Skip to main content

ANALIZĂ: Mixul de media al "detergentului Băsescu": ieri a fost ziua pensionarilor la Kanal D şi TVR 1

 

Preşedintele Traian Băsescu a fost ieri la Kanal D şi la TVR 1. Audienţa urbană: 270.000 de oameni la TVR 1 (2,3 rating) şi 104.000 la Kanal D (0,9 rating). Dincolo de cifrele seci, important este cine s-a uitat la cele două emisiuni. Pentru cine a vorbit preşedintele?

Publicitate

traian-basescu7Brandul Băsescu s-ar potrivi bine în primul rând pentru detergenţi, spuneau publicitarii acum vreo doi ani, într-o anchetă publicată în EVZ. Paralela cu un detergent a fost reluată şi acum, când preşedintele Traian Băsescu a făcut turul televiziunilor.

Cum de a apărut actualul Băsescu la posturi precum Sport.ro, la emisiuni ca Happy Hour sau, mai recent, la Kanal D? Produsul Băsescu s-a ghidat nu numai după numărul telespectatorilor, dar şi după profilul acestora, după “calitatea lor”, cum vorbesc publicitarii.

Paginademedia.ro a analizat ce public a captat “detergentul Băsescu” în numeroasele apariţii la emisiunile de televiziune. Ieri, de exemplu, preşedintele a prins pensionarii prin apariţiile de la Kanal D (cu un procent covârşitor de persoane în vârstă) şi TVR 1, după cum se va vedea mai jos.

Ocolind apariţia la vreuna dintre televiziunile mogulilor Dan Voiculescu şi Sorin Ovidiu Vîntu, Traian Băsescu s-a comportat ca un veritabil media planner dintr-o agenţie specializată. A încercat să acopere o plajă cât mai mare de public, potenţiali votanţi: publicul de telenovele şi gospodinele (în emisiuni precum Happy Hour), amatorii de divertisment de calitate (Divertis), oamenii în vârstă, dar educaţi (TVR 1), pensionarii (Kanal D) sau publicul mai "de elită" (După 20 de ani) şi microbiştii (Sport.ro). Oare ce urmează?

Posturile de ştiri asigură doar un anumit tip de public. În general, atât Realitatea TV, cât şi Antena 3, au un public foarte în vârstă (din telespectatori, între 63 şi aproape 70% au peste 55 de ani), cu educaţie superioară, persoane inactive (pensionari). Faţă de alte posturi, atrag, procentual, şi directori şi persoane cu funcţii de conducere, dar, în cifre absolute, numărul lor este mic.

Mesajul de la Kanal D a fost recepţionat de un public nu prea numeros (puţin peste 100.000 de oameni), dar vorbim de un electorat cu mari şanse să meargă la vot: pensionarii. Peste 93% dintre cei care s-au uitat la emisiunea Sandei Nicola au peste 55 de ani. Inactivi profesional (categorie care include elevii, studenţii şi pensionarii) au fost 85%.

Şi TVR 1 excelează prin publicul predominant peste 55 de ani. Însumat, doar 12% dintre telespectatorii de aseară au până în 35 de ani. De remarcat că aproape o treime din publicul emisiunii de aseară are studii superioare. Un atu important al postului public este acoperirea pe care canalul o are în mediul rural.

Cine s-a uitat la apariţiile preşedintelui din ultimele săptămâni?

Să le luăm pe rând.

Înainte, iată câteva din performanţele de audienţă în mediul urban ale emisiunilor la care Traian Băsescu a fost în studio în ultimele două săptămâni:

  • Divertis (Pro TV, 4 octombrie) – 829.000 telespectatori (7,1 rating)
  • Naşul (B1, 15 octombrie) – 305.000 (2,6)
  • După 20 de ani (Pro TV, 17 octombrie) – 284.000 telespectatori (2,4 rating)
  • De la est la vest (TVR 1, 17 octombrie) – 156.000 (1,3)
  • Focus Special (Prima TV, 18 oct.) – 326.000 (2,8)
  • Happy Hour (Pro TV, 20 octombrie) – 909.000 (7,8)
  • TVR 1 (28 octombrie) – 270.000 (2,3)
  • Kanal D – 104.000 (0,9)

PRECIZARE: Analiza a luat în calcul tipurile de public în numărul de telespectatori. Ceea ce, în industria de publicitate, se numeşte afinitate. Mai explicit, care este publicul la care excelează programul respectiv.

După 20 de ani, Pro TV

Emisiunea difuzată dimineaţa a atras un public diferit de profilul clasic (comercial) al Pro TV: în special oameni peste 35 de ani, însă cu poziţii de conducere. Este explicabil, dat fiind profilul programului.

Divertis, Pro TV

Preşedintele a fost în platoul Divertişilor la începutul lunii. Emisiunea a atras un procent bun de telespectatori între 35 şi 54 de ani, cu o bună reprezentare în rândul celor cu studii superioare. Peste 20% din cei care s-au uitat la Divertis cu Băsescu au până în 35 de ani. Un public “de calitate”, cum ar spune publicitarii.

