unde să încep?
După multe dezbateri cu echipa ta, ai ajuns la concluzia că ai un website depăşit ca design şi tehnologie, care nu mai corespunde ultimelor update-uri Google şi aşteptărilor utilizatorilor.
Următorul pas NU este să începi să cauţi pe Google firme, agenţii care dezvoltă site-uri, să le ceri oferte celor care ţi se par mai arătoase, mai convingătoare şi să o alegi pe cea care îţi face cele mai multe promisiuni şi îţi cere bani puţini.
Următorul pas este să pui pe hârtie aceste întrebări şi să răspunzi la ele:
1. Cui i se adresează site-ul nou?
2. Ce trebuie să pregătesc pentru noul site?
3. Ce tip de CMS (platformă) aleg?
4. Cine gestionează proiectul de la început, până la lansarea online şi apoi verifică dacă site-ul se indexează şi se comportă corect în Google?
5. Cum aleg compania cu care voi lucra pentru dezvoltarea site-ului nou?
Apoi iei pe rând fiecare întrebare şi pui pe hârtie, detaliat şi clar, sub forma unei scheme pe care să o poţi prezenta echipei tale, colaboratorilor, specialistului SEO şi agenţiei de web development. Aşadar, să le luăm pe rând:
1. Cui i se adresează site-ul nou?
Primul pas este să stabileşti scopul site-ului şi publicul ţintă. În funcţie de industria sau domeniul de activitate al afacerii tale, poate fi un site de prezentare simplu (un fel de carte de vizită online), în care doar îţi prezinţi brandul, portofoliul şi echipa, serviciile pe care le oferi.
Sau poate fi un site un website complex, ce integrează un volum mare de produse sau servicii şi numeroase funcţionalităţi, blog sau rubrică de noutăţi, funcţii de interacţiune cu utilizatorii etc.
În acest caz vei merge pe soluţii tehnice mai complexe pentru dezvoltarea site-ului.
Tot în această etapă stabileşti publicul ţintă şi cum vrei să ajungi la el, prin ce tip de mesaj – pentru că de aici specialistul SEO va realiza strategia de cuvinte cheie şi va pregăti direcţiile de optimizare a site-ului.
2. Ce trebuie să pregătesc pentru a demara proiectul?
Ca să poţi să dai în lucru proiectul, practic să contractezi agenţia de web development, trebuie să ai “pe hârtie” proiectul complet al site-ului. Iar acest proiect va cuprinde aceste puncte, detaliate şi clare:
Structura de pagini / rubrici / categorii de pagini este cel mai important aspect, pentru că pe baza acestei structuri va fi dezvoltat site-ul.
Dacă nu ai o structură clară, care să reprezinte exact afacerea ta cu tot ce oferă şi modul în care oferă ea, nici utilizatorii, nici roboţii de indexare şi ranking Google nu vor putea “să înţeleagă” ce servicii sau produse oferi.
Funcţionalităţi: aici trebuie să ţii seama de nevoile utilizatorilor de a interacţiona cu site-ul cât mai uşor şi cât mai rapid, de pe laptop sau telefon.
Trebuie să iei în calcul de la început toate funcţionalităţile – de la formulare de contact, comandă online, rezervări online, selecţie servicii sau produse în funcţie de anumite caracteristici, încărcare / descărcare documente etc. Astfel, vei şti exact ce să ceri agenţiei cu care vei lucra şi costul proiectului.
Conţinutul site-ului se referă la textul de prezentare din paginile de servicii sau produse ori paginile despre companie şi echipă, dar şi imagini, video şi audio, demo-uri, articole de blog etc.
Toate sunt stabilite şi discutate, încă de la început, cu specialistul SEO, pentru că acesta va construi lanţul de navigare în site, modul în care se leagă paginile site-ului şi cum se integrează tot acest conţinut în fiecare pagină.
Design – nu întâmplător am lăsat la finalul listei designul, ci pentru că acesta se va realiza în funcţie de toate celelalte puncte de mai sus, nu invers. Nu stabilim mai întâi cum vrem să arate site-ul, pentru că este foarte mare probabilitatea să alegem un design care nu poate integra armonios şi elegant funcţiile şi conţinutul site-ului.
