Despre criză, cu "cărţile pe masă". Cu bune şi cu rele. "Criza a fost o scoala de care am avut nevoie pentru a trece la nivelul urmator", îşi aminteşte Ioana Mănoiu, GMP PR. Când a venit criza, s-a "tăiat" de peste tot. "Prima decizie pe care am luat-o a fost să schimb cafeaua din agenţie, fiindcă ne costa destul de mult pe lună, aveam Lavazza şi Illy nelimitat", spune ea.
Acum, povestea poate vă smulge un zâmbet, dar în urmă cu zece ani, altfel stăteau lucrurile. Pentru că lovitura crizei, în urmă cu 10 ani, a fost năprasnică, iar Ioana Mănoiu nu se fereşte să vorbească deschis despre momentele de atunci.
"Primul şoc a fost cand la începutul anului 2009, ne-am trezit ca trei dintre cei mai mari clienti ai nostri ne-au anuntat ca renunta la fee-ul lunar si vor lucra doar pe proiect. A fost cel mai greu an din viaţa noastră."
În cuvinte mai puţine, Ioana Mănoiu defineşte starea de spirit a publicităţii până la criză: "Asa era viata atunci in advertising, o petrecere cu sampanie continuă".
La un deceniu de la mare criza financiară care a lovit industria media din România, Paginademedia.ro face bilanţul. Care au fost semnalele? De unde s-a tăiat? Când a fost „furtuna perfectă”? Şi când a început să se vadă luminiţa de la capătul tunelului.
Ioana Mănoiu, Managing Partner al agenţiei GMP PR, a vorbit pentru Paginademedia.ro despre criza de acum 10 ani.
„Chiar daca bugetele si-au revenit, noi nu ne-am mai intors la mentalitatea dinaintea crizei”, mărturiseşte Ioana Mănoiu.
Înainte interviului integral, iată ideile principale:
- „Ne asteptam sa ne afecteze si pe noi, dar nu stiam exact cand si in ce fel”
- „Primul soc a fost cand la inceputul anului 2009, ne-am trezit ca trei dintre cei mai mari clienti ai nostri ne-au anuntat ca renunta la fee-ul lunar si vor lucra doar pe proiect. (...) Într-o singura saptamana am pierdut aproximativ 35-40 % din business. Nu eram deloc pregatiti pentru asta. A fost cel mai greu an din viata noastra, dar si anul in care am crescut cel mai mult.”
- „Chiar daca bugetele si-au revenit, noi nu ne-am mai intors la mentalitatea dinaintea crizei. Ulterior am angajati consultanti care n-au invatat cum sa facem previziuni financiare, cum sa calculam eficienta agentiei si tot asa. Criza a fost o scoala de care am avut nevoie pentru a trece la nivelul urmator.”
Paginademedia.ro: Aţi avut semnale dinainte să înceapă criză? Ce aţi auzit? Din ce surse?
Ioana Mănoiu:
A fost o perioada foarte ciudata atunci. Eu eram la New York in momentul in care bancile cadeau pe rand si toate talk-show-urile dezbateau repercusiunile. Ne asteptam sa ne afecteze si pe noi, dar nu stiam exact cand si in ce fel. Se simtea parca in aer un nor negru care se apropie si de Romania, desi noi traiam zi de zi „business as usual”.
Paginademedia.ro: De unde s-a tăiat prima dată când s-a decis reducerea bugetelor pe zona voastră, de PR? Povestiţi-ne cel mai dificil moment din perioada de criză.
Ioana Mănoiu:
Primul soc a fost cand la inceputul anului 2009, ne-am trezit ca trei dintre cei mai mari clienti ai nostri ne-au anuntat ca renunta la fee-ul lunar si vor lucra doar pe proiect. Erau foarte multumiti de noi, nu aveau nimic sa ne reproseze, dar scaderea bugetelor i-a obligat sa internalizeze serviciile de comunicare. Intr-o singura saptamana am pierdut aproximativ 35-40 % din business. Nu eram deloc pregatiti pentru asta.
A fost cel mai greu an din viata noastra, dar si anul in care am crescut cel mai mult. Fusesem niste artisti pana atunci, business-ul era pe crestere, aveam mereu clienti noi, singura noastra problema era sa angajam oameni buni si sa facem campanii memorabile.
Privind in urma, nu stiu cum traisem pana atunci, nu stiam exact costurile agentiei, nu aveam niciun plan anual, niciun obiectiv, banii veneau pur si simplu. Si dintr-o data ne-am trezit ca nu acopeream fondul de salarii. Dupa momentul de panica, ne-am organizat si am inceput sa ne uitam la cifre. De unde putem scadea, cum putem inlocui clientii pierduti si tot asa.
Mi-aduc aminte că prima decizie pe care am luat-o a fost să schimb cafeaua din agenţie, fiindcă ne costa destul de mult pe lună, aveam Lavazza şi Illy nelimitat.
Paginademedia.ro: Oamenii din industrie spuneau în 2008 că publicitatea va continua să fie pe plus, dar creşterea nu va mai fi aşa accelerată (de două digits). În realitate, căderea s-a dovedit una abruptă. De ce credeţi că a fost atât de dură? De ce era România „atipică” (asta spunea toată lumea despre noi)?
Ioana Mănoiu:
Cred ca piata nu era suficient de matura sa inteleaga exact consecintele. Veneam dupa ani de zile de crestere, de saptamani la Cannes, de petreceri excentrice, de o gramada de bani dati pe inscrieri la festivaluri, nu ne puteam imagina ca ar fi putut fi altfel.
Asa era viata atunci in advertising, o petrecere cu sampanie continua.
Paginademedia.ro: Cât a durat declinul?
Ioana Mănoiu: Nu a durat mult. Cam un an. În PR ne-am revenit destul de repede. Am reusit performanta sa nu renuntam la niciun om, dar am scazut costurile in momentul in care nu am mai inlocuit oamenii care plecau.
Paginademedia.ro: Când a fost „furtuna perfectă”?
Ioana Mănoiu: Începutul a fost tulburator, fiindca ne-a zguduit confortul in care traiam. Ne-a fortat sa gandim agentia ca un business, sa ne maturizam peste noapte. Nu a fost un lucru rau.
Chiar daca bugetele si-au revenit, noi nu ne-am mai intors la mentalitatea dinaintea crizei.
Ulterior am angajati consultanti care n-au invatat cum sa facem previziuni financiare, cum sa calculam eficienta agentiei si tot asa. Criza a fost o scoala de care am avut nevoie pentru a trece la nivelul urmator.
Paginademedia.ro: Care au fost semnele care v-au făcut să răsuflaţi uşuraţi?
Ioana Mănoiu: Încet încet au reinceput pitch-urile, clientii au inceput sa ne ceara iar campanii mari, se deblocau bugete. A fost o dezghetare treptata.
Paginademedia.ro: O lecţie pe care aţi învăţat-o din această criză.
Ioana Mănoiu: Succesul unui business pe termen lung tine de cat de repede te adaptezi la schimbari si de viteza cu care iei decizii. Cu cat amani mai mult deciziile grele, cu atat riscurile devin mai mari.
Paginademedia.ro: Privind acum spre viitor. Spuneţi principala tendinţă în comunicare, pe anul 2019.
Ioana Mănoiu: Brandurile implicate in problemele societatii. Asta asteapta consumatorii de la ele, fiindca nu mai au incredere nici in guvern, nici in autoritati. Brandurile trebuie sa fie curajoase, sa ia atitudine si sa-si reprezinte consumatorii in schimbare.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii