VIDEO. “Cred că mai important de atât e că noi suntem un serviciu public şi trebuie să menţinem asta. Să simţim că servim publicul indiferent de domeniu, fie el sport, sănătate sau politică. Cred că lucrul cel mai important pe care l-am câştigat în aceste şase luni este încrederea publicului”. Cristi Delcea, unul dintre fondatorii Recorder.ro.
Un exerciţiu de transparenţă Recorder.ro, la şase luni de la lansare, într-un interviu acordat Paginademedia.ro de trei dintre fondatori: publisherul Răzvan Ionescu şi Cristi Delcea şi Mihai Voinea, “băieţii de la Recorder.” Au început patru în iulie 2018, acum sunt nouă.
Totul despre proiectul care a avut o ascensiune fulminantă de la lansarea în iulie 2017, despre cum s-au investit banii din donaţii, despre echipă, despre veniturile din publicitate.
Înainte de interviul video, câteva extrase:
Răzvan Ionescu, publisher:
"Veniturile Recorder.ro sunt estimate, pentru 2018, la 250.000-300.000 de euro. O treime sunt din donaţii, restul din publicitate. Până la 31 decembrie 2018, după cinci luni de activitate, au fost aproximativ 21.000 de euro din donaţii şi 40.000 de euro din venituri din publicitate."
"Un lucru foarte important, anunţăm parteneriatul cu regia Internet Corp. Din 2018, InternetCorp ne reprezintă în relaţia cu marile agenţii şi cu piaţa convenţională de publicitate."
Am înfiinţat Asociaţia Recorder Community, care administrează fondurile din donaţii, pe lângă societatea care este publisherul site-ului.
Cea mai mare parte din audienţa Recorder este generată de faptul că publicul distribuie şi promovează conţinutul. Statisticile noastre arată că rata de engagement este de şapte sau opt ori mai mare decât al următoarei publicaţii, dintr-un tablou care cuprinde principalele titluri şi mai noi şi mai vechi. După noi urmează Republica.ro.
Noi am reuşit, cel puţin acum la început, să distrugem mitul care circulă pe piaţă despre faptul că publicitarii nu sunt atât de deschişi şi nu încurajează atât de mult proiectele de presă independentă, jurnalismul quality cum îl numim noi.
În aceste şase luni am avut 3-4 parteneri cu care am facut parteneriate de branding. Aici, bineînţeles, ne-a ajutat şi publicul care a fost deschis la tipul acesta de conţinut susţinut de Petrom, Aqua Carpatica sau de UniCredit. La aceste reportaje avem audienţe pe Facebook, dar care sunt generate şi de calitatea conţinutului şi de faptul că oamenii au interacţionat cu respectivele materiale şi astfel au ajutat la răspândirea acestui gen de conţinut. De exemplu un filmuleţ dintr-o campanie de branding content, susţinută de Aqua Carpatica, a strâns 908.000 de vizualizări.
Noi încercăm să vindem şi afişări, bineînţeles, dar într-o formulă cât mai puţin intruzivă faţă de conţinutul editorial, probabil doar cu unul, maxim două formate premium pe fiecare pagină.
Mihai Voinea:
Acum, după şase luni putem răspunde la întrebarea “Se poate trăi din jurnalismul independent în România?” cu “Da! Poţi face o publicaţie independentă care se poate auto-susţine”.
Cum e acum, pe cont propriu, faţă de perioada în care erau angajaţi?
Mihai Voinea:
Deşi avem mai puţin timp la dispoziţie avem mult mai mult entuziasm.
A existat o lipsă foarte mare de credibilitate din cauza aşa numitor moguli care finanţau entităţile media, iar mai apoi s-a dovedit că le şi influenţau foarte puternic. De aceea pentru noi este foarte important să vorbim în rapoartele noastre despre modul în care finanţăm acest model de jurnalism.
Vorbim foarte mult despre asta pentru transparenţă, pentru ca oamenii să vadă că nu avem nimic de ascuns.
Cristi Delcea:
Cred că lucrul cel mai important pe care l-am câştigat în aceste şase luni este încrederea publicului. Noi suntem ziarişti de foarte mulţi ani şi niciodată n-am simţit încrederea publicului aşa de profund cum o simţim acum.
Mihai Voinea:
A existat o lipsă foarte mare de credibilitate din cauza aşa numitor moguli care finanţau entităţile media, iar mai apoi s-a dovedit că le şi influenţau foarte puternic.
De aceea pentru noi este foarte important să vorbim în rapoartele noastre despre modul în care finanţăm acest model de jurnalism.
Exerciţiu de transparenţă:
- Donaţii octombrie – decembrie 2018: 13.400 de euro, din care :
- 8.400 de euro donaţii de la cititori
- 5.000 de euro de la Cercul de Donatori (eveniment organizat de Fundaţia Friends for Friends)
- Grant de 4.500 de euro din partea Fondului pentru Democraţie, cu scopul de a plăti salariile unor tineri stagiari care să lucreze, vreme de trei luni, în redacţia Recorder.
- Donaţiile reprezintă 30% din venituri. Veniturile au fost folosite pentru dezvoltarea proiectului.
VIDEO. Răzvan Ionescu, publisher Recorder.ro, despre proiect şi despre planuri:
Pe larg, din interviu:
Răzvan Ionescu: Noi suntem obligaţi să facem tipul acesta de raport către public pentru că acest proiect trăieşte într-un procent de aproximativ 30% din contribuţiile cititorilor.
Că să sintetizăm, putem spune că Recorder.ro este o publicaţie construită de jurnalişti împreună cu cititorii. Cea mai mare parte din audienţa Recorder este generată de faptul că publicul distribuie şi promovează conţinutul.
Pot spune că Recorder are cea mai activă audienţă, mai activă aş putea spune decât au celelalte publicaţii de jurnalism independent sau jurnalism mainstream. Cu siguranţă nu avem cea mai numeroasă audienţă strânsă în jurul unei publicaţii, dar este cu siguranţă cea mai activă.
Statisticile noastre arată că rata de engagement este de şapte sau opt ori mai mare decât al următoarei publicaţii, dintr-un tablou care cuprinde principalele titluri şi mai noi şi mai vechi. După noi urmează Republica.ro.
Noi avem un coeficient de 4 aproape, rată de engagement, pe luna decembrie. Republica este undeva la 0.5, deci de 8 ori mai mic decât la Recorder. Iar toate celelalte mari instituţii de news sunt semnificativ mai jos.
Paginademedia.ro: Cum folosiţi aceste cifre foarte bune de pe facebook în monetizare, pentru că este o diferenţă foarte mare între cifrele pe care le faceţi pe site şi cifrele pe care le faceţi pe facebook?
Răzvan Ionescu: La început noi nu am fost conştienţi, de ce putem face împreună cu cititorii noştri. Ce-am descoperit în aceste şase luni, e foarte coerent cu viziunea noastră de a monetiza şi mă refer în primul rând la publicitate.
Noi am reuşit, cel puţin acum la început, să distrugem mitul care circulă pe piaţă despre faptul că publicitarii nu sunt atât de deschişi şi nu încurajează atât de mult proiectele de presă independentă, jurnalismul quality cum îl numim noi.
În aceste şase luni am avut 3-4 parteneri cu care am facut parteneriate de branding.
Aici, bineînţeles, ne-a ajutat şi publicul care a fost deschis la tipul acesta de conţinut susţinut de Petrom, Aqua Carpatica sau de UniCredit.
La aceste reportaje avem audienţe pe Facebook, dar care sunt generate şi de calitatea conţinutului şi de faptul că oamenii au interacţionat cu respectivele materiale şi astfel au ajutat la răspândirea acestui gen de conţinut.
De exemplu un filmuleţ dintr-o campanie de branding content, susţinută de Aqua Carpatica, a strâns 908.000 de vizualizări.
Materialul “Antreprenoriatul salvează Roşia Montană”, de la Roşia Montană, susţinut de UniCredit, a strâns 1,2 milioane de vizualizări.
Aşa vom folosi şi de acum înainte faptul că noi avem un schimb de energii, aşa cum trebuie să se întâmple în jurnalismul bazat pe încredere. Noi implicăm publicul în materialele noastre, tocmai prin acest schimb de încredere şi astfel, noi dezvoltăm în continuare idei.
Paginademedia.ro: Donaţiile din partea cititorilor pe de-o parte şi branding contentul pe de altă parte sunt singurele surse de finanţare?
Răzvan Ionescu: Noi încercăm să vindem şi afişări, bineînţeles, dar într-o formulă cât mai puţin intruzivă faţă de conţinutul editorial, probabil doar cu unul, maxim două formate premium pe fiecare pagină.
Paginademedia.ro: Pentru că aveţi, deja, peste şase luni ca antreprenori, care e diferenţa faţă de perioada în care eraţi voi angajaţi ? Cum aţi realizat trecerea aceasta?
Mihai Voinea: În primul rând simţim că lucrurile se întâmplă mult mai mult cu participarea noastră, toate deciziile sunt în mâna noastră. Deşi avem mai puţin timp la dispoziţie avem mult mai mult entuziasm.