Ca recomandare, sau ca trend, alegeţi un design simplu şi curat, fără multe linii şi simboluri sau poze inutile, care încarcă vizual paginile şi cresc durata de încărcare pe smartphone sau chiar pe desktop.
3. Ce tip de CMS (platformă) aleg pentru site-ul nou?
În primul rând, trebuie să notăm că un website construit “custom”, pe o platformă dezvoltată integral de la zero, va avea un cost mult mai mare decât nu site realizat pe un “CMS open source” – o platfomă care se instalează gratuit şi apoi poţi cumpăra template-uri şi diferite module mai speciale.
Aceste platforme “open source” sunt destul de mult folosite, funcţionează bine, dacă sunt configurate corect şi actualizate la zi.
Câteva dintre cele mai populare sunt: WordPress; PrestaShop; OpenCart; Magento, Drupal, Wix, Mobirise etc.
Răspunsul la această întrebare va ţine seamă de două aspecte:
- bugetul de care dispui pentru reconstrucţia site-ului,
- complexitatea site-ului tău; trebuie să vezi dacă ai nevoie de funcţionalităţi speciale pe care o platformă “open source” nu le integrează ori ai un domeniu de activitate deosebit, care implică o securitate mai mare a datelor, de exemplu.
În principiu, alegerea soluţiei tehnice sau a platformei pe care vei dezvolta site-ul nou o vei face împreună cu specialistul SEO şi cu agenţia de web development.
Însă, este important ca tu să ştii foarte clar cât de complex este site-ul pe care vrei să-l construieşti şi să ştii ce presupune dezvoltarea “custom” /vs/ “CMS open source”
4. Cine gestionează proiectul de la început, până la lansarea online şi după lansare?
Sunt foarte frecvente situaţiile în care deţinătorului site-ului (business owner-ul) sau un manager de departament de marketing (sau de vânzări) îşi asumă acest rol important, de a gestiona proiectul.
Practic, îşi asumă să comunice cu agenţia care face site-ul şi să îi spună echipei de acolo, cum să fie, ce să facă şi cum să arate acest site etc.
Este cea mai mare şi cea mai frecventă greşeală!
Pe durata proiectului, intervin tot felul de aspecte foarte tehnice, ce ţin de servere, de tehnologiile web, de funcţionalităţi şi automatizări pe care nici business owner-ul, nici managerul de marketing nu le vor înţelege.
Şi de aici mai este doar un pas până la blocarea proiectului şi ruperea colaborării.
Ca să eviţi un astfel blocaj, care înseamnă o pierdere financiară dar şi de timp, trebuie să găseşti mai întâi un specialist care poate să gestioneze proiectul de la început, până la lansarea online a site-ului şi apoi să verifice dacă site-ul se indexează şi se comportă corect în Google.
Varianta optimă este să ai un specialist SEO tehnic pentru gestionarea întregului proiect: acesta ştie să comunice cu agenţia de web development şi să clarifice toate aspectele, să urmărească implementarea celor mai bune soluţii tehnice, astfel încât site-ul să se indexeze bine în Google şi să ofere o experienţă bună utilizatorilor care vin pe site.
5. Cum aleg compania cu care voi lucra pentru site-ul nou?
În primul rând, trebuie să stabilim că specialistul SEO sau agenţia SEO care va gestiona proiectul nu este aceeaşi cu agenţia de web development.
Teoretic, poate fi o agenţie de web development care vă oferă şi SEO, inculzând aici şi managementul de proiect.
Practic, din experienţa multor companii mari şi mici, care au ales să lucreze cu o singură agenţie pentru dezvoltarea site-ului şi pentru SEO, am constatat că lucrurile nu merg bine.
Varianta optimă este ca pentru construcţia site-ului să ai un specialist sau o agenţie SEO, împreună cu care pui pe hârtie întregul proiect al site-ului (structură / funcţionalităţi / conţinut / design) şi alegi agenţia de programare cu care vei lucra şi care îşi va asuma contractual realizarea site-ului conform cu proiectul.
Dacă te regăseşti în împrejurările pe care le-am povestit, vizitează-ne pe site-ul nostru Bookisite.ro. Ne poţi spune povestea site-ului tău, a afacerii pe care o promovează şi care sunt provocările cu care te confrunţi.
Articol de Elena Ilie, Specialist Marketing Online Bookisite.ro
Autor: Redacţia contactpaginademedia.ro
Trimite un comentariu