Publicitatea derulată de aproape 450 de firme va fi verificată de Ministerul Finanţelor Publice. Ministerul a dat startul unei campanii de informare şi verificare a campaniilor publicitare derulate de 447 de firme care comercializează produse alimentare, băuturi şi tutun.
Campania, care se va desfăşura pe parcursul înregului an, urmăreşte informarea comercianţilor privind consecinţele publicităţii înşelătoare şi publicităţii comparative.
Mai mult, campania va urmări şi analiza mesajelor campaniilor publicitare pe care aceste firme le derulează în mediul audiovizual, online, presă scrisă, panotaj stradal, broşuri, pliante, etc. În cazul în care se constată încălcări ale legislaţiei în domeniu, pot fi aplicate sancţiuni.
Potrivit Ministerului Finanţelor Publice, în perioada următoare vor fi demarate informări şi verificări similare şi în domeniul comerţului farmaceutic, al agenţiilor de turism şi domeniul produselor predominand nealimentare comercializate în magazine nespecializate.
Campania de informare şi verificare este realizată de structurile de specialitate din toate Direcţiile regionale ale finanţelor publice din ţară.
Publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă sunt reglementate în Legea 158/2008.
Articolul 5
Pentru a determina daca publicitatea este inselatoare trebuie sa se ia in considerare toate aspectele acesteia, in special orice informatie continuta de aceasta cu privire la:
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum sunt: disponibilitatea, natura, modul de executie, compozitia, metoda si data fabricatiei bunurilor ori a prestarii serviciilor, daca acestea corespund scopului lor, destinatia, cantitatea, parametrii tehnico-functionali, originea geografica sau comerciala, rezultatele asteptate ca urmare a utilizarii lor ori rezultatele si caracteristicile esentiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra bunurilor ori a serviciilor;
b) pretul sau modul de calcul al pretului si conditiile in care se distribuie bunurile ori se presteaza serviciile;
c) natura, atributiile si drepturile comerciantului care isi face publicitate, cum ar fi: identitatea si bunurile sale, calificarile si detinerea drepturilor de proprietate industriala, comerciala sau intelectuala ori premiile si distinctiile acestuia.
Articolul 6
Publicitatea comparativa este considerata legala daca indeplineste, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a) nu este inselatoare, potrivit dispozitiilor art. 3 lit. b) si ale art. 5 din prezenta lege, precum si ale art. 5-7 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor;
b) compara bunuri sau servicii care raspund acelorasi nevoi ori sunt destinate acelorasi scopuri;
c) compara, in mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esentiale, relevante, verificabile si reprezentative ale respectivelor bunuri ori servicii, care pot include si pretul;
d) nu discrediteaza sau denigreaza marcile, denumirile comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii, activitati ori situatia unui concurent;
e) in cazul produselor cu denumire de origine, se refera, in fiecare caz, la produse cu aceeasi denumire;
f) nu profita in mod neloial de reputatia unei marci, a unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent ori a denumirii de origine a produselor concurente;
g) nu prezinta bunuri sau servicii ca imitatii ori reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtand o marca ori o denumire comerciala protejata;
h) nu creeaza confuzie intre comercianti, intre cel care isi face publicitate si un concurent sau intre marci, denumiri comerciale, alte semne distinctive, bunuri ori servicii ale celui care isi face publicitate si cele ale unui concurent.
Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro
Comentarii