Venim după o perioadă în care către presă s-au îndreptat foarte multe suspiciuni. A existat o lipsă foarte mare de credibilitate din cauza aşa numitor moguli care finanţau entităţile media, iar mai apoi s-a dovedit că le şi influenţau foarte puternic.
De aceea pentru noi este foarte important să vorbim în rapoartele noastre despre modul în care finanţăm acest model de jurnalism.
Vorbim foarte mult despre asta pentru transparenţă, pentru ca oamenii să vadă că nu avem nimic de ascuns.
Cristi Delcea: Nu ne simţim antreprenori, ne simţim ziarişti. Venim în continuare cu rucsacul, camera de filmat şi cu tot echipamentul de ziarist.
Credem că trebuie să fim în primul rând jurnalişti, iar rezultatele se vor vedea. Recorder, nu va fi doar un nume va fi un business de presă, de success, dar pentru asta trebuie să producem în primul rând materiale jurnalistice.
Paginademedia.ro: Cum creşte acest capital de încredere într-o agenţie de presă independă fără să planeze suspiciuni la fel cum planează peste presă în general?
Cristi Delcea: Cred că lucrul cel mai important pe care l-am câştigat în aceste şase luni este încrederea publicului. Noi suntem ziarişti de foarte mulţi ani şi niciodată n-am simţit încrederea publicului aşa de profund cum o simţim acum.
Ne bucură foarte mult că am reuşit să le insuflăm oamenilor o parte din seriozitatea, entuziasmul şi determinarea de a face din Recorder o redacţie importantă.
E foarte bine că oamenii aşteaptă foarte mult de la noi şi au foarte multă încredere în noi. Acesta e cel mai important capital pe care l-am acumulat în aceste şase luni.
Paginademedia.ro: În aceste şase luni aţi fost contactaţi de televiziuni pentru ceea ce faceţi, nu doar ca ziarişti în sine, ci şi ca proiect?
Mihai Voinea: Nu şi cred că e limpede pentru toată lumea că nu o să plecăm acum, indiferent de ce oferte am avea.
Paginademedia.ro: Parteneriate aveţi?
Mihai Voinea: Avem un soi de înţelegeri cu anumite televiziuni care pot prelua imagini şi parte din reportajele noastre, dar nu mai mult de atât.
Paginademedia.ro: Reportajul din Videle l-am văzut la emisiunea Starea Naţiei.
Recorder.ro: Da, a fost la Starea Naţiei şi tot în aceeaşi seară a fost şi la Digi24. Cu emisiunea lui Dragoş Pătraru avem o înţelegere verbală, dar nu îl putem numi parteneriat, e o relaţie de amiciţie între noi.
Avem mare încredere în el şi în emisiunea lui şi acceptăm să preia câteva minute din reportajele noastre.
Paginademedia.ro: Care a fost cel mai mare hop pe care l-aţi întâlnit din iulie până acum ?
Mihai Voinea: Cel mai mare hop e să gestionăm timpul, pentru că simţim că sunt atât de multe lucruri de făcut, iar timpul nu ne mai ajunge.
Şi poate un alt hop a fost să gestionăm succesul acestui site, care ne-a depăşit şi nouă aşteptările. Şi cred că în continuare va fi foarte important să gestionăm acest capital de încredere. De asta vrem să explicăm fiecare lucru pe care îl facem în faţa audienţei.
Noi putem să explicăm în orice secundă de unde vin banii din care se finanţează acest site pentru că vrem ca totul să fie cât mai transparent.
Nu există interese ascunse în spatele acestui site sau patroni care ne pot influenţa.
Paginademedia.ro: Acum şase luni când aţi început eraţi voi doi în spatele proiectului, acum câţi sunteţi?
Cristi Delcea: Acum suntem nouă şi nu mai suntem băieţii de la Recorder, pentru că avem şi o fată printre noi. Iar pe parcursul acestui an vrem să lărgim şi mai mult echipa. La finalul anului sperăm să fim mai mulţi de nouă, pentru că vrem să construim o redacţie solidă cu care să putem acoperi numeroasele subiecte care apar. Lumea trebuie să înteleagă că asta nu e o joacă între noi, ci vrem să facem cu adevărat o redacţie.
Am atras jurnalişti cu experienţă de la publicaţii mari şi jurnalişti la început de drum care vor să înveţe şi asta ne propunem să facem şi în continuare.
Dezamăgirea aceasta faţă de presă a indus ideea că în România nu mai sunt jurnalişti buni. Însă ei există şi sunt risipiţi prin redacţii mari şi sunt foarte puţini vizibili. Noi avem o listă cu jurnalişti care au experienţă, mulţi dintre ei ne sunt şi prieteni, pe care îi urmărim şi încercăm să îi aducem alături de noi, atunci când fondurile ne vor permite. Mulţi dintre ei au şi contribuit până acum cu câteva materiale la proiectul Recorder.