Happy Hour, Pro TV

catalin-maruta2La emisiunea lui Cătălin Măruţă, primele diferenţe faţă de celelalte două programe ale Pro TV se observă la studii. La Happy Hour, numărul celor cu studii medii este ceva mai mare. Spre deosebire de Divertis, publicul lui Măruţă este mai în vârstă şi procentul de persoane inactive mai ridicat. Foarte puţine persoane cu funcţii de conducere s-au uitat la emisiune. La Happy Hour s-au uitat în special femeile.
Diferenţele sunt date şi de ora la care este difuzată emisiunea: după amiaza, într-un interval greu accesibil celor ocupaţi.

Sport.ro

La Sport.ro, preşedintele a fost văzut în special de bărbaţi. Audienţa: aproximativ 50.000 de telespectatori. Publicul canalului sportiv al grupului Pro este preponderent masculin: peste 80% dintre telespectatori. Postul are o afinitate foarte bună şi în rândul tinerilor între 13 şi 17 ani, chiar dacă 56% din public are peste 55 de ani, iar 30% între 35 şi 54 de ani.

Naşul, B1

radu-moraru3Ca de obicei în cazul talk-show-urilor politice, la ediţia cu Traian Băsescu în platou s-au uitat mai mult bărbaţii. Prezenţa preşedintelui a atras mai multe persoane cu studii superioare decât are, de obicei, emisiunea lui Radu Moraru. Totuşi, un procent mare de telespectatori peste 55 de ani şi o reprezentare slabă în rândul directorilor. Angajaţii de nivel mediu şi persoanele inactive au fost predominante.

Focus special, Prima TV

Cei cu studii medii s-au uitat mai multe la emisiunea moderată de Cristina Ţopescu. Şi aici, publicul se grupează în ultimele două categorii de public: 35-54 de ani (31%) şi peste 55 de ani (peste 59%). Predomină angajaţii de nivel mediu şi persoanele inactive.

De la Est la Vest, TVR 1

Emisiune de politică externă, De la est la Vest figurează cu zero pe linie la telespectatori până în 14 ani şi cu procente mici până la pragul de 25 de ani. Programat sâmbăta, la prânz, programul cu Traian Băsescu în studio a strâns în special oameni peste 55 de ani (aproape 65% din public) şi, foarte interesant, ceva mai multe femei, decât bărbaţi. Deşi la o emisiune de politică externă era de aşteptat un public dintr-o categorie socială de sus, muncitorii şi persoanele inactive au fost majoritari.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Dragota Dragota
    Pe ce baza este stabil publicul unei emisiunii? Daca sunt luate esaloane standard de cateva sute de persoane si se fac generalizari la nivelul a sute de mii de persoane inclin sa imi nu cred cifrele de mai sus.
  • spectatorul18 spectatorul18
    sa inteleg ca totzi ceo care sau uitat la emisiunile respective in acel interval de timp il vor vota pe basescu?
  • Petrişor Obae Petrişor Obae
    @ marius chivu: profilul publicului emisiunii nu ar fi fost cu mult diferit doar pe acea oră şi jumătate. Nu văd rostul ironiilor tale.

    @ Petre Botezatu: Evenimentul zilei are o mare problemă cu arhiva. Acel articol a fost realizat de subsemnatul, în vara lui 2007. Articolul cu pricina făcea o anchetă printre creativii din publicitate: dacă aţi lansa un produs cu numele Băsescu, ce ar fi?

    În baza EVZ, vei găsi multe articole nesemnate. Până şi senzaţionalul editorial Cîntarea Americii, scris de Cornel Nistorescu, pe site-ul EVZ nu are semnătură...
  • Petre Botezatu Petre Botezatu
    Petrisor, aia cu detergentul Basescu nu a descoperit-o EVZ, intr-un articol nesemnat publicat in ediata online. Eu am citit-o din 2004 in BUSINESS Magazin (http://www.businessmagazin.ro/cover-story/fabrica-depresedinti-1050748).
  • marius chivu marius chivu
    Totul f corect numai ca la Nasul audienta ar trebui sa o calculezi pt intervalul in care a fost basescu in emisiune, adica vreo ora si 30 min., nu pentru 4 ore. Asta asa ca sa spunem si noi ca esti un analist media corect si obiectiv.
  • bradut bradut
    Petrisor, sa lasam audienta urbana. Aia e masurata, dar e o alta audientza care iese la vot. Si care nu prea e masurata. Au pus ei peoplemetre la Valea Macrisului si la Patru Fratzi, dar le-au furat tziganii si s-a renuntat la idee.
  • ion ion
    pana nu demult aveam tv-ul blocat pe Realitatea TV, de cand a intors mogulul armele....o sa ma uit si la taraf tv daca apare basescu acolo! Daca iese Geona presedinte ce o sa faca pe urma o sa-l critice pe Geona?! O sa mai fie credibili? De antena 3 nu mai vorbesc!
  • alk alk
    Foaarte interesanta analiza. Felicitari!
  • clujean clujean
    din ceea ce observ, presedintele a avut telespectatorii pe care acele posturi TV ii au de obicei; era altceva daca prezenta sa atragea oameni care, in mod normal, nu urmaresc postul gazda.

Trimite un comentariu

sus