Media utilizatorilor de programe de tip adblock, care fac invizibile majoritatea formatelor publicitare online, s-a dublat de la 13,9 la 29,26% în ultimul an, conform studiului AdBlocking în România, realizat de TailWind în parteneriat cu Oriel, cu sprijinul IAB si BRAT.
Concluzii din studiul IAB - AdBlock:
- Motivul instalării AdBlock. Reclama iritantă, care ori blochează conţinutul site-ului, ori deranjează prin auto-play şi lipsa unei modalităţi de a o închide.
- A crescut cu 8% numărul celor care au aflat de existenţa tool-urilor de blocare a reclamelor, de la 43,3%, anul trecut, la 51,3%.
- Activităţile online afectate de publicitatea agresivă: citirea ştirilor şi vizionarea filmelor online.
- Cele mai afectate categorii de conţinut de programele de tip ad block: satiră şi umor, lifestyle masculin, auto&moto, IT&C, Video&TV Online.
- Utilizatorul standard de programe de tip ad block: este de sex masculin (67,7%), are vârsta cuprinsă între 18 şi 44 de ani (65,9%), este angajat cu studii superioare, ori manager sau întreprinzător particular (53,7%).
- Principalul motiv pentru care utilizatorii de internet din România ar dezinstala programele de blocare a publicităţii online ar fi eliminarea publicităţii care împiedică accesarea conţinutului paginii.
În premieră, anul acesta a fost măsurată si folosirea programelor de tip adblock pe mobil, procentele aici fiind mult mai mici: 1.36% pe telefon si 2.11% pe tableta.
Acest fapt duce media la 11,86%, un procent care încă situează România sub decât cifrele înregistrate în pieţele dezvoltate (de exemplu, în SUA procentul desktop este apropiat de cel înregistrat în România, 28.5% în varianta desktop, dar a atins deja 11% si pe dispozitivele mobile).
La studiu au participat 85 dintre cele mai cunoscute site-uri din România, membre BRAT si IAB, iar metodologia aplicată a combinat măsurarea cantitativă efectivă cu chestionare care au luat feedbackul utilizatorilor.
Aidan Joyce, CEO Oriel – companie specializată în soluţii de evitare a adblockingului si partener tehnologic al studiului: „Din 3.832 de respondenţi chestionaţi pentru acest studiu, 92.9% din utilizatori au susţinut că vor continua să folosească un ad-blocker în viitor. Această statistică confirmă că ad-blocking-ul nu este o problema trecătoare si că ne putem aştepta la o continuare a creşterii liniare atât în 2017 cât si în anii următori. Procentul mic înregistrat pe mobil e încurajator dar există ţări unde si acesta a ajuns chiar peste 50%.”
Arina Ureche, director general BRAT: „Cred că este momentul oportun ca industria de publicitate online sa îşi unească forţele si să se concentreze pe interesul comun: transmiterea către utilizator a unui mesaj publicitar adecvat si relevant în raport cu nevoile si aşteptările sale, într-o maniera agreabila si atractiva.”
„Întreaga industrie trebuie sa se concentreze pe experienţe si pe performanţă, pe vehiculele cele mai potrivite, pe vârfurile tehnologiei si pe creativitate. Agresivitatea în comunicare va fi mereu sancţionată de către utilizatori”, a comentat Ionuţ Oprea, preşedinte IAB România.
„Mesajul consumatorilor români de media digitală locală e clar: trebuie să trecem de la etapa urmăririi cu atenţie si îngrijorare a fenomenului la etapa acţiunilor concrete. Clienţii, agenţiile de media si de creaţie si producătorii de conţinut trebuie să se aşeze la aceeaşi masă, să facă front comun si să aplice măsuri clare pentru îmbunătăţirea standardelor calitative ale campaniilor”, consideră Dragoş Stanca (Think Digital Group), consultant media si Adrian Moţîrlichie (TailWind), realizator al studiului.
Studiul integral, AICI
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Nici nu stiam ca este si pentru mobil, mersi de idee.