Ideea noastră, aici, este să creăm o instituţie media, chit că va avea nouă sau poate 20 de oameni. Instituţie care va avea din ce în ce mai multe proiecte, care va pătra schimbul acesta de încredere cu publicul şi în slujba căruia să lucreze, pâna la urmă.
Paginademedia.ro: Care este business planul pentru anul 2018, în linii mari?
Răzvan Ionescu: Am înfiinţat o asociaţie, Recorder Community, care administrează aceşti bani, pe langă societatea comercială care este publisher-ul site-ului Recorder.ro.
În continuare o treime din veniturile redacţiei trebuie să vină din donaţii, iar restul de 70% din publicitate.
Finalul anului ar trebui să găsească redacţia cu un număr între 12-14 oameni. Sperăm să putem genera mai multe colaborări şi să le putem administra. Trebuie să răspundem la acelaşi nivel încrederii şi încurajărilor din partea publicului. Şi nu în ultimul rând vrem ca comunitatea noastră să crească la fel cum s-a întâmplat până acum.
Cât ţine de cifre, vorbim de o cifră cumulată din donaţii şi sponsorizări de aproximativ 250.000-300.000 de euro, pentru anul 2018. Pe aceşti bani se bazează nu numai acoperirea costurilor noastre actuale, ci şi construirea redacţiei prin angajarea într-un ritm pe care pe de-o parte să-l putem suţine şi pe de altă parte să nu aibă o explozie, dintr-o dată.
Paginademedia.ro: Şi cifrele de până acum, pe anul 2017, cum sunt?
Răzvan Ionescu: Raportul e aproximativ acelaşi. 30% respectiv 70%. Aceste cifre, o să apară oricum în raportul nostru şi oamenii pot vedea exact. Avem aproximativ 21.000 de euro din donaţii şi dacă asta înseamnă o treime, mai adăugăm în jur de 40.000 venituri din publicitate până la 31 decembrie.
Vorbim de aproximativ 60.000 de euro obţinuţi de un produs lansat pe data de 12 iulie. Iar ca orice produs nou lansat, în primele săptămâni nu am produs nişte sume semnificative, câteva sute de euro. Am reuşit să batem palma cu nişte parteneri foarte repede şi le mulţumim pentru încrederea acordată.
Trebuie să fac un anunţ imporatant pentru piaţa de publicitate, Recorder.ro, se sprijină pe mulţi prieteni cărora le mulţumim pentru ajutorul acordat în aceste şase luni.
Un parteneriat important pe care l-am avut înca din toamna şi pe care ne-am sprijinit este cu colegii nostri de la InternetCorp, care au o regie importantă din piaţa de publicitate. Şi vrem să anunţăm acest parteneriat, din nou, pentru 2018, dar acum nu se mai limitează doar la a administra publicitatea, ci ne deschidem către orice fel de parteneri ca orice instituţie media, bineînteles cu specificul nostru şi cu politica noastră.
InternetCorp ne reprezintă în relaţia cu marile agenţii şi cu piaţa convenţională de publicitate.
Paginademedia.ro: Cât ţine de partea de editorial, ce schimbări se vor produce?
Mihai Voinea: Acum, după şase luni putem răspunde la întrebarea “Se poate trăi din jurnalismul independent în România?” cu “Da! Poţi face o publicaţie independentă care se poate auto-susţine”. Ne gândim să mai aducem jurnalişti lângă noi, pentru că ne dorim să ne dezvoltăm şi să producem mai mult conţinut pentru public, care ne cere asta. Nu e nebunia noastră să ne dezvoltăm, noi vrem să facem asta pentru că vedem că oamenii ne propun numeroase subiecte pe care nu apucăm să le acoperim.
Societatea are nevoie, nu doar de Recorder, ci de cât mai multe publicaţii independente şi vrem să facem o redacţie mai mare pentru că simţim că e nevoie de aşa ceva.
Paginademedia.ro: Mai sunt domenii pe care aţi vrea să le dezvoltaţi în 2018?
Cristi Delcea: Cred că mai important de atât e că noi suntem un serviciu public şi trebuie să menţinem asta şi să simţim că servim publicul indiferent de domeniu, fie el sport, sănătate sau politică. Trebuie să avem întotdeauna în ochii minţii cititorul.
Ne vom concentra mai ales subiecte importante, care afectează un număr cât mai mare de oameni. Până la urmă asta înseamnă serviciu public.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii